HOME SWEET HOME

44 1 0
                                    

"Kak,bangun. Dah sampai rumah"kata Harras terus menoleh ke belakang. "Emm..dah sampai? Cepatnya" kata Yusra,menggosok matanya lalu menggeliat. "Jomlah masuk. Aku dah suruh Mak Senah buat lauk"kata Harras terus keluar dari kereta. Yusra turut keluar. "Mak tak ada kat rumah. Mak meeting,kau tak payah nak mencari-cari"kata Harras membuka bonet kereta. Yusra terus masuk ke dalam rumah lalu menuju ke dapur.

"Yusra? Yus dah balik? Bila Yus balik?" tanya Mak Senah terkejut dan gembira. Yusra senyum. "Baru jer tadi Yus balik. Harras ambil Yus dekat kampung tadi. Mak Senah masak apa? Macam sedap je."kata Yusra senyum. "Alah macam biasa, makanan kesukaan Yusra lah"kata Mak Senah sambil senyum.

                           ♧♧♧♧♧♧

"Kau tak pergi kerja ke?"tanya Yusra melihat Harras sedang menonton televisyen di ruang tamu. "Tak,aku ambil cuti"kata Harras sedang menonton Tom and Jerry. "Kau bukan ke orang penting company? Macam mana abah boleh bagi kau MC?"tanya Yusra terus ke ruang tamu setelah memenuhi perutnya yang kosong. "Abah bagi sebab abah kata nanti ada orang tu menangis dekat rumah sebab tak ada orang nak temankan dia kat rumah"kata Harras sambil menonton tv.

Yusra menarik muka. "Eh,tu bukan menangislah!"kata Yusra,geram. "Habistu apa?"tanya Harras. Yusra diam membisu. "Cakaplah tadi kata bukan menangis"kata Harras senyum jahat. Yusra terus membaling bantal kearah Harras,tepat mengena kepala-nya. Harras terkejut. "Tak gunalah kau nie!"kata Yusra terus masuk ke dalam biliknya.

Yusra membaringkan dirinya diatas katil. "Cuti sem tinggal lagi 3 hari"kata Yusra sambil mengurut kepalanya yang mula berdenyut. "Dia tengah buat apa eh?"tanya Yusra kepada dirinya. Yusra mengambil telefonnya lalu mendail nombor. Telefonnya mula berdering.

Kring! Kring! Kring! Kring!

Dailnya diangkat. "Assalamualaikum" kata Yusra senyum. "Waalaikumsalam Siapa ni?"tanyanya. "Ni akulah"kata Yusra senyum. "Yusra?! Ya Allah kau ni buang tebiat ke call aku guna nombor lain?!"marahnya. "Sorrylah. Masa aku dekat kampung, telefon aku jatuh dalam sungai. So, aku buat nombor baru."kata Yusra senyum.

"Habistu kau dah tak reti nak call aku waktu kau dah tukar nombor?"tanya nya. "Sorry lagi, dekat sana line tak ada sangat. Jadi,aku tak belilah top up telefon"kata Yusra sengih. "Yang kau call aku ni, kau nak apa?"tanyanya. "Aku rindu kaulah,As"kata Yusra senyum. "Baru sekarang kau nak rindu aku? Simpan jelah dalam peti besi dekat rumah kau. Dah lapuk" kata Asmizah senyum.

"Alalala..kawan aku nie. Merajuk dengan aku? Tak apa, aku pandai pujuk orang. Macam mana esok kita keluar pergi makan?"kata Yusra cuba mengumpan Asmizah. "Kau ingat aku makan dengan umpan kau? Dah basi lah cara kau pujuk aku"kata Asmizah. Aik,betul2 marah dia dengan aku. "Aku dengar ada restaurant baru buka esok...tak silap aku makanan kampung"kata Yusra senyum jahat.

Asmizah sudah kecur liur. Makanan kampung,sedapnya~. "P...p..pukul berapa kita nak keluar?"tanya Asmizah senyum. Yusra sudah senyum kemenangan. "Hahaha..pukul 10 pagi esok. Esok aku nak ajak kau pergi makan dan beli belah. Kau nak ikut tak? Ataupun kau just nak keluar makan dengan aku"kata Yusra. "Ish, kau ni, mestilah aku ikut kau pergi beli belah. Lagipun dah lama aku x keluar dengan kau"kata Asmizah, senyum.

"Dahlah wei,aku nak pergi mandi. Nanti aku call kau balik. Jangan lupa esok pukul 10 pagi. Assalamualaikum" kata Yusra hendak menamatkan panggilan. "Ok, waalaikumsalam"kata Asmizah menamatkan panggilannya. Yusra keluar dari biliknya menuju ke ruang tamu dan melihat Harras masih ralit menonton tv. "Dahlah tak pujuk aku....lepastu tengok je  tu bukan nak layan aku. Kalau macam tu baik kau tak payah ambil cuti..hmm" kata Yusra perlahan.

"Aku dengar tu"kata Harras. Yusra terkejut. Yusra diam. "So,what?!"kata Yusra,marah. "Kau marah?"tanya Harras hendak tergelak. Yusra menjeling Harras. "Alahai,aku buat apa,doh?"tanya Harras tahan gelak.
"Kau ni,"kata Yusra geram. "Mama kata kejap lagi mama balik..mama kata ada nak bincang dengan kau" kata Harras matanya masih melekat di skrin tv.

"Mama nak bincang apa?"tanya Yusra pelik. "Manalah aku tahu..maybe kau ada buat salah kot"kata Harras senyum. Yusra mengangguk. "Ish!" kata Yusra membuatkan Harras gelak sakan. "Hahaha..kau sebenarnya tak nak bercakap dengan aku kan? Hahaha..kantoi."kata Harras gelak habis. "Tak guna punya adik"kata Yusra terus menolak kepala Harras membuatkan Harras kesakitan.

Yusra terus melarikan diri ke bilik. "Hoi! Kurang asam betul punya akak. Dia pergi tepelengkan kepala aku. Kau tunggu,aku balas nanti"marah Harras sambil mengurut lehernya.

Mr Crazy Vs Miss GangsterWhere stories live. Discover now