Hani melabuhkan punggung di sebelah Eunbyul.
"apa khabar?" Hani bertanya khabar Eunbyul.
"Macam yang kau nampak. Aku masih perlukan bantuan untuk berjalan." kata Eunbyul.
"aku nak tanya kau sesuatu,"
"Tanyalah"
"Kenapa kau cuba sembunyikan identiti aku sedangkan kau tinggal serumah dengan abang aku dulu?"
"Sebab aku pentingkan diri. Aku takut Hangyul tinggalkan aku, dan aku marah bila kau muncul untuk jadi penghalang antara aku dan Hangyul."
"Sekarang pun kau masih marahkan aku?" Eunbyul menggeleng.
"Aku tak ada hak nak marah kau sebab aku bukan sesiapa pun. Aku minta maaf sebab sembunyikan identiti kau." wajah Hani dipandang dengan rasa serba salah.
"Tak apa, aku tak marah pun. Lagipun aku dah jumpa abang aku semula. Tapi, kau dah tak ada perasaan pada Hangyul ke?"
Eunbyul mendiamkan diri lalu dia memandang perut Hani yang semakin membesar.
"berapa bulan dah?" soal Eunbyul cuba mengubah topik.
"6 bulan."
......
Hangyul duduk di tepi kolam ikan sambil memberi makanan buat ikan-ikap kap tersebut.
"Tak sangka awak sudi datang melawat saya lepas saya halau awak tempoh dulu." kata Eunbyul.
"Aku datang sebab Hana yang nak jumpa kau, bukan sebab kau." Eunbyul tersenyum kelat mendengar kata-kata Hangyul.
"Marah betul awak dengan saya, kan? Tapi, memang salah saya pun. Saya banyak buat salah pada awak dan saya tak layak untuk awak."
"Aku tak pernah bencikan kau pun cuma aku ikut kemahuan kau je. Kau cakap tak nak tengok muka aku lagi, jadi aku tak muncullah."
"Awak masih marahkan saya?" Hangyul menggeleng.
"Masihkah ada ruang untuk saya di hati awak?" Hangyul mengangguk tanpa bersuara membuatkan Eunbyul ketawa kecil.
••••••
Hani tersenyum ke arah Seungsik.
"Hai" sapa Seungsik.
"Hai" Hani membalas.
"Sihat?" soal Seungsik. Hani mengangguk. Melihat keadaan Seungsik, dia tahu lelaki itu sudah boleh move on.
"Sihat. Saya dengar awak dah jumpa ibu bapa kandung awak?"
"Ya, tapi waktu mereka muncul tu buatkan hati aku sakit. Lama juga aku cuba pujuk hati aku, aku kehilangan kau dan aku dapat semula ibubapa aku." kata Seungsik.
"Saya doakan ada wanita yang lebih baik untuk awak dan saya harap kebahagiaan awak datang dengan segera."
"Terima kasih. Aku pun doakan kau bahagia selamanya dengan Yeonjun dan anak korang." Seungsik tersenyum.
"Kita tetap jadi kawan ya?" Hani menghulurkan tangannya kepada Seungsik.
"Kawan." mereka berjabat tangan sebagai kawan baik.
Yeonjun datang ke arah mereka.
"Sayang, mari pergi?" ajak Yeonjun.
"Jom." lengan Yeonjun dipaut erat. Sempat Yeonjun berjabat tangan dengan Seungsik.
"Kami pergi dulu." Seungsik mengangguk sambil tersenyum.
•••••
YOU ARE READING
The Day In December (✔)
FanfictionPerit, sedih, sakit, kecewa, itu yang dirasakan apabila kehilangan seseorang yang penting dalam hidup. "Suatu hari nanti kita akan berjumpa semula."