Hangyul tersenyum.
"Saya dan Hana." beritahu Hangyul.
"Hana? Siapa Hana?" rasa cemburu mulai menguasai dirinya.
"Hana seorang gadis yang baik. Dia comel tapi malangnya kami terpisah. Ianya berlaku 20 tahun yang lalu. Saya masih ingat waktu saya cari dia dulu, salji pertama turun. Saya menangis di dalam kesejukkan." sambung Hangyul.
"kekasih awak ke?" duga Eunbyul, namun dalam hatinya tidak berhenti berdoa agar gadis itu bukan kekasih Hangyul.
Melihat Hangyul menggelengkan kepalanya, dia terus berasa lega. Dia tersenyum.
"Hana tu adik saya. Sampai sekarang saya belum jumpa di mana dia." kata Hangyul.
"Berapa umur dia sekarang?" soal Eunbyul ingin tahu.
"sebaya dengan kamu." jawab Hangyul sambil memandang Eunbyul.
Eunbyul mengangguk faham. Tiba-tiba Yohan datang ke pondok itu.
"apa kamu buat di sini? Saya perhati, kamu ni selalu berkeliaran di sini. Kamu ada hati pada kawan saya ke?" tanpa diduga soalan itu akan keluar dari mulut Yohan.
"Apa?!" Pipi Eunbyul merona merah.
"Apa benda kau mengarut ni, Yohan?!" Hangyul memandang Yohan dengan wajah bingung.
"Saya minta diri dulu." Pamit Eunbyul dan dia beredar dari tempat itu dengan tergesa-gesa.
Hangyul menunjal kepala Yohan.
"Kau dah gila ke apa? Tiba-tiba tanya dia soalan macam tu!" marah Hangyul.
"Aku tanya je. Dah selalu sangat dia mengintai, tiba-tiba harini dia boleh datang duduk sebelah kau pula." ujar Yohan.
"Apa salahnya, biarlah dia nak datang sini pun. Kau ni suka fikir bukan-bukan. Kau dari mana?" .
"Aku cari Hani, tapi dia tak ada pun dekat tempat selalu tu. Agak-agaknya, dia dah tak nak ajar aku ke eh?" Yohan menunjukkan wajah minta simpati.
"Entahlah, nak. Aku nak sambung kerja." Hangyul pergi meninggalkan Yohan di situ.
...
Seungwoo berjalan ke bilik latihan ballet untuk mencari isterinya. Kelihatan Sarra sedang berlatih seorang diri di dalam studio itu tanpa ditemani oleh sesiapa pun.
Dia tidak terus masuk, dia memerhatikan isterinya sambil berpeluk tubuh dan bersandar pada pintu.
Seungwoo kagum melihat tarian Sarra. Dia tahu gadis itu sedang memainkan watak Giselle. Sarra melakukan gerakan dengan penuh perasaan dan emosi.
Dia terkenang saat mereka pernah melakonkan Giselle bersama. Tetapi, waktu itu mereka masih berkawan rapat. Persahabatan mereka musnah di saat ibubapa mereka membuat keputusan untuk menyatukan mereka berdua.
Disebabkan perkahwinan itu, mereka sudah tidak sependapat lagi. Mereka menjadi musuh. Muncul rasa benci di hati masing-masing.
Muzik latar dimatikan saat dia terpandang suaminya yang sedang bersandar di pintu.
"Han Seungwoo, apa kau buat di sini?" soal Sarra sambil mengelap peluhnya dengan tuala kecil yang dibawanya.
Seungwoo tersentak. Dia memandang Sarra yang sedang berjalan ke arahnya.
"Kau sibuk tak malam ni?" soal Seungwoo.
"Malam ni? Tak kot. Kenapa?"
"Betul ni? Nanti kau keluar dengan boyfriend kau pula." sindir Seungwoo.
YOU ARE READING
The Day In December (✔)
FanfictionPerit, sedih, sakit, kecewa, itu yang dirasakan apabila kehilangan seseorang yang penting dalam hidup. "Suatu hari nanti kita akan berjumpa semula."