Doblaes

37 5 0
                                    


  Kini! Tibalah masa yang dinanti-nantikan oleh member EXO!

  Nak buka puasa gaiz!!!

  Huish banyak betol dishes kat masjid ni. Kalau boleh nak telan semua. Nafsu katakan.

  Kurma memang wajib ada, bubur lambuk made from Korea people, kangkung goreng belacan, lauk-lauk tradisi, air macam-macam jenis, tembikai lagi, dudul (hohoho..), dan lain-lain lagi. Satu lagi, cendol sebagai desert.

  Setelah letih memasak, menyapu daun-daun kering dan menyental jamban ESPECIALILY, mereka kini bersila di hadapan hidangan bersama orang kampung yang lain.

  Mengibas-kibas lalat khayalan yang bertenggek di atas makanan disitu. Semua dah kecur liur.

  "Kita buka puasa makan kurma dahulu lepastu kita sembahyang."

  Serentak mereka berpaling ke arah tok imam yang mengujar itu. Semua buat muka takleh terima kenyataan. Lauk dah depan mata dhoee...

  "Hhhhhh... lambat lagi ke nak berbuka?" Kai memegang perutnya yang sudah berkeroncong itu. Tidak terkecuali dengan mata kirinya yang sudah lebam akibat pertempuran siang tadi. Dalam tandas. Bersama Baekhyun.

  "Lam seploh minit lagi.." xiumin melihat jam G-SHOCK nya yang melingkar di pergelangan tangannya. (Hoho g-shock ye..?)

  Hyung Line pun apa kurangnya, merenung lauk dengan pandangan kosong. Saja tak merengek, acah macho kan.

  Maknae Line pun apa lebihnya, terbongkok menunduk seolah-olah mati bini.

  Akhirnya sampai sudah waktu berbuka. Geduk dipalu untuk memberitahu waktu berbuka telah sampai. Orang kampung guna geduk, ada sebabnya. Maikropon tak jadi. Entah tersumbat kat celah mana.

  Semua menadah tangan membaca doa.

  "Makan kurma dulu gaiz. Ingat tu.." Baekhyun memperingati. Kesan lebam di dahinya menjadi bukti yang dia bergaduh dengan kai di jamban siang tadi. Biarlah lebam itu menjadi kenangan yang paling terindah di kampung Penyepak.

  Sehun mengambil segenggam kurma untuk dimakan tetapi tangannya ditepuk oleh chanyeol ditepi. "Dua biji sudah laa..."
  Sehun mencebik, perlahan-lahan diletakkan kembali kurma itu dengan hati yang berat.

  "Aku cop yang ni! Yang ni! Dan yang ni!" Hohoho, laju betol chen memilih ye.

  "Aku nak yang tu lah.." kai menunjuk-nunjuk ayam jantan masak cili berapi itu.
  "Itu yang aku punya lah hanat!" Baekhyun mencerlung tajam ke arah kai.

  "Kenapa hyung tak cop dulu dari tadi?!"

  Dah mula dahh... suho dan D.O di tepi kai dan Baekhyun menyekat mereka. Mereka berperangai macam tu kesnya cerita siang tak selesai lagi. Sampai ke atas masjid dibawanya.

  "Korang ni.. ayam tu banyak kan. Bukannya habis pon.." xiumin cuba menenangkan keadaan.

  Mujurlah jarak kai dan Baekhyun jauh. Kalau tak habis kebanting makanan kat situ. Lay melihat pergaduhan itu dengan wajah tidak mengerti apa-apa. Seperti bayi menghadam penglihatan baharu.

  "Anak-anak muda, Jom solat dulu. Nanti kita makan kembali.." Pak cik sood yang pro buat bubur lambuk itu mengajak memecah ketegangan di antara member EXO.  Dialah yang mengajar tiga orang member EXO memasak bubur tersebut.

  Hanya member EXO yang tak mengangkat punggung lagi ke dalam masjid. Itu yang Pak sood panggil tu.
 
  "Okeh!"

Ramadhan Bersama EXOWhere stories live. Discover now