Bab 7

102 22 6
                                    

....

Puan Ros sedang menyediakan makan malam dibantu oleh anak perempuanya Nabila. Mereka menyediakan banyak hidangan kerana malam itu anak sulungnya akan datang makan bersama mereka.

Puan Ros begitu teruja untuk menyambut kedatangan anak sulung yang dirinduinya itu. Sejak kebelakangan ini anaknya itu terlalu sibuk menguruskan syarikatnya dan jarang datang ke rumahnya.

Aryan menapak masuk ke ruang dapur untuk melihat mama dan adiknya yang dari tadi lagi tidak kelihatan. Aryan menuju ke peti dan mengeluarkan jus oren untuk diminumnya lalu menarik kerusi di meja bar di dapurnya. Dia duduk melihat mama dan adiknya yang sibuk.

" Amboii mama, banyak masak malam ni. Meriah betul". Kata Aryan kepada Puan Ros.

Puan Ros berpaling menghadap ke arah anak terunanya itu.

" Mestilah, abang kamu sekeluarga kan nak datang. Dah lama diorang tak datang kan. Mestila mama nak masak yang sedap-sedap untuk diorang"

"Mama masak banyak ni jugak sambil2 meraikan kamu yang baru dapat kerja tu".

" haa yelah ma. Abang pun dah rindu anak buah yang comel tu. Rasa dah lama tak jumpa ".

Nabila hanya senyap mendengar perbualan mama dan abangnya itu. Dia meneruskan kerjanya menggoreng ayam untuk anak buahnya yang suka sangat makan ayam goreng. Special untuk anak buah tersayang la katakan. Hehe

" Abang best ke kerja kat tempat baru tu?". Soal Puan Ros kepada anak lelakinya itu.

" best je ma. Okey sangat. Diorang pun baik-baik"

" yelah kerja tu elok2. Walaupun kita pangkat tinggi mana sekalipun jangan pernah memandang rendah orang yang dibawah kita. Ingat tu abang"

Aryan mengangguk-anggukan kepalanya mengiayakan kata2 mamanya.

" Baiklah ma".

" eh budak kecik rajin pulak awak harini ye". Kata Aryan mengusik adiknya itu.

" hello, adik ni hari2 rajin. Hari2 tolong mama masak. Kan ma". Balas Nabila kepada abangnya.

"iya la tu. Selalunya dalam bilik je abang. Takdenya nak tolong mama". Kata Puan Ros dengan nada yang mengusik anak perempuanya.

" Hahahah kan dah kata. Pemalas punya budak". Kata Aryan

" Mama ni. Tak aci la backup abang. Adik merajuk kan". Kata Nabila dengan muka yang masam mencuka

" Alololo anak mama ni dah umur 20 pun merajuk lagi eh. Mama gurau je sayang"

" eleh merajuk konon. Gunting mulut tu kan". Kata Aryan mengusik adiknya yang muncung mulutnya.

" abang ni!!! Cakap kat along nanti abang usik adik"

" eleh cakapla. Tak takut punya dengan Along tu. Werk. Kata Aryan sambil menjelirkan lidahnya kepada Nabila.

Nabila hanya menjeling tanpa membalas kata2 abangnya itu. Dia terus keluar dari dapur menuju ke biliknya untuk mandi dan bersiap untuk makan malam nanti.

....

" Assalamualaikum ".

Kedengaran suara memberi salam di luar pintu..
Puan Ros bangkit dari sofa dan membuka pintu rumahnya.

Kelihatan along dan isterinya baru saja sampai.

Arman mencium tangan mamanya dan memeluk mamanya melepaskan rindu.

" Rindunya mama. Mama makin cantik nampak" - Arman

" Amboi along, nak ambil hati mama nampak" - Puan Ros

" hahaa mana ada ma".

" Ehh menantu mama ni yang semakin cantik mama tengok ni. Semakin berseri2 ". Kata Puan Ros kepada Nurin menantunya.

Nurin tersenyum ke arah mak mertuanya itu.

" Emm macam mana tak berserinya ma. Ada orang yang buat dia berseri seri macam tu". Kata Arman.

" ada yang mama tak tahu ke ni?". Soal Puan Ros

"Nantilah along cakap kejap lagi. Hehe" kata Arman.

ALONGGGGG, AKAK, BBY QIS I MISS YOU SO MUCHHH!!!!! Jerit Nabila dengan lantangnya sambil berlari laju turun dari tangga.

" Ucuuuuuu, qis indu ucu". Kata anak sedaranya yang umur 6 tahun itu.

" ucuu pun rindu sangat dekat qiss". Kata Nabila sambil memeluk dan mencium anak sedaranya itu.

Nabila kemudiannya bersalam dengan abang dan akak iparnya pula.

" makin besar anak dara sorang ni. Makin cantik" - kata Nurin kepada adik iparnya.

" Alahhh akak makin besar tak guna kalau perangai macam budak-budak lagi". Aryan menyampuk perbualan adiknya itu.

Semua ketawa kepada Nabila .

" eh dah dah la tu sembangnya. Mari makan dulu. Kejap lagi sambung pulak. Kata Encik Zaid.

" haa jomlah, mama dan adik dah masak special untuk korang ni ". Kata Puan Ros untuk menjemput anak2 nya makan.

....

Setelah selesai makan mereka semua duduk di ruang tamu untuk berbual bual.

Qistina seronok bermain dengan Nabila dan Aryan. Qistina terkekek kekek ketawa apabila dikenakan oleh mak saudaranya itu.

Manakala Puan Ros dan Nurin sibuk bersembang tentang hal mereka.

" haa along, macam mana syarikat. Okey ke". Tanya Encik Zaid kepada anaknya itu.

" okey je pa, cuma sekarang busy sikit. Ada projek baru yang dari Dubai tu". Jawab Arman.

" okey lah tu along. Papa pun dah penat. Dah tua. Malas la nak ambil tahu lagi tentang syarikat. Papa percaya pada along. Nak harapkan abang, abang tak nak kerja kat syarikat kita tu". Kata Encik Zaid

" hahaha biasa la abang tu pa. Dia tak berminat nak buat macam mana. Eh btw, along nak cakap sesuatu ni". Kata Arman dengan teruja.

Semua yang sibuk dengan urusan masing2 berpaling menghadap Arman. Isterinya Nurin pula hanya tersenyum.

" haa apadia along? Dari tadi lagi kata nak cakap". Soal Puan Ros.

Arman tersenyum dan berkata.
" Qistina akan dapat adik baru ma".

" Whatt!!! Really along. Omg yeay tak sabar nya nak dapat anak sedara baru". Kata Nabila dengan teruja.

" Alhamdulillah". Kata Puan Ros dan En. Zaid serentak.

Nurin hanya tersenyum malu.

" haa abang pulak bila nak kahwin". Soal Puan Ros kepada anak keduanya itu.

" Alaa mama ni, abang baru je kerja. Nak enjoy dulu. Kasi adik la kahwin dulu". Kata Aryan

" eh eh kita pulak. Adik tak nak kahwin. Adik nak duduk dengan mama dan papa je sampai bila2". Kata Nabila sambil memeluk mamanya erat.

" hek eleh, tengok dia yang kahwin awal dari abang tah. Kan mama kan". Kata Aryan.

Hahahahhaa.

Seluruh ruang tamu itu bergema dengan suara ketawa satu keluarga tersebut.









Thanks sudi membaca 😘
#janganlupavotedancomment
#doakan covid19 🇲🇾

Rindu Yang Terluka [IN EDITING] Where stories live. Discover now