293 42 1
                                    

      TUJUH tahun berlalu semenjak mereka menghabiskan waktu persekolahan di tingkatan 5. Nab kini membesar menjadi seseorang gadis yang lebih matang. Dia juga sudah bertudung menampakkan dia seperti seorang gadis Melayu yang ayu dan lemah lembut.

Namun itu semua dusta belaka.

"WEHH!! Buntut ayam masak kicap!! Lama gila bodo tak nampak kau!! Ya Allah rindu thiall nak merendek sama-sama!!"

Nab dan Kiah terus berpelukan di tengah-tengah airport tu. Pandangan orang lain mereka abaikan macam airport tu bapak diorang punya.

Ya. Perangai gila bodonya masih tak dapat dikikis. Masih macam orang gila. Begitu jugak dengan Kiah dan Ton namun harini Ton tak dapat nak datang sekali. Dia ada kat Perak. Ada majlis kawin abang sepupunya.

Yang dia tu bila tah nak kawin. Asyik pergi kenduri orang je.

Apa-apapun, Nab bersyukur selamat balik ke negara asal setelah tujuh tahun menginap di negara orang demi meluaskan ilmu pengetahuannya. Harvard University menjadi tempat untuk Nab berdikari dan mematangkan dirinya selain belajar tentang perangai manusia yang berbeza-beza.

Dan sekarang, baik aku hentikan ayat baku yang tak nampak macam jalan cerita seorang Nab ni.

***

"Pasni kau nak duduk mana?"

"Amboih ayat kau macam bapak aku tak ada rumah" aku jeling Kiah di sebelah yang tengah memandu. Riak betul dia sejak dapat lesen ni. Asyik pusing keliling bandar je walaupun tak singgah mana-mana. Biar minyak kereta habis janji dia boleh flex lesen dia kalau ada roadblock nanti.

Tempah maut betul perempuan ni.

"Mana tau, kau nak duduk rumah lain ke. Almaklum laa dah pandai berdikari en" kata Kiah cuba menganjeng aku yang kononnya dah pandai masak dan basuh baju sendiri padahal aku tau benda tu sejak azali la bro.

Minah ni en, tau la dah kerja, duit dah banyak, dah mampu beli rumah sendiri. Aku ni baru habis belajar kot. Rilek la dulu. Kerja pun tak jumpa lagi, dah nak cari rumah sendiri apahal?? Dari menghabiskan duit buat bayar bil semua, baik duduk rumah bapak aku. Dah la free, ada maid lagi. Nikmat apa yang kau dustakan bila dapat duduk dengan bapak kaya?

Alkisahnya, Kiah sekarang dah kerja sambilan dekat butik pengantin yang terkenal jugak la. Kalau kau lalu depan Jalan Elizabeth, haa tudia dia punya banner merata duduk. Elok la tu, nanti aku kawin boleh mintak dia sponsor ahakk!

Selain perangai gila bodo, perasan gedik kau pun tak terhakis jugak ye Nab? Apa nak jadi ni lahai.. Sian bakal suami kau nanti.

Bagasi hitam aku letakkan di dalam bonet kereta BMW milik Kiah. Ewah ewah minah ni.. Sejak dah ada kereta, habis kasut-kasut dia semua disumbat dalam kereta. Ni dalam bonet je dah ada lima pasang. Senang nak tukar katanya.

Suka hati kau la Kiah. Kereta kau. Kalau aku ada kereta pun rasanya aku akan buat benda sama.

Lepas masuk kereta, Kiah mula memandu penuh berhemah menuju ke rumah bapak aku. Sebenarnya dia sendiri yang volunteer nak ambik aku kat sini. Orang tak suruh pun. Nak cilok dari tempat kerja la tu. Dasar pekerja derhaka.

Aku baru bercadang nak buat scene rindu mak bapak namampos pastu peluk kat tengah-tengah airport and dipandang public pastu diorang tepuk tangan. Tengok-tengok dia sorang je yang datang. Punahh harapan aku nak jadi macam dalam cdrama.

        "MEMANDANGKAN aku nak kena masuk kerja balik, ashilelah masuk rumah dan buat scene rindu peluk-peluk dengan mak ayah kau. And.. Jangan lupa. Kirim salam kat along kau ek? Ehek??" Kiah tersengih sebelum menaikkan kembali cermin keretanya.

ResilienceWhere stories live. Discover now