KISAH 1
Dulu arwah akak aku. Sulung. SMTM, form 6. (Nanti ada yang kecam aku sebab buka identiti sekolah ni) Aku time ni kecik lagi. Waktu first dia mula masuk sekolah tu.. Tiba2 ada terdengar suara orang cakap dengan dia ''hati2 dekat sini, ramai yang memerhati''. Ini kali pertama dia terdengar orang cakap dengan dia melalui hati. Yang sebelum ni dia tak pernah alami, tak pernah nampak apatah lagi nak rasa kewujudan alam sebelah.
Dan waktu first melangkah masuk. Seolah2 kehadiran dia dihidu. Dia nampak penunggu dekat pokok pelam. Malam tu dia nampak benda duduk kat tepi tingkap tengok dia. Nampak hantu bungkus golek2 jalan raya. Time ni dia cerita dekat aku yang baru 6 tahun. Masih lagi aku teringat, menangis2 die cerita. Sejak daripada haritu, itulah kali pertama dia diganggu dan dianugerahi pancaindera ke6. Mcm nak gila dia nampak sejelepuk mcm tu.
Hari2 yang seterusnya, benda dekat pokok pelam ada bagitahu dia. ''Jangan amik pelam aku, kalau nak, amik yang gugur. Kalau tak buruk padahnya''. Sebab time ni die teringin nak makan. Lepastu akak aku amik yg gugur2 jela. Lagi satu kalau nak makan, baik abiskan. Bende ni tak suka juga tengok kita membazir. Skip cerita.
Ada satu hari akak aku pergi dewan makan. Biasala asrama. Lepas mkn malam. Naik atas. Tak silap dorm dia tingkat 4/5 kot. Ada bende ni tunggu die dekat tangga tingkat 1. Naik lagi, tingkat 2. Die ade lagi. Naik lagi dia tunggu lagi. Mungkin dia tahu akak aku nampak dia. Die bukak kepak dia. Die terbang kejar akak aku. Spontan akak aku nampak, kelam kabut dia lari sambil jerit ''Bukak pintuuuu!!'' Sebab kebetulan ada orang dalam dorm tu nak tutup pintu. Lepastu kakak aku rempuh masuk. Time akak aku tutup pintu. Jarak dorang dipisahkan dengan ayat pendinding. Sebab dorm tu da kena pagar. So time akak ak tutup pintu, nampak la benda ni mendarat depan pintu. Sambil bukak mulut dia. Kira mcm sergah la.
Lepas tutup pintu dia terus nangis. Satu dorm tu tanya dia. Kau nampak apa semua. Sebab sekolah tu semua tahu akak aku ni nampak. Masing2 cuak. Akak aku cerita. Dia nampak sejenis benda hitam mcm kelawar. Alaa mcm korang tengok cerita2 fantasi omputeh semua tu. Manusia berkepak tu. Haaa mcm tu la akak aku nampak
Badan die semua hitam. Kepak dia tu mcm kain tak kain tapi jarang. Muka dia cengkung gila mcm mayat. Mata dia kedalam. Bila dia bukak mulut nafas dia berbau. Time ni akak aku ckp die sendiri x reti explain berbau mcm mana. Sbb mmg lagi busuk dari bangkai.
Lepastu ada la sorang budak perempuan ni kene rasuk. Satu sekolah time ni kecoh. Panggil ustaz ustazah pon tak lut. Tiba2 ada la sorang ni suggest akak aku. Sebab dia boleh nampak. Jadi ustaz ni panggil lah dia. Tanya itu ini itu ini bla bla bla (ak x tahu ustaz ni tanya apa sbb akak ak pon skip). Lepastu ustaz tu try bagi akak aku buat.
Akak aku kenalkan diri dia. Dia cakap yang bende tu rasuk tu, kawan dia. Lepastu akak aku tanya, kenapa rasuk budak ni. Rupanya benda tu cakap, budak ni amik pelam tu dekat pokok. Maksudnya dia petik. Lepastu x abis. Mengamuk la benda ni sbb x minta izin dia. Lagi satu pokok pelam die ni mmg berbuahh lebat subur betoi. Mmg betoi2 ada yang menjaga pokok ni. Haa benda tu la yg jaga.
Lepastu akak aku cakap, lepasni nanti dia bagitahu pelajar dekat situ supaya minta izin kalau nak amik. Akak aku deal cara mcmni la. Lepastu benda tu terus keluar. Kisah akak aku ni jadi hot sekejap dekat sekolah sampai ramai pelajar cari dia semua. Ustaz pon terus call ayah aku sebab dia mcm tak percaya. Ayah aku terpaksa datang sebab kes akak aku ni. Ustaz tu cerita itu ini pasal akak aku. Ayah aku diam jela. Tetiba ustaz tu tanya ''awak ajar apa dekat anak awak?''. Ayah aku balas, ''tak tau. Saya ajar solat jela''.
.........
Sebenarnya waktu first day akak aku sampai sekolah ni, malam nak tido tu sebab takut sangat. Dia pagar diri dia. Sebab dia nampak ada benda ni pergi tengok muka pelajar2 yg tido tu. Depan2. Semua orang tengah tido. So benda ni tengok dari satu muka ke satu muka. DEPAN2 MUKAA weyhhh. Dok teliti apa ntah. Mungkin nak kenal ke aku x tahu la. Akak aku ckp mmg dekat 2/3 inci depan muka. So akak aku ni nak selamatkan diri dia. Dia pi pagar diri. Lepastu benda tu jalan tepi katil dia. Time ni die da menyorok dlm selimut.
Ting ting ting. Kuku dia jalan tepi katil besi. Akak aku cakap. Hitam legamm panjangg kuku dia. Mmg dasyat.. pastu benda tu tego dia.
''Siapa engkau ni? Aku akan cari keturunan kau dan ikut kau sampai mati''
Start sini la hari2 dia kene ganggu dengan makhluk2 situ.
KISAH 2
Dia cerita hampir tiap hari, tengah2 malam dia akan dengar bunyi loceng kaki, menari2 luar pintu dorm. So akak aku ni terlintas la siapa tu. Untuk pengetahuan, akak aku ni berani pengecut. Aku ni pengecut cabut lari. So ada beza eh😂😂 Kemudian akak aku perasan ada satu bilik ni kena kunci. Takde siapa boleh bukak lepastu mmg pelajar tak boleh masuk. So dari sini pon dia start tertanya2 semua. Lepastu satu hari tu benda tu tunjukkan rupa dia. Perempuan india. Berloceng kaki😏. Menangis2. Terketar2. Mungkin qarin dia lah kot. Jadi akak aku ni tego. ''Kenapa ni''
Malam tu dia mimpi, india ni kena halau rumah dengan mak dia. Sebab dia mengandung. Mungkin bekas student skolah situ kot. Lepastu budak perempuan tu nangis2. Dia call laki tu. Laki tu x nak bertanggungjawab. Semua orang buang dia. Lepastu dia pergi sekolah tu.
Dia masuk bilik tu. Naik kerusi. Naik meja. Pasang tali. Tengah2 sangkut leher dia tu. Dia tersepak meja tu. Bergelut la dia semua. Lepastu mati. Akak aku cerita benda tu tunjuk cara dia mati semua tu. Lidah terkeluar. Mata terbeliak. Biru leher dia semua. Terus akak aku terjaga, menangis.
Rupanya bilik tu. Mmg betul bekas pelajar situ mati. SMTM da ditukar nama sekolah. Aku tak tahu sekolah apa. Tapi mmg bilik tu tak boleh masuk sampai sekarang.