الفصل العاشر

603 33 8
                                    

في المساء
كانت هنا تجلس في غرفتها وتتذكر قبلته لها رغم انها بكت لكنها كانت سعيدة بحبه لها وأصرت علي مسامحته وستخبره بها لأنها تريده كما يريدها🤷
........................ ......... ......
اما عشق كانت نائمة بهدوء وبسمة تزين وجهها حيث تراه في احلامها .قطع احلامها رنين هاتفها المتواصل فردت وهي ناعسة ولم تري من المتصل.
عشق بصوت نائم:الوو
....:احلي الو سمعتها في حياتي
عرفته علي الفور فإبتسمت له.
عشق :عايز ايه
يزيد :عايزك تبطلي دور العند ده لان باين في عينك انك بتحبيني.
عشق في نفسها :هو انا بعاند ليه اصلا طب منا بحبه زي مهو بيقول بس انا بحب اعانده.
وكأنه سمع ما تقول :شوفتي بقا ان الموضوع مش مستاهل وانك مغلباني وخلاص.
عشق بضحك :عايز ايه يا يزيد.
يزيد :الله اكبر .دي الحجة راضية عني عشان تضحكي وتقولي اسمي كده .عايز اتجوزك يا عشق يزيد.
عشق بخجل :طب منا عارفه.
يزيد : طب ايه
عشق :مش رديت الصبح وقلتلك.
يزيد :طب جهزي نفسك بكره
عشق بعدم فهم :ليه
يزيد :عشان انا هاجي بكرة انا وأهلي نتقدملك وعلي فكرة أهلك زمانهم في طيارة مصر دلوقتي.
عشق :ده بجد
يزيد :اه والله بجد .واجهزي عشان هتبقي حرم يزيد من بكرة .
عشق :ازاي يعني
يزيد :بكرة هتفهمي كل حاجة سلام يا عشقي
...................... .. ... ........
كانت كل فتاة سعيدة لوجود شريكها اخيرا .كانت ليان سعيدة بترتيبات زواجها وحب كريم لها الذي حصلت عليه من اول لقاء.
كان ممكن يكون مجرد اعجاب لكن قلوبهم كان ليها رأي تاني .
بينما شغف او كما يلقبونها شغب .هي لم تقابل حب حياتها وتحلم بشاب مثل الذي يوجد في الروايات هي مرحة وتحب الضحك لذلك قليل عندما تجدها حزينة.كانت سعيدة جدا بمقابلة والدة انس اعتبرتها والدتها الثانية بعد وفاة والدتها.
لا ننكر انها فكرت بأنس لكنها نسته علي الفور.
... .... ............ ...... ..
كانت خمس فتيات سعداء وتفكر كل واحدة بحياتها المستقبلية المليئة بالسعادة تاركين السادسة تبكي وتختنق من البكاء.
لم تذق النوم منذ جاءت من مصر الي لندن تفكر بأحمد طوال الوقت تري صورهم وهم مبسوطين وما زادها هذا الا وجع في قلبها .
خديجة في نفسها : انا حبيت واحد محبنيش خليته شغل قلبي كله يارتني ماصاحبته من الاول .لو كنت اعرف ان قلبه مشغول بغيري مكنتش رجعت مصر .ليه كده يا احمد انا كنت بشوف حبك ليا في عنيك .يعني ده كان وهم .يارب انت العالم بيا خرجه من قلبي .خليني انساه .بس صعب اوي أطلعه من قلبي بعد اربع سنين حب كاتماه في قلبي وهو مش حاسس .انا قلبي وجعني اوي يارب .هون عليا .ااااااه
ثم تعالت شهقاتها الا ان غطت في النوم من كثرة التعب .
(جاي في دماغي اغنية يعني انت مكنتش بتحبني ولا حتي كنت بتخاف عليا😂💔روحي اسمعيها يا خديجة قبل ما تنامي😂 )
........ ........ ...
في صباح اليوم التالي في مشفي الصياد.
كان يزيد في عملية صعبه لكنه اتمها بفضل الله
ذهب الي غرفة مكتبه وجد مؤمن يجلس والتوتر واضح علي وجهه
يزيد :مالك يا ابني مش عادتك تيجي المستشفي.
مؤمن :انا بوست هنا و..
ركض يزيد يسد فمه كي لا يبوح بالمزيد ومن بعدها انفجر في الضحك
يزيد :ولسه عايش بعد اللي عملته.
مؤمن :انا جايلك تقولي اصلحها ازاي من امبارح وانا مش عارف اوصلك .
يزيد :انت اهطل يلا هو حد يعمل اللي عملته وجاي تقولي كده بكل بساطة.
مؤمن : عارف اني متنيل غلطان .بس هي استفزتني .
يزيد :روح هات هدية وروحلها
مؤمن :هي مش طايقاني اكلمها اصلا .
يزيد :حاول مره علي مره هتلين.
مؤمن :طيب .عملت ايه مع عشق صحيح
ابتسم عند سماع اسمها وتذكر مكالمتهما مساءاً وحكي لمؤمن ما حدث وانه سيذهب لها اليوم.
مؤمن :مبروك يا صاحبي .الحمد لله اتنين لانوا عقبال التالتة .
يزيد :ربنا يهديها ويهديك. المهم روح انت اعمل اللي قلتلك عليه مع هنا .
