Ali dn Iman berjln bersama pulang ke rumah. Dlm perjlnan, Ali memikirkan tntg tawaran Alicia sbentar tdi. Iman yg dri tdi senyap menegurnya.......
Iman : Tdi adik bincang apa dgn Alicia ? ( senyum )
Ali : Alicia tdi mintak adik masuk akademi semula. Akak rasa perlu kr adik sertai MATA balik.
Iman : Klu adik tnya akak, akak rasa better adik masuk balik. Sekurang2nya Alicia x kesunyian lagi. Lagipun akak tahu hati adik masih lagi dgn MATA. Mcm2 adik lalui semasa dlm MATA. Ada pahit dn ada yg manis. Akak ingat lagi masa 1st day adik masuk akademi, akak nmpk ketrujaan adik masa tu. Masa misi, wlupun bknlah setiap masa adik lakukan yg terbaik, adik x pernah putus asa utk perbaiki kelemahan adik. Dtglah segala cacian, maki hamun dan ejekan dri semua org, adik ttp cuba utk lakukan yg terbaik. Mungkin semua org x nmpk semua tu sbb mereka fikir adik ni lemah. Tpi bgi akak, adik seorang yg hebat. Hari terakhir adik di MATA, akak tahu adik sedih sgt tpi bkn pasal peristiwa tu tpi sbb adik terpaksa tinggalkan apa yg adik suka utk bagi laluan kpd org lain.Ali mengangguk dn berkata....
Ali : Mmg adik sedih sgt masa tu kak sbb MATA lah adik blh tolong org. Dn sbb MATA jugalah adik blh teruskan perjuangan mama ( nada sedih ). Tpi x sangka akak blh nmpk dn rasa apa yg adik rasa ( pndg Iman ).
Iman : Mestilah. Adik kan sepupu akak. Sifat adik ni mengingatkan akak kpd mak adik. Aunty kan sifat dia seorang yg penyayang dn sanggup berkorban utk org lain. Mcm anaknya jugak.
Ali : Hihihi.
Iman : Adik, sebenarnya adik ni lgi bagus dri ejen muda yg lain di MATA. Adik lebih kuat dri yg lain bila adanya bahaya. Yg lbh penting, adik sanggup berkorban demi org lain x kira kwn atau lawan dlm pasuka sendiri. Sifat adik yg mcm nilah membuatkan akak rasa adik jauh lebih layak apa yg adik sangka.
Ali : Tpi adik kan lemah. Adik hnya bergantung pd iris shj ( menunduk ).
Iman : Itulah perlunya latihan. Iris bkn segala2nya adik. Iris ni sekadar bantuan dn pemudah dlm lakukan sesuatu perkara. Tpi adik kena ingat satu perkara shj yg adik perlu bantu org lain walaupun org tu lemah. Tk guna kita hebat tpi selalu abaikan org yg lemah. Adik kena ingat pesanan akak ni. Blh adik ? ( senyum )
Ali : Baik akak. Adik akan ingat pesanan akak.
Iman : Bagus. Mcm tu lah adik akak 😊😊😊.Petang ( Rumah Ali ).......
Ali dn Iman bljr bersama di ruang tamu. Selesainya mengulang kaji, mereka pun membantu ayahnya membuat senaman pd kaki. Kesihatan Dr. Ghazali semakin pulih dn dia pun sdh blh berjln wlupun memakai tongkat. Perkembangan ini membuatkan Ali lega kerana ayahnya hmpir pulih. Slps itu, mereka pun berehat.
Ali : Syukur Alhamdulillah. Ayah sdh semakin pulih dri lumpuh.
Iman : Tulah syukur sgt2. Wlupun uncle berjln pakai tongkat tpi tu pun dh cukup lega dh.
Ali : Betul tu kak. Apapun akak jom main game kjp.
Iman : Blh je. Jom....Mereka pun bermain game bersama. Slps 1 jam bermain, hujan pun turun dgn lebat.
Iman : Ehh hujan lebatlah. Kita berhenti mainlah. Esok kita sambung.
Ali : Ok blh je.
Iman : Klu cmtu akak naik bilik dulu ye. Nnti klu ada apa2 adik panggil akak.
Ali : Ok akak ( senyum ).Ali pun mengemas peralatan permainan videonya dn letakkannya di dlm almari. Sdg sibuk mengemas, tiba2 loceng rumahnya berbunyi....
Ding......Dong.........
Ali : Ehhh siapa pulak yg dtg waktu hujan ni ? ( smbil brjln ke arah pintu )
Ali pun membuka pintu. Alangkah terkejutnya tetamu yg dtg itu adalah......
Ali : Alicia !!!!! ( terkejut )
Bersambung........
YOU ARE READING
Ejen Ali ( Ali Sister ) - Situation 1
FanfictionFanfiction ini bukan berkisahkan ship antara iman dan ali tapi sebaliknya