Laymaa

55 4 1
                                    


Akhirnya empat orang member beserta Pak itam keluar dari masjid bersama kerumunan orang. Selesai sudah.

Pak itam meminta diri untuk ke warung dengan Jol. Jadi, mereka terpaksa pulang sendiri.

"Lama kan solat tawareh tu." Itu suho. Tawareh taikocheng dia.

"Terawih,cerdik!" Lay memperbetulkan perkataan dari Suho itu.

"Tak kesah lah tawareh ke terawih, tasbih ke, lama kan?" Semua mengangguk memberi jawapan kepada Suho.

"Kejap! Mana lima orang lagi?" Xiumin berhenti dari berjalan. Tiga orang lagi juga berhenti dari berjalan.

"Tadi tak nampak pon diorang kat dalam masjid. Diorang pergi mana?" D.O menggaru-garu kepalanya.

"Aduhh. Otak lah aku dengan maknae Line ni. Bikin orang susah hati je keje." Xiumin bercekak pinggang. Dia sudah naik pangkat sebagai 'general bebel' sejak pagi tadi. Itupun kerana kononnya ingin MENASIHATI kai dan sehun.

Selepas itu, pandangan xiumin teralih melihat lima orang yang keluar dari semak, berlari mengejar sesuatu.
"Ha! Tu pon!" D.O menunjuk-nunjuk lima orang itu.

"Woohooo... So many bitch! Aum!" Suho dan Lay merapatkan pipi mereka sambil melihat lima orang itu berlari. Dia terpandang sesuatu yang mengujakan dari lima orang itu.
Kain pelikat yang diangkat hingga paras paha. Mungkin bagi mereka senang nak lari. Tapi, dari pandangan Suho dan Lay, lain....

Lain pula D.O dan xiumin yang cuba mengejar mereka berlima sambil memegang kopiah di atas kepala supaya tak jatuh. Kain pelikat dicengkam kemas.

  "Cepat kejar mereka!!" Arah xiumin. Xiumin dan D.O segera mengejar mereka berlima. Xiumin berlari ala janda, lari-lari anak gitew. D.O pula lari ala penguin. Author tak leh bayang wei.

  Sudah jauh xiumin dan D.O mengejar, dua maniaks tu hanya menyilang lengan je ke dada.

  "Malas ah kejar. Bukan pertandingan marathon pun. Kan?" Itu Lay.

  "Ha,a. Jom ngeteh dulu kat warung aritu.." Suho menambah. Mereka mencebik seiring melihat tujuh orang yang tengah berkejaran. Dua orang mengejar lima orang, lima orang tu pun mengejar pebenda ntah.

  Malas hendak memikirkan. Pergilah dua orang itu ke warung dengan tangan masih lagi bersilang di dada.




  "Kalau aku dapat kau! Aku tampar muka kau terabur gigi! Aku pijak kepala kau! Dasar! Aku PINCIT bontot kau nanti!!!" Baekhyun menjerit kepada budak yang mengenakannya tadi. Budak itu sudah jauh berlari.

  Mereka berlima berhenti berlari, menarik nafas dalam-dalam. Baekhyun masih lagi menahan marah sambil bercekak pinggang. Dadanya naik turun sambil matanya mencerlung tajam ke arah budak yang sudah jauh itu.

  Tidak lama kemudian, D.O dan xiumin sampai dengan nafas tersumbat. "Weh penat hyung kejar! Kenapa ni?! Muka berkerodok macam lumut usia 3 tahun ni ape passal?"

  Mereka berlima tidak mengendahkan soalan xiumin sebaliknya sibuk melihat seorang budak berlari terkocoh-kocoh pergi.

  "Baek!" Chanyeol memanggil.
  "Ape?!" Baekhyun bertanya ala gangster gitew. Matanya tidak melihat ke arah chanyeol sebaliknya ke depan.

  "Kain kau tercabut, muchol!"


****

  Di rumah Pak itam, tujuh orang itu berada di ruang tamu. Lima orang dengan muka masih berkerodok, Baekhyun selaku pencerita menceritakan kepada xiumin dan D.O tentang kejadian tadi.
 
  Baekhyun bercerita sehingga tangannya terarah sana sini mahu menunjukkan bahawasanya cerita itu memang tak bergurau sikit pun.

Ramadhan Bersama EXOWhere stories live. Discover now