Kini, bulan puasa pun dah nak habis. Tinggal dua hari je lagi. Member EXO semua semakin sibuk dengan urusan masing-masing. Cewwahh!Dah nak dekat raya ni, D.O dah siap-siap compare nama member dengan kerja-kerja yang perlu dilakukan.
Pada malam lepas bukak puasa, diorang absen ke masjid. Mereka memberitahu Pak itam yang diorang ada benda penting nak bincang. Hal private katanya.
"Di sinih! Aku mo mengumumkan! Ketibaan! Yang hina lagi dicaci! Do Kyungsoo!!!"
Tak semena-mena punggung kai disepak D.O. "Betul-betul lha hitam!" Kata D.O sambil tangannya memegang erat sekeping kertas yang sudah berkeronyok.
Yang lain berada di sofa menghadap D.O. Sepertinya D.O ingin memberitahu sesuatu yang penting.
"Ok ok..." kai menggosok punggungnya yang telah disepak sadis itu.
"Mengumumkan! Yang disanjung lagi dimenjunjungkan! Yang putih melepak! Yang disayangi sangat-sangat! Do kyungsoo!! " dengan nada menyampah kai berkata.
D.O dengan megahnya naik berdiri di atas meja kopi kayu milik Pak itam. Senang dia nak tengok satu-persatu membernya itu.
"Uish, tinggi betol darjat dia..." xiumin berbisik ke telinga Suho.
"Biarkan..." Suho membalas dengan nada perlahan.
"Ok u alls! Mesti korang semua dah tahu yang aku nak katakan apa sekarang. Kalau tak tahu, buat-buat lah tahu ye..." D.O mula berucap.
"Cakap je laaahhh...." chen merengus kasar. Penat dia tunggu dari tadi. Greeting pun bukan main lama.
"Ok ok. Disini aku nak beritahu kerja-kerja yang patut korang semua lakukan sebelum raya menjelang."
Mulalah bunyi dengusan yang tidak diingini tanda protes dari semua.
"BOLEH KE TAK?!!!" D.O bercekak pinggang. Bergegar ruang tamu itu.
"BOLLEHHH!!!!"
" ok, aku mula... ehem ehem.." D.O membuka lipatan kertas yang dipegangnya itu dan berdehem.
"Xiumin hyung ngan Lay hyung kemas bahagian dalam rumah. Pastu hias lha Kalau nak hias pape pon. Terpulang. Yang lain takkan komen. Tapi Jangan lupa pasang lampu raya nanti. Setuju?"
Xiumin dan Lay serentak mengangkat thumbs up tanda setuju.
"Suho dengan I kerja kat dapur. Urus masakan hari raya nanti.. hal biskut raya yang dah siap tu letak tepi. Masakan open house nanti kita berdua yang buat. Okeh? boleh Suho hyung?"
Kelihatan Suho melurut dahinya seolah-olah mencerna apa yang baru didengarnya. "Ok lah.."
"Chen hyung, chanyeol hyung, ngan baek hyung masak kuih tradisi such as lemang, dodol, rebus ketupat and yang lain Kalau nak tambah suka ati korang. Deal?"
"Dodol lagi..." chen mengeluh.
"Deal lah!!" Jawapan tak ikhlas dari tiga pemuda itu.
"Dan akhir sekali. Job untuk maknae tersayang, bersihkan halaman rumah. Sapu daun-daun kering, jirus bunga, and malam raya nanti pasang pelita. Keh?"
"Yelaahhh..." sehun dan kai juga yang kena. Balasan kepada orang yang banyak buat masalah.
D.O pun turun dari meja kopi yang umpama stage baginya.
Dia mengambil tempat di kerusi sofa yang terlihat kosong."D.O, kau nak masak apa nanti?" Chanyeol bertanya. Beria-ria burung hantu itu bercakap suh orang buat itu ini, yang dia punya job tak kasi tahu. Cis.
YOU ARE READING
Ramadhan Bersama EXO
FanficPabila sembilan ketul habang ensem berpuasa, gamaknya macam mana ya? Baca pastu enjoy pastu vote pastu comment pastu share pastu letak lam reading list pastu suka ati lah..