💸

164 34 1
                                    

        CERMIN besar yang menampakkan rupa aku dari kepala sampai kaki dipandang lama. Dalam kepala masih berfikir benda sama sejak setengah jam yang lalu.

AKU NAK PERGI KERJA PAKAI BAJU APA WOI??!

Kang pakai baju kurung, ayu sangat pulak. Dah la susah nak berjalan. Silap-silap jatuh tergolek depan bilik boss. Depan bilik tak apa lagi. Kalau depan boss?

Aku mengeluh panjang. Almari baju disepak kuat tapi padahnya kaki aku yang sakit. Nais, Nab.

Disebabkan aku taknak kemurungan berfikir pasal benda ni, aku bukak Google. Contoh pakaian pejabat muslimah dicari dan hasilnya tak mengecewakan aku.

 Contoh pakaian pejabat muslimah dicari dan hasilnya tak mengecewakan aku

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


Aku pakai macam ni boleh kan? Lawa jugak style ni. Kalau aku yang pakai mesti lagi lawa ehekk.

Masalahnya aku tak ada baju macam tu. Satu hal pulak nak kena keluar pergi beli. Dah la tak reti drive. Takkan nak naik Grab?

💡

Sebiji mentol kuning atas kepala macam dalam kartun aku bayangkan. Cuma mentol ni tak menyala la. Tak ada elektrik.

Terus bilik sebelah dituju dan pintu diketuk kuat. Agak agak dah macam nak roboh, pintu terbuka dari dalam menampakkan angah yang tengah pegang tie dengan sebelah tangan.

"Ngah. Ambik cuti boleh? Bell nak beli baju kerja"

Terus angah berkerut kening. Aku tau, sekarang dah pukul 8 dan dia dah ready nak pergi kerja. Tapi aku betul-betul perlukan khidmat dia sekarang.

"Sorry, Bell. I can't. Nanti papa marah" balasnya tanpa nada dan riak.

Along ada bagitau aku, sejak tiga tahun lepas, attitude angah memang jadi macam tu waktu bersiap nak pergi kerja.

Tak pernah berubah sampai sekarang.

Keluhan berat dilepaskan. Sempat aku fikir cara lain untuk selesaikan masalah yang aku hadap ni. Puas berfikir, akhirnya aku dapat satu idea yang bakal menjadikan aku seorang pendosa kecil.

Terus aku keluar dari bilik angah dan turun ke tingkat bawah. Papa yang tengah duduk sambil baca surat khabar kat meja luar aku tuju.

"Paa.."

Para papa yeay!

Uhh Nab. Please.. Tak lawak.

"Yes, Bella?"

"Boleh tak.. Angah ambik cuti harini?"

Mata papa yang tak lagi memandang surat khabar buat aku telan air liur. Hah, baru nak menyesal ke Nab? Dah terlambat.

"Why? Dia sakit ke?"

"Ehh tak tak. Bella nak ajak dia pergi cari baju kerja, dengan barang-barang lain lagi. Bell kan tak reti drive. Kalau naik Grab, nanti kena culik macam mana? Bukan boleh percaya sangat orang luar" aku cuba muncungkan bibir untuk nampak kesian di mata papa. Siot je memfitnah orang lain untuk kepentingan kau, Nab.

ResilienceWhere stories live. Discover now