PART 27

2.4K 78 40
                                    

2 hari kemudian....

E. Bakar dn Dr. Ghazali menghantar Ali, Alicia dn Iman ke sekolah dgn menaiki kereta.

Dr. G : Hari ni papa dgn uncle akan jmput kamu bertiga dri sekolah sbb ptg nnti kita akan pergi Cyberaya Mall.
Ali : Ok ayah ( senyum ). Kami pergi dulu ye.
Dr. G : Ehhh kjp2.
Ali : Knp ayah )
Dr. G : Ni ayah nk bagi duit belanja. Karang x mkn pengsan pulak ( smbil kluarkan dompetnya )
Ali : Ohh heheh lupa pulak 😅😅🤣
Dr. G : Nah duit belanja utk kamu berdua. Jgn lupa makan tau.
Ali : Baik ayah.
Iman : Baik uncle. Terima kasih 😊😊
Dr. G : Sama2 😊😊.
E. Bakar : Utk saya xde ke abang ? 😁😁😁
Dr. G : Kau buat apa ? Kan abang nk blnja kamu mkn roti canai kt hospital tu 😑😑😑.
E. Bakar : Errr heheh 😅😅. Alaa abang ni gurau je.
Dr. G : Hmmm ( gelengkan kepala ). Apapun Alicia utk kamu pun ada. Kamu jgn lupa makan ye 😊😊.
Alicia : Thanks papa 😊😊.

Semua org terkejut kerana Alicia memanggil Dr. Ghazali dgn panggilan " papa ". Alicia yg tersedar terus meminta maaf.

Alicia : Maaf uncle ( menunduk ).

Dr. Ghazali hnya tersenyum dn berkata.....

Dr. G : Tkpe Alicia. Klu kamu nk panggil uncle papa pun blh. Uncle x marah. Uncle dh anggap kamu ni mcm anak uncle sendiri 😊😊😊.
Alicia : Tapi Alicia yg serang Ali dgn Iman smpi cederakan uncle. Layak ke Alicia anggap uncle jadi papa Alicia sendiri  😢😢😢 ( pndg Dr. Ghazali ).
Dr. G : Uncle x kisah pasal semua tu Alicia 😊.
E. Bakar : Betul tu. Kami semua dh anggap Alicia sbhgn dripada keluarga kami sendiri 😊😊.
Ali : Aku pun begitu. Wlupun kau dgn aku bermusuh, aku selalu berharap yg kita dpt berkwn seperti bdk lain.
Iman : Semua org buat silap Alicia. Yg penting Alicia kena tahu yg Alicia x keseorangan. Kami akan sentiasa dgn Alicia 😊😊

Alicia berasa terharu dgn kata2 mereka. Sungguh dia x sangka yg keluarga yg dia cuba rosakkan dpt menerimanya sbhgn dri hidup mereka.

Alicia : Terima kasih semua 😢😢😢 ( mengalirkan air mata ).
Iman : Alaa jgnlah nangis ( mengusap air mata Alicia ). Nnti x comel lah adik akak yg sorang ni ( smbil peluk Alicia ). Dh jom kita masuk kelas. Kami pergi dulu ye uncle.
Dr. G : Baiklah jg diri ye ( melmbaikan tangan ).

Di kelas....

P. Munah : Baiklah murid2. Hari ini apa kelas......
Shaun : Saya tahu cikgu ( smbil mengangkat tngan )
P. Munah : Haa apa dia ? Hari ini.....
Shaun : Hari ini kau dtg riang tersenyum buat ku senang. Kau hias dirimu. Membuat hati bertambah sayang ( lagu sixth sense ).

Tiba2 Puan Munah membaling bola ping pong tepat2 masuk ke mulutnya.

Shaun : Emmmm emmmmm
P. Munah : Bertambah sayang apa. Bertambah sumbang adelah 😠😠. Baik lah hari ni saya nk kamu hntr kerja rumah sains kamu. SEKARANG !!!!
Semua : Baik cikgu.

Semua org mengeluarkan kerja sekolah mereka. Tiba2 Ali tersedar yg dia blum menyiapkan kerja sekolah lagi.

Ali : Alamak, aku blum siap lagi. Mcm mana ni ( resah ).
P. Munah : Haa Ali !! Mana kerja sekolah kamu ?
Ali : Ini dia cikgu.

P. Munah membuka kerja sekolahnya......

P. Munah : ALI !!!!! Knp x siapkan kerja sekolah kamu !!!! 😠😠😠
Ali : Maafkan saya cikgu. Saya lupa.
P. Munah : Ahh sudah. Kamu dgn pelupa kamu tu berpisah tiada. Alicia, tolong bagi apa2 denda utk dia.
Alicia : Baik cikgu. Ali, ikut aku.
Ali : Baiklah 😔😔😔.