تركه مؤمن وتوجه لمحل هدايا واشتري لها هدية وتوجه لمكتبه يمضي بعض الملفات ويذهب لها ليصالحها.
مؤمن :في ملفات تاني يا شروق
شروق السكرتيرة :لا يا فندم بس كده.
مؤمن :تمام .الغيلي بقيت مواعيد انهاردة.
شروق :بس في اجتماع مع شركة الشافعي والشهاوي يا فندم
مؤمن :اعتذري ليهم واجليه لبكرة لاني عندي مشوار مهم.
شروق :تحت امرك يا فندم.
خرجت شروق وجاء ليخرج خلفها وهو مبتسم للقاء حبيبته وفتح الباب وصدم......
................ ...... ........
احمد :خديجة فين يا ادهم
ادهم :ديچا سافرت امبارح لندن انت مش عارف ولا ايه
احمد :لا معرفش.
ادهم :كان عندها شغل هناك اصلا ومراحتش بس غيرت رأيها .
احمد :طب هي هتيجي امتي.
ادهم :مش عارف بس في احتمال انها متحضرش الفرح.
احمد : طيب انا هروح اشوف يارا .
(يعني البت هتموت بسببك وانت رايح تحب في غيرها والله ماعندك دم😠😠)
اتجه لمكتب يارا ليتفق معها علي الخطوبة لكنه وجدها في وضع سيئ مع زميل لهم في الشركة صدم عندما رآها لكنه لم يبين انه رآها وغادر علي الفور.
(كان لازم اكشفها بدري عشان خديجة صعبت عليا⁦☹️⁩)
جلش شاردا فيما رآه وظل يتذكر عدة مواقف تببن له انها لم تهتم به او تحبه على عكس خديجة التي اهتمت بكل تفصيله به. هو بالفعل حزن لكن ليس حزن حبيب علي حبيبته التي اكتشف خيانتها.
........... .......... .......... ...
في فيلا الشافعي .
سعاد :الله يحظك يا شوشو
شغف:ومن وقتها وهما مسميني شغب .ها يا ستي تحبي تعرفي ايه تاني.
سعاد :هو في حاجة تاني ده انتي حكيتي من اول ما اتولدتي.ههههه.رشا بنتي الله يرحمها كانت روحها حلوة شبهك كده.
شغف :الله يرحمها. ثم اردفت بتلقائية ،:هي ماتت ازاي.اسفة والله مش قصدي .
سعاد : آسفة علي ايه يا بنتي .هي ماتت بعد فرحها بأسبوعين اكملت ودموعها منهمرة :كانت رايحة السعودية مع جوزها يعملوا عمرة بعد الفرح علي طول بس قبل ما يرجعوا عملوا حادثة بالعربية وماتوا وادفنوا هناك.
شغف ببكاء:انا اسفة والله يا طنط مكنش قصدي افكرك.
سعاد:عمري ما نسيتها يا شغف علي طول هي في قلبي .هو ده كان عمرها بس الفراق هو اللي صعب.
شغف :تسمحيلي اندهلك بماما انا كمان اتحرمت من امي فلو مش هيضايقك سبيني اتصرف علي اني رشا بنت حضرتك.
سعاد :ربنا اللي عالم انك بقيتي زيها من اول ما شوفتك ومعنديش اي مانع تقوليلي ماما.
انس :مالك يا ماما بتعيطي ليه
شغف بخفوت :مفرق الجماعات وصل
سمعتها سعاد وضحكت علي كلامها وطمأنت انس عليها .
...... ........ .........
نرجع لمؤمن
فتح المكتب وصدم عندما وجدها تقف امامه وبسمتها تزين ثغرها .
مؤمن بصدمة :هنا انتي بتعملي ايه هنا
هنا ببسمة :جرا ايه يا استاذ مؤمن مش هتقولي اتفضلي.
مؤمن :اه طبعا طبعا اتفضلي .ايه اللي جابك قصدي عايزة ايه لا قصدي...
هنا بضحك :بس خلاص .انا جيت اقولك اني لو عايزني اسامحك هستناك يوم الجمعه انا وماما.
مؤمن : انتي مين
هنا :انا هنا
مؤمن :انتي متأكده .انا انا اصلا كنت جاي اعتذر عن اللي حصل امبارح والله مكنش قصدي يا هنا و..
هنا :هغير رأيي
مؤمن :لا وحياة امك اثبتي علي كده.
............ ......... ........ ........
في المساء كانت عشق جالسة مع والديها بعد ان عادوا من باريس كانت العائلة متجمعة منتظرين يزيد وأهله.
ياسين :الجموسة بقت عروسة .
ميرا :هتقوم تاكلك دلوقتي
عشق :شايف يا بابا انا مش هتكلم
محمد :بس يا ياسين عيب
إيناس والدتهم :اهدي يا عشق بلاش توتر يا حبيبتي
عشق في نفسها :انتي لو تعرفي سبب التوتر هتعذروني ده هيجيب معاه المأذون.
دق الجرس ودخلت اسرة يزيد رحبت الاسرتين ببعضهم وتم الاتفاق وابدت عشق موافقتها وتم كتب الكتاب كل هذا في لمح البصر بعد ان اكتشفت عشق ان والديها كانوا علي علم بخطة يزيد.لذلك وافقوا بسرعة علي الزواج.
واصبحت عشق حرم الدكتور يزيد حسن الصياد.
....... . .......... . .......... .

يلا شير وڤوت وكومنت ⁦☺️⁩
اتمني تعجبكم🥰🥰

حينما نعشقحيث تعيش القصص. اكتشف الآن