PART 17

2.6K 86 7
                                    

Slps beberapa jam di funfair, Ali dan Alicia pun pulang.

Alicia : Ali, terima kasih utk hari ni dan terima kasih jugak sbb belanja aku ice cream baskin robbins ni. Dri dulu lagi aku nk rasa ice cream ni, akhirnya tercapai jugak. Terima kasih ye 😊😊😊
Ali : Sama2 Alicia. Nnti klu ade rezeki, aku belanja kau lagi ok ( senyum ) 😊😊.
Alicia : Ok. Kau x nk rasa ke ice cream ni ? Ice cream ni kan kau bayar guna duit kau.
Ali : Tkpe Alicia. Aku ikhlas belanja kau.
Alicia : Rasalah sikit. Sharing is caring ( smbil menghalakan sudu utk suap Ali )
Ali : Ok. Aku rasa ye.

Alicia pun menyuap ice cream ke dlm mulut Ali

Ali : Hmm sedap 😊😊😊. Ice cream ni bertambah sedap sbb kau suap aku
Alicia : Hehehe ada2 je kau ni. Btw Ali.....
Ali : Ye Alicia ( nada lembut )
Alicia : Aku hrp ini bkn kali terakhir kita spend time bersama. Hrp kita dpt spend time lagi lain kali ( tunduk sikit smbil pandang ice cream ).
Ali : Alicia, aku janji dgn kau yg kita akan spend time lagi sekali.
Alicia : Ok. Thanks Ali sbb kau sudi terima aku balik ( mengalirkan air mata )
Ali : Alicia, jgnlah nangis. Aku kan dh maafkan kau ( nada lembut ). Aku janji yg aku akan layan kau elok2 ok ? ( smbil mengelap air mata Alicia )
Alicia : Ok Ali ( senyum )
Ali : Dh jom aku hntr kau balik dgn skuter aku
Alicia : Ok jom.

Sesampainya di rumah Alicia.....

Alicia : Aku ingat kau x bwk skuter kau tadi
Ali : Aku bawak cuma aku saja nk jalan2.
Alicia : Ooo ye ke.
Ali : General xde ke Alicia ? ( hairan ) Gelap lps tu sunyi pulak tu.
Alicia : General.......dia ada kerja kt HQ  ( menunduk )

Ali sedar yg Alicia kelihatan sedih apabila sebut nama general. Dia pun bertanya.....

Ali : Alicia ?
Alicia : Ye Ali ( angkat muka )
Ali : Betul ke Iman ckp General x ambil tahu pasal kau sjk peristiwa hari tu ?
Alicia : Y......ye Ali. General dia marah aku pasal peristiwa hari tu sbb dia kata aku dh malukan dia. Dia ckp semua org di MATA semua pandang serong pd dia. Dh byk kali aku mi.....minta maaf dri dia tapi dia ttp x maafkan aku ( nangis ). Klu aku jumpa dia, dia asyik marah aku je hisk......hisk....

Ali berasa kesian mendengar cerita Alicia.

Ali : Alicia, kau sabar ye. Bagi papa kau masa utk dia terima semua ni. Kau pun tahu kan yg dia tu General. Mesti maruah dia terjejas sbb peristiwa hari tu. Yg penting kau kena kuat hadapi semua ni Alicia. Klu ada masalah, kau blh bagitahu aku atau Iman. Mana tahu kitorang blh bantu.
Alicia : Terima kasih Ali atas nasihat kau tu. Kau baik sgt dgn aku. Cuma aku je yg x pernah hargai persahabatan kita ( nada sedih ). Aku minta maaf sgt2 pd kau Ali.
Ali : Tkpelah Alicia. Yg lps tu biarlah lps. Aku pun dh move on dri peristiwa tu. Yelah smpi bile aku asyik nk marah kau. Bkn dpt apa2 pun. Hmmm apapun, kau tinggal sorang ke  Alicia ?

Alicia hnya memandang rumahnya dgn wajah sedih. Sebenarnya, dia ada perasaan takut utk tinggal sorang2 di rumah memandangkan rumahnya sunyi. Dia pun memandang Ali.....

