...
Aku seolah-olah dapat meneka gerangan yang menyapaku.
Aku menjawab salamnya seraya berpaling ke arahnya.
Ya!!! Betul tekaan ku.
FIR.. FIRDAUS!!!!
Mataku tak berkelip memandangnya.
Dia kelihatan sangat kacak memakai kemeja bewarna putih dipadankan dengan seluar slack bewarna hitam dan berkasut .Dia sangat kacak!! Malah makin kacak. Dengan ketinggiannya yang semakin meningkat serta bentuk badannya yang tegak menambahkan lagi kekacakannya.
Aku masih dalam duniaku. Aku seperti berada dalam mimpi.
Tak pernah aku bayangkan yang aku akan berjumpa dengannya lagi." Yaa! Mengelamun pulak kau!!". sampuk Fir menghentikan lamunanku.
" eh... Em kauu..Kau Fir kan". Tanyaku curiga.
" Yelah. Aku la ni. Sampai hati kau dah tak kenal aku". Ujar Fir dengan nada sedih.
" eh taklah bukan tak kenal, cuma aku nak pastikan je betul ke tak ni kau. Salah kan malu aku pula".
" kenapa nak pastikan pulak? Ni mesti terpegun tengok aku makin kacak kan". Kata Fir bangga.
" Jangan perasan eh. Takde maknanya kacak. Sama je macam dulu.". Balasku.
" eh duduk lah, takkan kau nak berdiri pulak". Sambung Nabila mempelawa Fir duduk di sebelahnya itu.
Fir kemudiannya mengambil tempat di sebelah Nabila.
Krikkkk... Krikkk.. Mereka senyap seketika.
" Ehem". Nabila berdehem untuk hilangkan situasi akward antara mereka.
" emm kau macam mana sekarang yaa? Sihat?". Soal Fir kepada Nabila.
" Eh aku sihat je. Macam yang kau tengok ni. Makin cantik lagi". Balas Nabila selamba untuk hilangkan situasi canggung antara mereka.
" Ish sampai sekarang masih perasan eh kau yaa. Hahaha"
" Kau pulak macam mana? Ni mesti dah kahwin ni". Soal Nabila.
Hatinya berdebar2 menunggu jawapan Fir.
" Hahaha takde lah. Aku tak kahwin lagi."
Nabila menarik nafas lega mendengar jawapan dari Fir.
" In sha Allah kalau takde halangan tahun ni jugak aku kahwin". Sambung Fir lagi.
Krakkk. Haa dengar tak? Ada hati yang sedang retak tu. Hihi
" Ohhh dah nak kahwin dah kawan2 aku. Kau masih dengan Raisha ke?". Soal Nabila untuk mendapatkan kepastian.
" Alhamdulillah masih dengan dia. Tak sangka kan".
" haah tak sangka betul kau akan dengan dia. Untungla kau dapat kahwin dengan orang kau cinta". Balas Nabila sambil kakinya diayun-ayunkan di buaian untuk hilangkan perasaan gugupnya.
" Ha a, eh asyik tanya pasal aku je. Kau pulak macam mana". Soal Fir kepada Nabila.
" Em aku? Aku macam ni jelah. Hahaha"
" Ish kau ni. Ye aku tahu la kau macam tu. Kau tu dah kahwin belum? Dah ada buah hati ke belum?".
" Haaa kahwin tu belum la. Aku tunggu kau kahwin dulu lah baru aku kahwin". Balas Nabila.
" Apa pulak tunggu aku kahwin dulu. Kau tu perempuan, kahwin la cepat2".
" Hmm macam mana la aku nak kahwin kalau hati aku masih kat kau Fir. Perasaan aku masih sama walaupun dah 5 tahun berlalu". Bisik Nabila dalam hati.
" Alaaa lek ah, aku masih seronok membujang. Nanti nantilah aku kahwin". Balas Nabila.
" ke kau tunggu siapa ni? Mesti ada tunggu orang kan? Sebab tu tak kahwin lagi". Tanya Fir.
" Haah, aku tunggu kau la". Balas Nabila selamba.
Wajah Fir tegang seketika . Terkejut dengan pengakuan Nabila.
" HAHAHAHA, aku gurau je lah. Aku tengah tunggu anak raja masuk meminang baru aku kahwin". Balas Nabila sambil ketawa untuk hilangkan perasaan kecewanya.
" HAHAHAHA tak guna ah kau kenakan aku. Kalau kau tunggu anak raja masuk meminang alamatnya tak kahwin sampai ke sudah la aku ".
" Hahahaha"
Mereka berdua ketawa terbahak-bahak. Dah lama rasanya tak bergurau senda dengan Fir. Rindu zaman form 6.
Tanpa mereka sedar satu gerangan sedang melihat ke arah mereka berdua.
Nurul tersenyum melihat Nabila dan Fir ketawa. Mereka nampak bahagia sangat." Betul lah yaa, hati kau masih pada dia. Dari ketawa kau pun aku dah boleh agak yang kau bahagia bila bersama dia. Walaupun hati kau menanggung sejuta kesakitan". Bisik Nurul dalam hati. Dia sedih bila mengenangkan sahabatnya itu. Namun, dia tak mampu untuk menghalang. Hati dan perasaan ni mana boleh dipaksa!
....
Firdaus dan Nabila menuju ke arah pengantin. Kata Fir dia belum berjumpa dengan Nurul. Dengan kawan mereka yang lain dia dah jumpa.
" Hai Nurul. Selamat pengantin baru. Aku doakan kau bahagia hingga ke jannah". Ucap Fir setelah bertemu dengan Nurul.
'' Abang , ni Fir kawan saya masa zaman form 6 dulu ". kata Nurul kepada suaminya Adam.
Adam menghulurkan tangannya dan bersalam dengan Fir. Fir membalas salamnya.
'' Thanks bro sudi datang majlis kami , aku ingat kau ex Nurul tadi ". Gurau Adam kepada Fir.
" Hahah takde maknanya. Ex aku ni Nabila ni ". kata Fir sambil matanya melirik ke arah Nabila disebelahnya.
Nabila menjeling .. Malas layan si playboy itu.
Mereka bertiga hanya ketawa.
" Terima kasih Fir. Aku ingat kau tak datang. Eh mana kau punya buah hati?". Soal Nurul.
Nurul terpaksa bertanya sekadar mengambil hati Fir.
Nabila di sebelah Fir hanya diam." Oh, Sha tak dapat datang. Dia ada kerja. dia suruh kirim salam dan ucap tahniah kat kau ". jawab Fir.
'' Kau tak cakap pun Fir nak datang jugak ". soal Nabila kepada Nurul.
'' Aku lupa la nak cakap. teruja sangat nak kahwin. kan Abang kan " . kata Nurul kepada suaminya.
"haah kan sayang ".balas Adam .
" Gatal punya budak !!!! " . kata Nabila.
Mereka ketawa dengan kata-kata Nabila .
Nabila hanya diam. Biasala orang single kan . Mestilah selalu kena usik dengan orang yang ada pasangan. Ugh. Tak sabar nak kahwin ! Nak tunjuk laki kita pulak ! .HEHEHE .
.....
" Jika kesendirianku ini membawa berkah, semoga engkau kabulkan cinta dalam diamku mejadi cinta yang halal "
Nah kata2 semangat untuk korang yang masih single tu 👆😝
YOU ARE READING
Rindu Yang Terluka [IN EDITING]
RomanceMeskipun aku bukan wanita pilihannya namun akulah wanita pertama yang akan hadir di saat semua meninggalkannya. P/s : Jangan risau cerita ni ada ending. Selamat membaca