PART 11

2.7K 95 13
                                    

Sesampainya di akademi.....

Alicia dn Iman jln bersama ke sana. Sesampainya di sana  mereka terserempak dgn Rudy yg sdg duduk di tangga utama akademi smbil bermain dgn handphonenya. Rudy pun menegur mereka.

Rudy : Hi Iman, Hi Alicia ( lmbaikan tangan)
Iman : Hi Rudy ( lmbaikan tangan )
Alicia : ( diam dan berikan deathglare pd Rudy )
Rudy : Alicia, kau ok ? Knp pipi kau merah dan knp mata kau bengkak ?
Alicia : KAU DIAM BLH TK !!! ( tengking ) Disbbkan kau aku jdi cmni !!!!
Rudy : Err apa salah aku ?
Alicia : Kau tnye apa salah kau ? Sbb kau lah Ali dh mula benci pada aku !!! ( mengalirkan air mata ) Klu lah aku tahu jadi cmni aku xkan ikut plan jahat kau !!!! hisk....hisk.... ( nangis )

Alicia pun beredar dri situ dgn perasaan sedih. Iman dn Rudy hnya memerhatikan shj.

Iman : Tkpelah Rudy. Alicia masih sedih tu.
Rudy : Tapi apa jadi dgn dia dan Ali ?

Iman pun bercerita pd Rudy dri mula smpi akhir

Rudy : Haih mcm tu rupanya ( nada sedih ). Ali x patut buat Alicia cmtu tapi aku pun x salahkan dia juga. Aku fhm yg dia marah pd kitorang.
Iman : Masalah Alicia ni biar Iman fikirkan mcm mana. Iman nk tngok Ali dan Alicia berbaik. Tapi buat sementara ni awak jgn jumpa Alicia sbb takut nnti dia apa2 kan awak.
Rudy : Baiklah klu cmtu. Sayang jugak ye awak kt saya ( nada malu )
Iman : Iman.....dri dulu lagi sukakan awak Rudy ( blush ). Cuma saya malu nk confess dgn awak. Klu lah saya confess dri awal, mesti semua ni tk kan jadi ( nada sedih ).
Rudy : X Iman. Saya yg salah. Saya punca segala2nya berlaku. Saya buat cmtu sbb saya x suka Ali sbb dulu dia kalahkan mentor saya dulu. Tapi lps apa dh jadi ni dan dia pun selamatkan saya dan Alicia dri dibuang MATA, saya jadi serba salah dgn Ali. Saya minta maaf sgt2 ( menundukkan kepala ).
Iman : Tkpelah awak. Bnde dh jadi. Kita x blh putarkan balik masa. Yg penting awak dh insaf atas kesilapan awak. Iman pun dh maafkan kamu berdua.
Rudy : Terima kasih ( senyum ). Apapun Iman terima saya x sbg kekasih awak ?
Iman : Mestilah ( malu + blush )
Rudy : Heheheh ( malu + blush )

Dri jauh Alicia sekadar melihat Iman dan Rudy yg bermesra. Jauh di sudut hatinya, Alicia berasa sedih, marah dan cemburu dlm masa yg sama sbb Rudy dpt berbaik dgn Iman sdgkan dia dibenci oleh Ali.

Alicia : ( dlm hati ) Alangkah bagusnya klu aku dn Ali berada di tmpt diorang sekarang. Tapi sekarang ni Ali dh bencikan aku hisk.....hisk.... Ini semua salah kau Rudy. Klu x sbb kau semua ni x kan terjadi ( genggam tangan )

Tiba2 Roza muncul di belakangnya.

Roza : Hmphh kesian kau Alicia. Drpd Ali suka dgn kau terus dia benci kau. Ini semua angkara kau yg gatal sgt nk join Rudy utk jatuhkan Ali. Konon nk tnjuk taring. Mentang2 lah anak general lps tu kau ingat kau blh lah ugut org sesuka hati ( senyum sinis ). Last2 kau yg merana.
Alicia : ( pndg Roza ). Apa masalah kau ni Roza !!! Kau pun sama je kan nk singkirkan Ali. Mggu lps kau blh pulak buli Ali ( nada marah ).
Roza : Sori, aku buli je. Biasalah buli manja2. Dri kau yg halakan gadget kanak2 kau pd Ali lps tu kata nk tolong kitorang singkirkan dia. Kitorang pun terkejut kau kata cmtu sbb kitorang gurau sikit je pun. Tkdelah smpi nk halau. Tapi kau dan Rudy sanggup kerjasama nk singkirkan dia. Kejam betul kau ye ( senyum sinis ).

