قبل أي حاجه انا اسفه على التأخر وثانيا الفصل الأخير نزل 💋
#مًلاذ_الروح..
#قبل_الاخير...كانت تقف علي أعتاب الغرفة وصدمتها صدمتين ولكن أحدهم مصيبة شديدة..اخطات وهي تعلم ذالك ولكن ماذا كان عليها ان تفعل..
لتقترب منه قائله وقد لمعت عينيها :
- انا مقتلتش ابني يا يزيد وانت عارف مستحيل اني اعمل كدا..
- امال اي الي المكتوب في التقرير دا؟..
تحدث بغضب...لتتنفس بعمق حتي تُسيطر علي بكائها وقالت بصوت مهزوز :
- واضح انك مكملتش قرايه وعشان كدا فرضت اني موت ابني..كل الحكايه اني فعلا حملت بعد الي حصل بينا من خمس سنين بس معرفتش الا متأخر..لما كانت بتظهر عليا اعراض الحمل كنت بفتكر انو مجرد تعب واخد ادويه من غير اذن دكتور ودي الي سببت المشكله..واحدة واحدة وبدات اتعب وضهري يوجعني واتجاهل الموضوع واعمل مجهود كبير في الشغل لحد ما في يوم اغمي عليا وزميالي وقتها شافوني واقعة في الأرض والدم بدا ينزل مني كتير وفورا ودوني المستفشي..ولما فوقت عرفت اني حامل بس متأخر...
انهي حديثه ووضعت كفياها علي وجها واجهشت ببكاء عنيف..ليتلع هو ما في جوفه بصعوبة واقترب منها واخذها بين احضانه
لقد عانت الكثير والكثيرة بسسبة ويقسم عن تعويضها..ليتبعد ويجفف دموعها بلطف قائلا :
- انا اسف.. و اوعدك اااان..
- انت عربي زينا..
قاطعته وقد انتبهت له..ليؤمي لها بهدوء قائلا :
- دا صحيح..انا بتكلم عربي من سنين بس عمري ما اتكلمت بيه او مكنتش احب اني اتكلم بيه عشان يعني ااا..
صمت وهي أدركت حديثه..لتقول :
- مش ناوي تسامح والدتك..كفايه الي حصل ليا..
- هي كدبت عليا وشوهت صورة بابا قدامي..
تمتم بحزن..لتضع يدها علي وجنته قائله بحنان :
- كدبت عليك لأنها كانت خايفه من رد فعلك..مفيش ام تحب ابدا ان ولادها يبعدو عنها وعشان كدا اتصرفت بغباء شويه..بعدين هي اه غلطت بس كفرت عن غلطها دا بأنها قضت عمرها كله ندمانه وخايفه وصدقني ان الانسان يعيش عمره خايف او ندمان بيكون حياته جحيم فما بالك بالاتنين.. سامحها يا يزيد عشان خاطري...
ليؤمي لها وهو يكتسحها بعناق شديد ودفن وجهه بعنقها قائلا :
- ماشي يا مريم..موافق واهي تكفر عن غطلها بأنها تجهز كل ترتيبات الفرح..
- فرح اي ومين..
تحدثت بعدما ابتعدت عنه ليقول بهمس باذنها :