الفصل الثامن

29.4K 659 32
                                    

الفصل الثامن من رواية:عشق القمر
بقلم/رولا هاني

اخذت تهزها بخفة و هي تقول:"هاله" اصحي يا "هاله"

-اية يا ماما..

جلست "عفاف" علي حافة الفراش و قالت:ياختي اختك قالتلي انك عايزاني قولت اما اعرف في اية؟

اعتدلت "هاله" في جلستها و هي تفرك عينيها بنعاس و قالت بأرهاق:طب..هي فين "نسمة"!؟

ردت "عفاف" بفتور:جوا واقفة علي الأكل عشان علي النار..

تنهدت "هاله" بعمق ثم قالت و قد.التمعت عيناها بوميض شيطاني لا يناسبها:انا شوفت "عصام"

جحظت عينان "عفاف" ثم قالت بلهفه:بجد يا "هاله"

اومأت لها "هاله" بسعادة ثم مدت يدها لتأخذ تلك الورقة من اسفل الوسادة لتعطيها لأمها و هي تقول بحماس:ايوة بجد و دة كمان رقمه اهو..

اخذت "عفاف" تضحك بفرح ثم قالت و هي تربت علي كتف ابنتها:لا دة كدة الموضوع محتاج تخطيط و تعب اصل احنا مش هنوقعه كدة بسهولة..

عقدت "هاله" حاجبيها بحيرة ثم قالت:يعني هنعمل اية!؟

-انا هقولك..
__________________________________________
كان "خالد" يريها رسوماته التي ابدع بها و هي كلما رأت واحدة يزيد ذهولها،كيف لطفل لم يتخطي السابعة من عمره قادر علي الأبداع بالرسم بتلك الطريقة لكن ما اخرجها من شرودها صياح الطفل بحماس و هو يخرج تلك الرسمة من الدرج:بصي يا "قمر" بصي دي بقي بتاعة مامي..

التقطتها "قمر" منه لتشاهد رسمة أم تحتضن ابنها ببراعة فعلمت من اين ورث الصغير موهبة الرسم فقالت بهدوء:حلوة اوي ياحبيبي تعالي يلا عشان وقت النوم احنا سهرنا كتير انهاردة..

اومأ الصغير لها بطاعة من دون أن ينظر للساعة التي لم تتخطي التاسعة مساء كل ما يحرص عليه علي عدم احزانها حتي لا تتركه و يبقي مرة اخري بدون صديق
____________________________________________
هبطت الدرج بعدما غاص الصغير في سبات عميق لتجده يجلس امام التلفاز بشرود فأتجهت نحوه و قالت بأحترام:مستر "سيف" حضرتك محتاج مني حاجة انا ماشية

تساءل بتعجب:ماشية!؟هو الولد نام!؟

اومأت له بأبتسامة خفيفة ليقول:طيب تقدري تمشي دلوقت..

كادت ان تخرج لكن وقعت حقيبتها علي الأرض لتقع محتوياتها كلها لينظر "سيف" للأوراق الخاصة به بسخرية ليقول بتهكم و هو يتجه نحوها:اية...لميهم و خديهم تاني يلا..

همست بتعلثم:مستر "سيف" انا..ا..

امسك بمعصمها و قال و هو يقترب منها:انتي فتحتي علي نفسك ابواب جهنم

التمعت عيناها بالدموع ثم دفعته بعيدًا عنها بشجاعة لا تعلم من اين اتت بها و صرخت بعنف:لا انت تستاهل كل اللي بعمله فيك انت و ابوك السبب في موت ابويا انا بكرهك فاهم يعني اية بكرهك

عشق القمرحيث تعيش القصص. اكتشف الآن