Alicia : Ali, klu kau x kisah blh tk aku tumpang sehari kt rumah kau ? Aku sebenarnya takut nk duduk rumah sorang2. Sekurang2nya klu aku tumpang rumah kau, aku ade kau, Iman dan E. Bakar sekali. Aku pun blh tolong jaga ayah kau nnti.
Ali : Aku ok je. Tapi kau kan tetamu aku. Tk susah kan kau ke nk buat semua tu.
Alicia : Tkpe Ali. Aku x kisah. Lagipun klu aku duduk rumah pun mmg aku buat kerja rumah. Bagi aku peluang utk aku tebus semua kesilapan aku kt kau ye Ali ( senyum )
Ali : Kau x perlu buat semua tu utk tebus kesilapan kau. Aku ikhlas maafkan kau. Tapi klu kau dh kata cmtu ok lah.
Alicia : Thanks Ali 😊😊😊. Apapun kau tunggu skjp ye. Aku amik brg apa yg patut. Klu kau haus kau masuklah, kt dapur aku ade beli stok air susu kotak.
Ali : Ok 😊😊😊

Slps itu, Alicia pun masuk utk mengemas brg. Beberapa minit kemudian, dia pun turun smbil membawa beg.

Alicia : Jom Ali 😊
Ali : Jom 😊

Mereka pun bertolak pulang ke rumah Ali dgn menaiki skuter. Slps mereka smpi, mereka pun masuk. Semasa mereka masuk, E. Bakar dan Iman sdg menonton TV. Iman yg melihat Alicia terus jalan menuju ke arahnya

Iman : Ehh hi Alicia ( senyum ). Buat apa kt sini ?
Alicia : Iman, uncle. Blh tk Alicia tumpang tidur sini utk mlm ni ?
Iman : Mestilah boleh. Alicia tidur dgn Iman ye.
Alicia : Ok ( senyum )
Ali : Akak, mana ayah ?
E. Bakar : Ayah baru je naik bilik. Dia kata nk berehat.
Ali : Klu cmtu Ali tngok ayah dulu. Alicia duduklah tngok tv dgn Iman dan uncle.
Alicia : Tkpelah aku ikut kau. Lagipun aku nk letak brg sekali.
Ali : Brg ni biar aku letakkan. Kau rehatlah dulu ( senyum ).
Alicia : Ok ( senyum ).

Ali pun naik ke bilik ayahnya smbil membawa brg Alicia. Iman pula ke tandas. Alicia perasan yg E. Bakar x memandangnya. Mungkin dia masih marah dgn Alicia.

Alicia : E. Bakar.
E. Bakar : Ye Alicia.
Alicia : Alicia nk minta maaf atas apa yg jadi ni. Uncle maafkan Alicia ye. Alicia janji yg Alicia x kan buat lagi.
E. Bakar : ( pndg Alicia ) Uncle dh lama maafkan Alicia cuma......
Alicia : Cuma apa uncle ?

Tiba2 Iman menyampuk....

Iman : Alaaa Alicia, jgn dilayan uncle tu. Uncle tu merajuk je sbb Alicia x ajak dia pergi funfair.
Alicia : Tapi Ali ckp uncle ada kerja.
Iman : Mmg ada kerja tapi bkn kerja penting pun. Kerja mengorat gadis kt tgh bandar je. Hihihi ( ketawa kecil )
E. Bakar : Uncle sedih tau sbb Alicia ajak Ali je tapi x ajak uncle pun ( berpeluk tubuh )
Iman : Uncle ni pun. Diorang pergi sbb nk selesaikan masalah diorang. Tk manis lah klu uncle ada sekali.
E. Bakar : Hmm ok 😔😔😔.
Alicia : Uncle, Alicia janji next time Alicia bwk uncle, Iman dan Dr. Ghazali sekali ye uncle ( senyum ).
E. Bakar : Janji ?
Alicia : Janji.
Iman : Uncle ni dh mcm bdk kecil pulak nk suruh org pujuk 😅😅😅
E. Bakar : Uncle ni berjiwa kanak2 tau
Alicia / Iman : Hahahaha
Alicia : Uncle. Ali ada belikan makanan kegemaran uncle ( smbil hulurkan plastik makanan )
E. Bakar : WAA !!!! SUPER MEGQ DOUBLE CHEESE BURGER !!!! THANKS ALICIA ( jerit )
Iman : Uncle ni, dpt makanan mcm dh 10 tahun tk makan. Padahal baru je makan keropok tdi.
E. Bakar : Heheheh
Alicia : Utk Iman pun ade. Nh ( hulurkan makanan )
Iman : Terima kasih Alicia. Susah2 je.
Alicia : Welcome.

Mereka pun makan smbil berborak dn menonton TV..

Bersambung.........

Sori sgt2. Sepatutnya tgh mlm smlm nk publish episod ni tpi author mengantuk. Lps tu bateri low pulak so baru pagi ni blh publish. Sori ye 😅😅😅😅

Ejen Ali ( Ali Sister ) - Situation 1Where stories live. Discover now