GADUH BESAR

7 0 0
                                    

Yusra terus menarik tangan Datin Hamidah ke dapur. Datin Hamidah pelik.

"Ma..apa ni?"tanya Yusra terkedu gila.

"Susprise!!!" kata Datin Hamidah dengan senyuman lebar. Yusra terkedu dan tak mampu berkata apa-apa.

"Apa yang susprisenya maaa" kata Yusra,risau.

"Well, the guest is my old friends and we just reunite it at meeting company"kata Datin Hamidah teruja.

"Then?"tanya Yusra.

"Well, kawan mama ada anak lelaki sorang, hensem, bekerjaya, gaji besar"terang Datin Hamidah memberi hint.

"Pastu?"kata Yusra tidak boleh agak.

"Mama nak kenen kan kamu berdua...."terang Datin Hamidah tentang niatnya.

Yusra terdiam. Aku!!! kahwin?!! Ehhh, biar betul mama nii... aku tak kenal kot takkan nak terus kenen dengan strangers.

Yusra tidak sempat berkata apa-apa Datin Hamidah sudah menariknya ke ruang tamu semula.

"Mah, ni kenalkan anak aku, Yusra Zahira"kata Datin Hamidah senyum lembar.

Yusra hanya senyum hambar sahaja. Malas nak layan kerenah ibunya.

"Lah cantik anak kau midah mcm mak dye juga"kata Puan Halimah sambil gelak .

Yusra hanya mengangguk.

"Ni kenalkan anak aku,Haziq" kata Puan Halimah.

Yusra tersentak. Aik aku pernah dengar nama ni....kat mana eh? Familiar rasanya ni.

"Hi awak" sapa Haziq sambil senyum.

Dengar sahaja suara, Yusra terus berdiri.

"kau?!"kata Yusra. Mana tidak, ini rakan sekerjanya. Yusra terkaku.

Datin Hamidah cepat-cepat menarik Yusra untuk duduk semula.

Yusra memandang ibunya lalu memandang Puan Halimah.

"Puan, kalo puan ada niat nak satu kan saya dengan anak lelaki puan...saya harap baik puan hapuskan niat tu" kata Yusra membuatkan semuanya terkejut.

"Yus!"kata Datin Hamidah dengan nada tinggi.

Muka Puan Halimah berubah. Sama juga seperti anak nya.

"Midah, aku balik dulu lah eh"kata Puan Halimah apabila secara depan-depan Yusra menolak niatnya.

Datin Hamidah terkedu dan terus menghantar keluarga kawannya ke pintu keluar.

Yusra pergi ke dapur untuk mengambil segelas air. Hatinya kepanasan.

Dato Firdaus dan Harras hanya pandang sesama mereka. Mereka seperti sudah tahu apa yang akan terjadi selepas ini.

Datin Hamidah menutup pintu rumah lalu duduk di sofa.

"Yus, kamu ni dah kenapa?" tanya Datin Hamidah dengan nada suara mendatar.

Dari dapur, Yusra bergerak ke ruang tamu dan berdiri di hadapan ibunya.

"Apa yang Yus buat?" tanya Yusra kepada ibunya.

"Kamu ni memang suka malukan mama?!! suka kan kamu tengok orang pandang serong kat mama?!!"kata Datin Hamidah dengan suara yang tinggi.

Harras dah geleng kepala. Nampaknya, kali ni punya gaduh paling serius ni.

Yusra terdiam. Aku ni malukan mama? Hati Yusra bagaikan dirobek.

"Cakap lah...kenapa diam? Mama ni nak terbaik untuk kamu Yusra oii... when i said A, it must be A" kata Datin Hamidah lagi. Kata-kata Datin Hamidah bagaikan pisau yang membelah hati Yusra berkali-kali.

Mr Crazy Vs Miss GangsterWhere stories live. Discover now