Alicia terdiam mendengar kata2 Roza. Sungguh tajam kata2 dia padanya. Tapi apa yg Roza katakan tu mmg betul. Dia mmg kejam pd Ali waktu tu.

Roza : Sejahat2 aku pun, aku x buat jenayah mcm kau dan Rudy Alicia. Aku x serang Ali, aku cuma serang musuh MATA shj. Tapi kau serang bapak dia smpi lumpuh kau tahu tk ? Kes ni satu MATA dh tahu Alicia. Satu agensi ni pandang serong pd G. Rama sbb kau anak angkat dia. G. Rama kecewa sgt dgn kau.Kau sbg anak angkat, kau kena bangga kan dia sbb dia bersusah payah jaga kau waktu kecil. Bile dh besar kau buat perangai pulak. Kau jgn ingat kau dh lama berkhidmat kat sini and kau anak general, semua org akan hormat kau Alicia. Bagi aku, kau sgt kecil di mata aku ( tolak badan Alicia ).
Alicia : ( diam smbil genggam tangannya )
Roza : Apasal diam ? Marah ? Malu ? Tapi mmg betul lah kan apa aku ckp. Sekarang ni kau tngok, kau buat jenayah Rudy tu still bahagia dgn Iman sdgkan kau dihina, lps tu kena tampar pulak tu......
Alicia : Kena tampar ? Mana kau tahu semua tu ? ( hairan )
Roza : Opppsss terckp pulak. Hehhehe. Kau tk tahu ke Ejen karya kan cikgu sekolah korang so aku ada terdengar yg dia ckp pasal tu dgn mentor lain. Hrp kau x serang E. Karya lah mcm kau serang Dr. Ghazali hari tu. Dh lah aku blah dulu. Takut nnti kau kerjakan aku pulak. Bye2 penjenayah Oppssss ( tutup mulutnya dgn tangan dan terus beredar ).

Kata2 Roza tu cukup membuatkan hati Alicia sakit. Ada kalanya rasa nk tumbuk shj muka dia tapi dia tahan shj oleh kerana dia x mahu buat hal lagi. Klu dia buat hal, dia kana dihalau oleh G. Rama dan dia akan hidup merempat. Slps itu, Alicia pun pergi ke arena utk buat latihan. Dlm perjalanan ke sana, dia terserempak dgn E. Bakar.

Alicia : Hi E. Bakar ( senyum )
E. Bakar : Hi ( dingin )
Alicia : E. Bakar ok ?
E. Bakar : Kau ada tngok uncle ok ke ?
Alicia : E. Bakar.....
E. Bakar : Apa Alicia ? Dh senang hati kau sekarang ? Puas tngok Ali dh berhenti dri MATA ? Sekarang ni kau dh blh buat apa yg kau nk. Kau blh teruskan niat kau utk jadi ejen terhebat MATA. Tk perlu lagi nk salahkan org lain sbb misi gagal. Semua yg kau impikan semua kau dpt  Alicia.
Alicia : E. Bakar. Ye mmg Alicia nk semua tu tapi sekarang ni x bermakna lagi ( nada sedih ).
E. Bakar : Tk bermakna lagi ke atau sbb kau dh akui kesilapan kau ? Uncle rasa klu x berlaku semua ni lagi, kau bkn ckp mcm ni pun. Uncle kecewa dgn kau Alicia. Sanggup kau buat Ali smpi cmtu sekali. Uncle ingat kau ni baik tapi rupanya hati kau busuk Alicia.
Alicia : E. Bakar. Klu E. Bakar nk ckp Alicia apa2 pun E. Bakar ckp lah tapi
........
E. Bakar : Tapi apa ? Apa lagi yg perlu Alicia jelaskan lagi. Kau dh buat hidup Ali lagi merana kau tahu tk ?!!! ( nada marah ) Uncle dh x nak dgr ni semua lagi. Mulai sekarang, kau pilih lah jln hidup kau sendiri Alicia. Klu ade misi pun, uncle dh x nk ikut kau lagi sbb uncle dh kecewa dgn kau.

E. Bakar pun beredar dri situ. Alicia hnya memandang E. Bakar dgn perasaan sedih. Sungguh dia x sangka semua org akan benci padanya smpi tahap begitu sekali.

Bersambung........

Ejen Ali ( Ali Sister ) - Situation 1Where stories live. Discover now