love again ; five

326 49 15
                                    

mina mencemik disofa.

why?

  " mark lee, tengok ni tangan saya merah. Saket tau tak? " mark tidak menghiraukan mina dan terus melahap makanan yang dibawa mina tadi.

" eee dahlah makan makanan yang saya bawak. "

  " orang bagi, kita kena terima kan? "

" selamba gajah awak kan? tak pandai nak cakap terima kasih dah ke? " mark menggelengkan kepalanya.

  " mark, nak cakap something boleh tak ke boleh? " mark memandang gadis itu sekilas.

" awak taknak buka hati awak untuk saya balik ke? " mark tersedak air mendengar kata-kata mina.

   " bodoh ke bengap ke bebal? "

" cantik , pandai , comel. " jawab mina. Mark menggelengkan kepalanya lagi.

  " tak nak buka hati untuk kau mahupun sesiapa yang datang dekat dengan aku. "

" awak tahu tak yang saya masih sayangkan awak? walaupun dah lapan tahun , jantung saya masih berdegup kencang bila dengan awak , mark lee– "

  " kau nak aku pusing tangan kau sekali lagi? " mina mencebik.

" dahla. Balik sana. Aku nak tidur. " mina berdiri dan mendekati lelaki itu.

  " mark! buangla sifat ego awak tu– "

" bukan aku yang ego tapi kau yang curang. Dah keluar– "

  " DAN SAYA TAKKAN MENGALAH HMPH! " mina mencapai beg tangannya dan berjalan keluar dari wad lelaki itu. Pintu dihempas kuat.

  " keluar pun. Menyemak. "

×××

" mark nak makan apa? mama masakkan. " mark yang berbaring disofa itu memuncungkan bibirnya.

  " ntah. Kat hospital tadi dah makan, mama masak jela apa apa pun. Asal tak beracun dan selamat dimakan okay mama? "

" kamu ingat mama jahat sangat nak bunuh kamu? "

  " aniyaaaa~ mark gurau gurau je heheeee. " puan lee menjelingnya.

  " emm mark . " mata mark fokus ke skrin telefon.

" mama boring la sorang - sorang kat rumah. mark taknak bawak balik menantu untuk mama ke, seorang dua– "

  " kahwin la ma. Baru hilang bosan mama tu. " puan lee terus duduk disebelah mark.

" betul ni? mark kasi mama kahwin lagi? " mark memandang puan lee. Fuh kalau bab kawen.

  " hm. Lagipun, mark kan selalu tinggalkan mama dekat rumah jadi mark rasa elok jugak mama cari– "

" kamu tak rela kan? kamu cakap macamtu sebab taknak mama ungkit pasal kahwin kan? " mark melepaskan keluhan berat .

   " itu sebab pertama , and I don't even care kalau mama nak kahwin lain. mark jugak dapat papa baru– "

" BETULNI ANAKKU? " mark mengangguk lagi.

   " tak menyesal ni? arraseo. Mama nak pinang jiran depan rumah kita tu , duda anak dua puluh– "

  " uncle taeyong? whuttt! mama, he's literally like four years older than me mama! " bentak mark.

" habistu kenapa kamu panggil dia uncle? "

  " sebab dia nampak tua, dua puluh orang anak pulak tu. " kutuk mark.

" hey tak baik tahu tak? taeyong tu dahlah hensem, bertanggungjawab, baik dan gentleman pulak tu– "

  " cik lee, saya tak kisah cik lee nak kahwin, tapi pilih yang sama level please? tak rela ada papa yang tua empat tahun dari mark, ew. " mark meraup rambutnya. Gelas air dicapai

" habistu kamu nak mama kahwin dengan abe jungwoo yang jual nasi ayam depan sana tu? "

  " UHUK UHUK AHAK ALLAHUAKBAR MAMA! " mark mengelap bibirnya yang menyemburkan air tadi.

" ma, mama ni mental ke psycho? jungwoo tu tua setahun mama S E T A H U N dari mark. " puan lee mencemik.

  " dah? "

" carilah yang berumuran enam puluh ke, tujuh puluh ke, lapan puluh ke, yang nak mati - mati tu– aduh aduh aduh! " puan lee melepaskan tarikan ditelinganya.

  " biarlah. Mama nak taeyong je– "

" mama jangan gatal please? malu mark nanti. " mark sudah mengurut pelipis nya.

  " mark, cuba kamu tengok mama? mama ni masih awet muda, meletops!takkanla mama nak pilih yang tua? mama pergi pasar pun orang cakap nampak macam budak sekolah– " mark menggosok dadanya seperti ingin muntah.

" alah hahaha. Kamu ni kan, mama bergurau ajelew ohohoho! " mark menjeling puan lee sekilas.

  " tak percaya ke? mana ada lelaki yang mampu ganti tempat arwah papa kamu dalam hati mama ni. Arwah papa kamu tu satu dalam sejuta– "

    " ei masa orang bagi tadi bukan main gatal, dah insaf dah? " puan lee tersenyum malu dan memukul bahu mark.

" kamu ni! mama nak gurau manja dengan kamu je– "

  " mama ingat mark tak tahu yang pagi - pagi mama selalu keluar jemur kain, sapu sampah kat luar sebab nak tengok uncle taeyong? " puan lee sudah menelan air liur.

   " tengah hari pulak bila lunch ke, sengaja masak lebih lepastu hantar depan rumah dia cakap ingatkan mark balik– "

" ops dah terbongkar? " mark tergelak melihat wajah kecut perut mamanya itu.

   " alah mark, kan kita hidup berjiran? kenalah saling ingat-mengingati antara satu sama lain, betul tak? "

" habistu kongsilah dengan jiran dari hujung belakang sana sampai sebelah sana. Kenapa uncle taeyong jugak yang mama pilih? " puan lee terdiam.

  " ha jawablah mama ku tersayang– "

" mama nak jodohkan kamu dengan yeonhee. " mark memandang puan lee.

  " allahu, KENAPALAH MAMA SAYA BEGITU LUCU! "

" mama tak gurau mark. "

  " mama, ni bukan drama. Kita hidup didalam alam realiti, bukan wattpad , bukan drama, bukan tv, bukan dongeng, bukan fanfiction. "

dingdong dingdong

" oh? bakal menantu mama dah sampailah. " mark terkedu. puan lee, memang serious?

  " hai mark . " kim yeonhee, teman sepermainan nya ketika kecil dahulu.

" um hai. " mark mengheret lengan puan lee kedapur.

  " ma, mama biar betul? "

" yelah. Sampai bila kamu nak meratapi remi? dahlah mark. Mama sedih tengok mark macamtu– "

  " tapi ma, bukan macamni caranya. yeonhee? mark selesa dengan dia sebagai kawan– "

   " kamu yang taknak bawak balik girlfriend. Mama carikan la– "

" adalah! mark ada girlfriend! tapi bagi mark masa. mark janji. " puan lee mengangguk dan terus berjalan ke ruang tamu .

  " ottoke? aish jinjja! " rambutnya dikusutkan.

  " maja. Cuma dia yang boleh tolong aku. "

tbc

nak pergi cari siapa agaknya? ada tak kat sini nak volunteer?

[✓] LOVE AGAIN ; mark leeWhere stories live. Discover now