SPIRIT I

286 31 14
                                    

Pintu bilik yang menempatkan Allan dan Emilly ditenung. Nafas ditarik sedalam-dalamnya cuba untuk menenangkan diri.  Satu kesilapan akan membahayakan nyawa mereka. Tombol pintu bilik dipulas, kaki melangkah tenang kedalam bilik mereka. Bauan ros memenuhi ruangan bilik. di ikutkan sahaja kehendak adik perempuannya, Ayumi. Katanya bauan bunga ros dapat memberi ketenangan kepada Allan dan Emilly.

Luis berdiri diantara katil Allan dan Emilly. Tangan kanan diletakkan di dahi Allan dan tangan kiri diletakkan di dahi Emilly.  mata dipejam, cuba mencari ketenangan. Sedikit demi sedikit cahaya biru lembut mula kelihatan . Mulut Luis terkumat-kamit membaca beberapa jampi. ' Bertahan Allan, Emilly. Sikit je lagi semua akan selesai.'

LUIS POV

Tempat apa ni? Mimpi sia...

" Kenapa susah sangat kau nak tolong aku ha?" suara ?  

" Aku tak mintak banyak pun daripada kau. Tolong aku selamatkan dia. A..aku takut. Aku tak nak hilang dia lagi. " Aku mendekati suara tersebut. Allan? binatang apa dengan dia tu?

" Allan? kau ok? " sapa aku sambil menepuk bahunya. Allan memalingkan badan. Jelas riak wajahnya menggambarkan yang dia baru sahaja lepas menangis. Dia menggelengkan kepala. 

" Klau aku tolong kau sekarang, aku tak yakin yang kau boleh tolong dia. Dia bukan sesiapa yang kau kenal dulu. Dia dah lain Allan. " binatang bersisik tersebut secara tiba-tiba bersuara. Matanya tajam merenung aku dan Allan. 

"Kenapa kau cakap macam tu? maafkan aku sebab menyampuk

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Kenapa kau cakap macam tu? maafkan aku sebab menyampuk." tanyaku. Aku tertarik dengan perbualan mereka. Mesti ada kaitan kenapa Allan dan Emilly jadi macam ni.

"Siapa kau? macam mana kau boleh datang ke sini." tanyanya. "Kawan aku. Dia kawan aku." jawab Allan.

" Maaf sebab jadi tetamu tak diundang. Nama aku Luis. Kawan Allan dan datang sini nak bawa si tak guna ni balik semula. " jawabku. Allan menjelingku tajam. Ada aku kesah. Hahahaha. 

"Kau tak ada kene mengena dengan hal dia. Ni urusan aku dengan dia. Kau tak perlu nak masuk campur. " katanya.

"Urusan dia adalah urusan aku juga. Aku kawan dia dan dia kawan aku. Kami dah macam keluarga. Keluarga kena saling membantu." kataku. Aku berdiri dihadapan Allan.  

"Aku datang bukan nak cari gaduh dengan sesiapa. Aku cuma nak kan hak aku, Allan. Tolong pulangkan Allan. Kami semua perlukan dia. Aku rase kau pun tahukan kenapa." kataku lagi. Dia merenungku lama sebelum  dengusan kasar dilepaskan.

"Bukan aku tak nak lepaskan dia. Tapi...aku takut dia tak mampu nak hadapi ujian selepas ni." katanya. Allan hanya mendiamkan diri di belakangku. Entah apa yang difikirkan. 

"Ujian? boleh aku tahu ujian apa?" walaupun aku sudah dpat mengagak jawapannya. Tapi...

"Aku tak tahu. Cuma aku boleh cakap yang kemungkinan besar akan melibatkan nyawa orang yang dia sayang. Dan bila masa tu tiba, dia hanya mampu melihat." katanya.

" Kau bawa la dia balik. Duduk sini pun asyik susahkan aku je. Hari-hari melalak. Sebelum tu, nama aku ZEUQ." katanya sebelum terbang pergi.

"Hanat punya naga. Aku singgang kau nanti baru tahu. Bagi babi sebelah ni makan. Padan muk...ADUH!! SAKIT SETAN." 

" Siapa kau panggil babi tadi? cukup baik aku datang selamatkan kau, kau panggil aku babi. Dasar member longkang." sesuka hati tok nenek dia je panggil aku babi. Dasar anjing..ishh

"Alah gurau pun tak boleh. Berkira betul." aku menjelingnya tajam. 

"Dah. Jom balik. Penat aku nak layan kau ni. Patutlah ZEUQ tak nak bela kau dah. " aku berlalu meninggalkannya. Seorang dah settle. tinggal lagi seorang. 

"Kita nak ke mana pulak ni?" tanya Allan. Baru aku perasan dia jalan tak berapa betul. Terhencut-hencut..

"Kaki kau tu kenapa?" tanya ku. "naga tak guna tu punya pasal la. aku minta tolong je, pastu sibuk paksa aku lawan dengan dia. Sah-sah la dia menang, dekat sini aku tak boleh guna kuasa aku." kata Allan.

"Tak boleh guna kuasa? aku boleh je guna." tanya ku sedikit hairan. " Yang tu aku tak pasti. Tapi kuasa aku tak boleh guna selagi aku ada dekat sini. " katanya. "Ohhh. " balasku.  Kami berdua berjalan tanpa arah tuju. 

Kalau dilihat secara kasar tempat ni sama macam dunia nyata. Cuma 'isinya' sahaja yang berbeza. Kalau betul la apa yang aku fikir, ZEUQ mungkin spirit kepunyaan Allan. Mungkin la. Haihhh, kenapa la aku kene terlibat dengan semua ni?

"Luis...cuba kau pandang sana." kata Allan. Aku menoleh ke arah sebatang pokok, kelihatan seorang perempuan sedng tidur. Allan menarik tangan aku mendekati perempuan itu. Tiba-tiba laluan kami disekat oleh seekor serigala. 

"Apa yang kamu nak? kenapa datang ke sini?" tanyanya. "Maaf, tapi kami cuma nak tengok perempuan dekat sana tu kawan kami atau tidak." jawab Allan bersahaja. Haihh.  "Perempuan itu adalah kawan aku, Emilly. Apa urusan kau dengan dia?"

"Kami nak bawa dia pulang. Kami perlukan dia. dunia kami perlukan dia." jawabku. "Dan dia orang yang penting dalam hidup aku." sampuk Allan. Jelas kedengaran sebak. 

"Aku tahu tahu. Tapi,. aku tak boleh lepaskan dia sekarang." katanya. "Kenapa tak boleh? kalau kau tak lepaskan dia sekarang kemungkinan besar dia akan mati." kataku. "Keadaan dia sekarang tidak mengizinkan dia pulang. " 

"Sebab tu aku tak suka binatang yang boleh bercakap ni. Menjawab aje kerjanya." sampuk Allan. Aku menjelingnya sedikit. "Maafkan aku cuma boleh aku tahu apa maksud kau?". Serigala tersebut membawa kami ke arah Emilly. "Em..Emilly?" ..



BERSAMBUNG#######

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Nov 01, 2022 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Fallen in LOVE.. ( SKY KINGDOM ) Where stories live. Discover now