love again ; eight

300 40 7
                                    

mina tidak berhenti-henti menenangkan dirinya . Lepas lapan tahun, baru jumpa balik mama mark.

  " kejap, mama baru nak bersiap. " mina mengangguk lega.

" yang kau nervous sangat kenapa? bukan mama nak makan orang pun, pabo. "

  " lepas lapan tahun baru saya jumpa dia balik. Mana saya tak nervous? dahla awak nak burukkan saya dekat mata mama nanti. " mark tidak menghiraukan gadis itu.

  " dasar makgeolli. " namun dalam diam dia menatap mark. Dia nampak kacak harini. Bukan harini sahaja, hari - hari mark kacak.

" kenapa kau tenung aku macamtu? " mina tersedar daripada lamunannya.

  " anindae! siapa yang nak pandang awak? bukannya hensem pun . " mereka terus membuat hal masing - masing. Mark bermain telefon manakala mina cuma memandang keadaan sekeliling. Tak banyak yang berubah sejak kali terakhir dia datang sini.

  " annyeonghaseyo. " seorang lelaki berambut hitam datang bersama senyuman.

" eo ? annyeonghaseyo. " mina turut menurut hormat.

  " uncle taeyong? buat apa datang sini? " taeyong tersenyum dan menghulurkan bekas makanan kepada mark.

" ini bekas yang mama kamu bagi lauk lebih semalam . Dia lupa nak bawak balik bekas , uncle ada letak jugak dessert lebih tadi tu. " mark menjungkit kan keningnya.

  " again? lauk lebih lagi? " taeyong yang polos itu hanya mengangguk.

" uncle, mark nak tanya, mama memang selalu pergi rumah uncle ke? hantar makanan apa semua ni? "

" emm boleh kiralah. dia ada jugak datang tolong uncle masak, kadang - kadang dia tolong jaga anak - anak uncle semua tu. " mark membulatkan matanya.

  " jinjja?! " taeyong mengangguk. Dia juga terkejut apabila melihat mark terkejut

" ma–mama memang selalu buat macamtu? " taeyong mengangguk lagi.

  " dia ada jugak tolong uncle jemur kain , sapu daun gugur kat belakang rumah. " mark kelu lidah.

" uncle anggap mama apa ea? serious ke tak? " taeyong mengerdipkan matanya.

  " mama mark? geunyang chingu. lagipun dia baik hati . " taeyong tersenyum dan menunduk hormat.

" uncle balik dulu. Ucap terima kasih dekat mama and, ni mesti yeochin mark kan? tahniah. " taeyong tersenyum lagi dan berjalan pergi.

  " dia– dia cakap kawan? " mereka berdua menoleh dan melihat puan lee mengigit kain batik di pintu.

" annyeonghaseyo mama. " mina menunduk hormat kepada puan lee.

  " eh mina? mina– OMONA MARKEU LEE! WAAAAAAAAAA KAPAL MAMA MASIH BELUM KARAM! " puan lee memeluk mina erat.

" jom masuk mina? eyy makin cantik anak dara ni sekarang. " mark masih memandang bekas makanan ditangannya itu.

  " mama memang cari maut. "

×××

mina memandang keadaan halaman rumah mark. Cantik . Ada taman bunga, ada air pancut, kebun sayur dan tempat sidai baju. Milik puan lee.

" saya tak sangka yang saya boleh jumpa awak. "

  " dan berbual macamni. " mina tersenyum namun mark asyik termenung memandang bekas makanan yang diberi taeyong tadi.

" mark? aigoo. Dahlah fikir pasal tu. Mungkin mama awak anggap dia adik– "

  " aniya. mama, memang serious kalau dalam hubungan. Dengan arwah papa dulu pun, dia yang masuk meminang. " mina mengangguk bersama cemikan.

  " wah macam merpati dua sejoli ajew . " puan lee meletakkan sedulang biskut dan air keatas meja.

" ma, ma cakap elok - elok. Mama sukakan uncle taeyong? " puan lee meneguk air liur perit.

  " allahu mark, tak baik tuduh mama macamtu– "

" arraseo, mark tak kisah mama nak menipu, tapi kebenaran dah terbongkar. " puan lee mencemik .

  " yelah yelah. dah dia anggap mama kawan, mama muv on ajelew. mina , sejak bila berbaik balik dengan anak mama? bila nak kahwin? " mina tersedak biskut.

" em baru lagi ma, mark cakap nak tunang dulu kot? " dia memandang mark lalu mark terus mengangguk.

  " tapi mark nak uji dia dulu, takut-takut ada lagi sifat curang tu. " dia memijak kaki lelaki itu.

" heisy kamu ni mark, tak baik lah. mama nak masuk masak kejap, kamu berdua berbual lah dulu ya? " sebaik sahaja puan lee berdiri dan ingin berjalan masuk kedalam dapur,

  " mark tak kisah kalau mama nak kahwin, tapi– "

" bukan dengan uncle taeyong. Dia terlalu muda untuk mama. " puan lee memuncungkan bibirnya dan berjalan masuk kedapur.

  " awak memang kasi mama nak kahwin lain? " mark mengangguk.

" aku tahu dia sunyi dan aku nak dia happy. Tapi uncle tadi tu cuma anggap dia kawan. "

  " kau belum cuba cari boyfriend? " dia terus menunduk.

" geunde, kita baru start harini. Bagilah peluang saya nak berbaik dengan awak dulu. "
 
  " em. Ingat, terhad tiga bulan. Aku taknak lama daripada tu. Aku cuma nak elakkan mama jodohkan aku dengan yeonhee. " mina mengangguk.

" mark kalau saya cakap dulu awak dah salah faham dengan saya, awak akan terima saya balik tak? " mark berdecit dan tertawa halus.

  " salah faham apa kalau aku nampak depan mata? "

" tapi awak datang masa tu waktu yang salah– "

  " kenapa? nak suruh aku datang lewat supaya aku boleh tengok keseluruhannya? apa yang kau nak buat dengan dia? " mina melepaskan keluhan berat.

" suka hati awaklah . Yang penting, jangan menyesal lepaskan saya– "

  " takkan ada sekali pun aku menyesal lepaskan kau. " mina mencebik. Mark ni memang hati batu betul.

" hek eleh yelah tu. Nanti last - last awak sendiri yang cium saya– "

  " kau pikir ni drama? putus, jumpa balik, berbaik , gaduh pastu lelaki kejar perempuan? " mina mengangguk.

" ah jinjja– tak payah berangan sangatlah. Aku dah tak berkenan dekat kau. "

  " tak apa mark tak apa. Awak tengoklah nanti . "

tbc

ini memang drama.

[✓] LOVE AGAIN ; mark leeWhere stories live. Discover now