الفصل الحادي عشر

27K 632 40
                                    

بشكر جدا الناس اللي بتتفاعل معايا وكلامهم وذؤقهم الجميل .. وعشان خاطرهم نزلت البارت بدري وكبير زي ماطلبوا ..
اتمني يعجبكم كلكم مستنيه ارائكم وتفاعلكم معايا
اسيبكم تستمتعوا بالبارت...ونبدأ بسم الله⁦❤️

⁦☘️⁩🌷⁦☘️⁩🌷⁦☘️⁩🌷⁦☘️⁩🌷⁦☘️

يطلع إليه باندهاش متعجبًا مما يسمع من أستاذ محمود ، هو يعلم أخلاق سكرتيرته الجيدة ولكن لم يمنعه هذا من ذرع بعض بذور الشك في خضم تلك الأحداث.

وبادر يسأل أستاذ محمود بجدية : بس المكتوب بالحسابات قدامي بيظهر أخطاء كبيرة بالحسابات بالفترة الأخيرة والميزانية زادت بها المصاريف عن الواردات بمبالغ ماهولة، وخروج مليون جنيه من الحسابات ومش مكتوب اذنها أو حتى راحت فين ، تفسيرك اي لده يا أستاذ محمود؟

أستاذ محمود بجدية : أنا خدت بالي من كده بردو يا فندم ، وحاولت كتير ادي حضرتك خبر ويكون ليك علم بس كل مرة بتكون للاسف مشغول، فبعت الملف لحضرتك مع أستاذة قمر الشهر اللي فات.
تذكر سليم ذلك اليوم فأمأ بتفهم ..

وتابع أستاذ محمود بجدية : أما بخصوص المليون جنيه أمس فأنا معنديش خبر بيهم مخرجوش من عندي ، فأستئذنك يافندم أعرف تاريخ سحبهم عشان أكيد بعد ما مشيت امبارح.

دقق سليم بالملفات فلاحظ عدم كتابه وقت الإذن فدخل علي توقيت السحب من البنك وجدهم بتمام الرابعة والنصف عصرًا.

فأجابه أستاذ محمود بعملية :أنا مشيت امبارح بدري وبصمت وأنا ماشي.

سليم بتفكير : أنت بتقول اي يا أستاذ محمود، طبعا أنا مصدقك وماعنديش شك بكده وماتفتكرش ابدا إني بأسئلتي او كلامي ده بحطك موضع شك، كل الموضوع إني بحاول أفهم لاني حاسس ان الموضوع كبير ووراه مصيبة مش مجرد غلط.

وأكمل بضيق :من بداية الشهر لحد دلوقت خرج من الشركة حوالي تلاتة مليون جنيه ومش معروف راحو فين أو أذونتهم أو حتى مين سحبهم!! بالشكل ده دي مش شركة طالما كل الحاجات دي منعرفهاش والمفروض نكون أول حد عارفها وميخرجش فلوس من الخزنة من غير ما نكون عارفين وعارف كل حاجة عنها وعن اللي جاي يسحبها والاذن من المدير واسباب السحب والا دي مش شركة يا إما احنا مغفلين عشان نتسرق بالطريقة دي والكمية دي واحنا مش واخدين بالنا..

وأكمل بوعيد: أنا مش ههدى لحد ما أعرف مين ومش هرحمه، وتلى قوله ضغطه علي الجرس يطلب حضور السكرتيرة فورًا : هنشوف منى هتقول اي في اللى حصل؟

أسرعت السكرتيرة بتلبية طلبه بالدخول لمكتبه بارتجاف وتوتر تلحق ياسمين التي حضرت منذ ما يقرب الخمس دقائق بالخارج تلقنها بالحرف ما ستقوله بالداخل.

تائهة في جسور حبهحيث تعيش القصص. اكتشف الآن