TIME TO GET HOME

46 1 0
                                    

Kok! Kok! Kok! Kok!

"YUSRA ZAHIRA ANAK PEREMPUAN FIRDAUS, BANGUN SEKARANG. DAH SUBUH GAJAH NIE!! BILA NAK SOLAT? .Nak tunggu malaikat maut kejut ke??!!"jerit seorang wanita yang berada dalam lingkungan 60-an. "Kejap lah nek....malam tadi yus tidor lambat lah"kata Yusra masih tidak bergerak.

"Yusra...jangan sampai nenek simbah kamu dgn air perigi..BANGUN!!!"kata neneknya. Yusra masih statik diatas katil. "Abi,tengoklah cucu tu..tak nak bangun,belum solat lagi tu...kejutlah dia" kata nenek sambil menggoreng karipap di dapur. "Yelah2 saya kejut dia.."kata datuk lalu menuju ke bilik cucunya. "Yusra?atok masuk tau"kata datuknya.

Terkejut datuknya melihat Yusra tengah terbongkang diatas katil. Ini kalau laki tengok ni,sampai matilah cucu aku tak kahwin. Datuk sudah menggeleng kepala melihat Yusra. Perangai sapalah cucu aku dapat niee. Datuk mengeluh. "Yusra bangun nak. Dah solat subuh belum? Hari ni bukan ke Yusra nak balik rumah." Kata datuknya dengan lembut. "Lima minit tok..Yusra ngantok sangat nie" kata Yusra,mata terpejam rapat.

"Bangunlah,nenek dah marah tu.. bangunlah"kata datuk ,lembut." Alah kejaplah"kata Yusra merengek. "Bangun Yus"kata datuknya. "Atok~" kata Yusra,sambil membuat muka.

"Hoi! Kau bangun sekarang!! Kau bila nak solat?! Bangun! Nenek kata bangun!! Ini sampai lepas zuhur pon x kan bangun"kata neneknya membuatkan Yusra terus duduk tegak diatas katil. "B..b...baik nek,Yus nak bangunlah nie"kata Yusra,matanya terus terbuka dengan luas.

Yusra menuju ke tandas untuk mengangkat wudhuk." Abi ni pon lagi satu layankan je cucu awak tu..yg saya ni awak x nak layan pulak" kata nenek,geram. "Eh,dgn cucu sendiri pon nak jeles...peliklah awak ni" kata datuk senyum. "Oh, awak marah saya. Pergilah dekat cucu awak tu...malam ni awak tido kat luar...hmm"kata nenek lalu menuju ke dapur.

Haih,patutlah cucu aku macam tu dah perangan nenek pon macamtu. Datuk terus menuju ke dapur.

~~~~~~~~~~~

"Assalamualaikum!"sapa seorang lelaki di depan rumah. "Eh, waalaikumsalam. Harras datang sorang je ker?"tanya nenek, senyum. "Ha'ah..sorang jer.Yusra dah siap belum nek?"tanya Harras senyum. "Itu anak dara kalau boleh nak pergi siap bukan main lama lagi nak tunggu. Tak tahulah apa yang dibuatnya dalam bilik sampaikan berjam-jam orang tunggu...haih"keluh nenek di hadapan Harras.

"Akak mmg macamtu, tak tahulah apa yg dia buat sebenarnya"kata Harras senyum. "Harras dah makan belum? Kalau belum,jom makan. Nenek masak nasi goreng kampung dgn karipap."kata nenek senyum.

"Ui,sedapnya! Bolehlah kalau macam tu...sbb nak tunggu akak pon lama lagi rasanya. Jomlah nek,Harras lapar" kata Harras senyum lalu merangkul tangan nenek menuju ke dapur.

♧♧♧♧♧♧

"Nenek! Good morning!"kata Yusra senyum gembira. Tatkala matanya memandang Harras disebelah neneknya,Yusra terus keluar dari rumah. Harras turut keluar. "Kau cari mak ke?"tanya Harras,melihat Yusra mencari sesuatu. "Mak tak datang ke?"tanya Yusra,masih mencari. "Tak" kata Harras, perlahan. Yusra pegun. "Dah jom balik"kata Yusra terus masuk kedalam rumah. Harras diam melihat kakaknya yang sedih.

"Nek,Harras pergi dulu~Nanti Harras jenguk nenek lagi ok?."kata Harras lalu memasukkan beg bagasi kedalam bonet kereta. Yusra pula sudah lama berada dalam kereta..yelahkan sedih mama tak jadi ambil. Harras menyalami nenek dan atok sebelum pulang ke Kuala Lumpur.

♤♤♤♤♤♤

"Kau lapar tak?"tanya Harras sambil memandang cermin pandang belakang. Yusra menggeleng. "Serius lah kau tak lapar. Kau bukannya sarapan pon tadi"kata Harras sambil senyum meleret. "Kau diamlah"kata Yusra,marah. "Lapar tak?"tanya Harras buat kali kedua. Yusra diam membisu. "Haih,ada jugak yang balik rumah terus jadi rangka ni"seloroh Harras membuatkan dirinya mendapat cubitan padu.

"Aduh,sakitlah. Kau tahu tak tangan kau tu macam kepit ketam. Sakit tahu tak?!"kata Harras sambil mengusap bahunya yang telah menjadi mangsa amukan kakaknya. Yusra hanya menjeling dan memejam matanya dengan kuat.

Mr Crazy Vs Miss GangsterWhere stories live. Discover now