Ali pun berjalan kluar dri kelas lalu mengikut Alicia dri belakang. Mereka berjln sehinggalah mereka tiba di taman sekolah.

Ali : Ehh Alicia, kita nk buat apa kt sini. Klu nk denda aku kutip smph, satu cebis sampah pun xde.
Alicia : Aku tgh denda kau lah ni. Kita dating lah kt sini. Lagipun subjek sivik je pun. Senang sgt subjek tu 😊😊😊.
Ali : Sejak bila kau pandai ponteng ni 😏😏😏.
Alicia : Hari ni je hihihi. Tapi jgn bagitahu sesiapa ye. Janji ?
Ali : Janji 😊😊
Alicia : Dh jom kita duduk.

Ali dan Alicia pun duduk di bangku taman tersebut. Spnjg mereka di situ, mereka hnya diam smbil memerhatikan bunga2 yg ada di tman itu. Alicia perasan yg Ali kelihatan sedih dn memikirkan sesuatu. Alicia pun menegurnya.....

Alicia : Ali, kau ok ? Knp sedih ni ? ( nada lembut )
Ali : Aku ok cuma......
Alicia : Cuma apa ?
Ali : Cuma aku rasa bersalah dgn apa yg jadi pd kau.
Alicia : Knp kau ckp mcm tu ? 😕😕
Ali : Entahlah. Sbb dri smlm aku asyik fikir pasal kau. Bila terkenangkan balik spnjg aku jadi ejen, aku rasa aku ni byk menyusahkan kau dri menyenangkan kau 😔😔. Dulu kau hmpir mati disbbkan aku, kau kena marah sbb gagal sbg penjaga iris disbbkan aku, misi gagal pun sbb aku, kau dipandg serong oleh rakan akademi sbb aku, prestasi kau merosot pun sbb aku dn yg paling teruk kau dibuang MATA pun sbb aku. Aku rasa klu lah aku dgr ckp kau utk berambus dri MATA dri awal lagi, mesti semua ni tk kan terjadi. Kau pun mesti dh jadi ejen terhebat dh masa tu 😔😔😔. Betul tk Alicia ? ( memandang ke arah Alicia )

Alicia hnya menunduk smbil mengingat kembali peristiwa yg dia menyuruh Ali utk kluar dri MATA.

Flashback on.....

" Apa kata kau berambus dri MATA supaya senang hidup semua org "

Flashback off....

Mengingatkan peristiwa tersebut membuatkan Alicia berasa serba salah terhadap Ali. Dia sedar yg dia berlaku kejam terhadap Ali sehinggakan dia lupa segala kebaikkannya pd diri dia sendiri. Alicia juga terharu yg Ali mengambil berat terhadapnya walaupun sblum ini mereka bermusuh.

Alicia : Ali, terima kasih sbb kau amik berat pasal aku. Aku hargai sgt2 😊😊. Tpi kau x patut salahkan diri kau atas apa yg jadi pd aku. Aku yg salah Ali 😔😔😔. Aku pentingkan diri aku sendiri smpi aku sanggup nk rosakkan persahabatan kita semata2 kerana perasaan ego dn cemburu aku ni 😔😔. Aku berasa bersalah sbb aku cuba nk halau kau dri akademi hari tu. Aku sememangnya x layak utk jadi ejen sbb aku sombong dn bongkak dgn org lain. Sekarang aku terima balasannya. Aku dibuang dri MATA dan yg paling teruk aku dibuang oleh keluarga angkat aku sendiri hiskk...hiskk. ( nangis ) Tapi aku bersyukur sgt yg kau, Iman, E. Bakar dn Dr. Ghazali tolong aku. Korang gembira kan aku. Suatu bnde yg aku x pernah dpt sblum ni. Aku bahagia sgt dgn korang walaupun korang bkn keluarga aku tpi layanan keluarga kau terhdp aku membuatkan aku mempunyai keluarga yg bahagia 😊😊😊. Terima kasih Ali.

Ali hnya tersenyum shj mendengar penjelasan Alicia.

Ali : Sama2. Aku dgn keluarga aku gembira sgt yg kau selesa dgn kami. Aku pun gembira yg kau tinggal dgn aku. Sekurang2nya aku dgn Iman tkdelah sunyi sgt.
Alicia : ( senyum ).
Ali : Alicia, aku janji dgn kau yg aku akan lindungi kau dri bahaya.
Alicia : Aku pun sama 😊😊. Kita jaga kita ok ? ( senyum )
Ali : ( angguk + senyum )

Slps itu, Alicia pun memeluk lengan Ali dn menyandarkan kepalanya pada bahu Ali. Ali pula mengusap kepalanya dgn perlahan.....

Alicia : I love you Ali 😊😊💜💜.
Ali : I love you too Alicia 😊😊💜💜


Bersambung........

Ejen Ali ( Ali Sister ) - Situation 1Where stories live. Discover now