Bab 19

1.6K 121 0
                                    

2 minggu kemudian##

Mi Ha**

   "Are you ready,Mi Ha?" Soal Suho.Suho terpaksa tinggal di rumah aku kerana ingin menjaga aku,katanya.Jadi,omma aku dapatlah pergi bekerja semula.Ibu bapa Suho datang juga melawat 2 hari sekali.Mereka pun tidak kisah apabila Suho beritahu yg dia ingin menjaga aku."Dah.Aku rasa malulah pula," Memang aku malu.Lama tak pergi sekolah."Malu sebab apa pula? Kau tu bukannya ponteng pun," Kata Suho.Betul juga tu."Dahlah.Jom," Kata Suho kemudian menarik tangan aku."Aku takut kau hilang," Jelas Suho."Muak aku dengar,wei.Hahaha," Kata aku.

----------------------------------------                                    --------------------------------------------

     "Suho.Aku nk pergi tandas," Kata aku.Aku tak tahu kenapa,mungkin sebab Suho selalu bersama aku ketika aku sakit,sekarang aku rasa sentiasa memerlukan dia."Habistu? Takkan nak aku temankan kau?" Soal Suho."Duk kat luar,je.Tolonglah," Rayu aku sambil menggoncang tangan Suho."Yalah.Cepat sikit,tau? Malulah," Pesan Suho."Ok," Aku pun terus masuk ke dalam.Beberapa minit kemudian,aku pun keluar."Mi Ha.Waktu rehat nanti,lepas makan,kau ikut aku,eh?" Pinta Suho."Laa..aku memang nk rehat ngan kau,pun," Jawab aku."Baguslah," Balas Suho sambil tersenyum.Aku pun memegang tangannya dan terus menuju ke kelas.

Rehat####

      "Suho.Kau nk pergi makan,ke?" Soal aku."Tentulah.Aku lapar,wei.Knapa pula?" Kata Suho.Serius aku cakap..tak lapar langsung! "Ouhh..jom,ah.Aku tak lapar.Aku tengok,je," Jawab aku."Tak lapar? Kau teman aku,eh? Sayang kau," Kata Suho kemudian bibirnya hinggap di pipi aku.Merah muka aku dohhh...sampai je kat kantin,aku tunggu dia beli roti jap.Cakap lapar tapi,makan roti je."Termenung apa tu? Jomlah.Kita pergi ambil angin kat rooftop," Kata Suho.Aku hanya mengikutnya dari belakang.Tiba sahaja di rooftop,Suho memimpin aku ke penjuru.Mungkin sebab nk tengok pemandangan."Mi Ha.Aku nk buat siaran ulangan,boleh?" Soal Suho.Ulangan apa pula? Aku bukannya tengah tengok tv ni."Maksud kau?" Aku menyoal Suho kembali."Kau tahu yang aku sukakan kau,kan?" Aku mengalihkan pandangan aku daripada wajah Suho."Kau..masih tak ada apa-apa perasaan kat akukah? Tak apalah,aku faham," Kata Suho kemudian melepaskan tangan aku."Apa kau merepek ni?" Soal aku dengan dahi yang berkerut."Kau dengar apa yg Kai cakap hari tu,kan? Dia cakap aku pun suka dekat kau.Kau tak fahamkah?" Sambung aku lagi."Mi Ha,tak lawaklah," Balas Suho.Bila masa aku buat lawak? "Aku tak buat  lawaklah.Aku cakap benda yang betul.Aku baru rasa dan aku baru tahu bahawa aku memang perlukan kau dalam hidup aku.Kau orang yg betul," Jelas aku dengan ikhlas.Senyuman terpancar dari bibir Suho."Betulkah? Bbo..boleh beritahu aku..kenapa kau rasa yg kau tu..perlukan aku?" Pinta Suho."Kau selalu ada bersama aku.Ketika aku sedih ataupun sakit.Kau sentiasa melakukan yg terbaik untuk menjaga aku.Hati kau lembut.Kau tabah dan penyabar.Kau juga bertanggungjawab.Sebab tu aku perlukan kau," Aku menjelaskan segalanya kepada Suho.Ambil kau.Semua nilai-nilai murni dah aku beri."Aku buat macam tu sebab kau tu sangat berharga buat aku," Kata Suho."Aku tak tahu macam mana nak balas jasa kau,Suho," Kata aku.Dia terus menarik aku ke dalam dakapannya."Balaslah dengan cinta.Itu sudah cukup," Jawab Suho.Aku tersenyum."Hahaha..kau suka sangat peluk aku,kan?" Kata aku kepada Suho."Tak apalah,nanti aku peluk budak-budak perempuan lain.Tentu diorang bangga gila," Balas Suho pula."Eh,kau tu boyfriend aku.Tak boleh buat macam tu," Aku memarahinya.Bahagia gila aku rasa!

Di rumah###

      "Begitulah ceritanya.Aku tak sempat nak beritahu kau hari tu.Dahlah.Jangan tanya pasal tu lagi.Aku dh ada Suho," Kata aku kepada Min Ah.Aku menceritakan segalanya tentang aku dan Kai sejak dari kitorang mula berpisah sehinggalah sewaktu kali terakhir aku berjumpa Kai di hospital hari tu."Macam tonton drama pula aku dengar cerita kau.Nasib baiklah kau ni kuat.Dan..nasib baiklah Suho tu wujud.Nasib baik juga Kai jenis yang mudah memahami," Jawab Min Ah."Aku memang manusia yg bertuah tapi tak payahlah nk ulang perkataan 'nasib baik' tu," Kata aku pula.Aku memang tak suka orang asyik ulang perkataan sama.Boleh cair tahi telinga aku."Kenapa Mi Ha tak pernah cakap kat omma pasal hubungan Mi Ha ngan Kai?" Soal omma yang tiba-tiba sahaja masuk ke dalam bilik aku.Tentu dia sudah dengar segalanya."Takut..omma marah..Mi Ha bercinta," Kata aku tergagap-gagap.Kemudian,omma terus memeluk aku."Kesian Mi Ha.Kena tanggung sorang-sorang.Omma ada,sayang.Ceritalah kat omma kalau ada masalah.Nasib baik ada Min Ah.Kalau tak,dengan siapa Mi Ha nk berkongsi?" Kata omma."Tak apalah,omma.Mi Ha dah besar.Lagipun,Mi Ha ada Suho.Dia selalu buat Mi Ha happy," Kata aku pula.Tidak mahulah omma berasa bimbang."Syukurlah.Kamu kena kuat,tau? Inilah kehidupan," Kata omma."Kitorang tetap kawan.Kai cakap,kitorang kawan sampai mati," Jelasku.Aku dapat melihat omma dan Min Ah tersenyum sambil memandang antara satu sama lain.

--------------------------------------------                         -------------------------------------------------

Kai###

     Aku tumpang bahagia bila dapat tahu Mi Ha sekarang ni dah mulakan hidup dia seperti biasa.Dan..bahagia bersama Suho.Tak apalah,mereka tu kawan aku sejak dulu lagi.Sentiasa ada bersama aku.Kat Australia ni pun aku dah ada ramai kawan baru.Semuanya baik-baik.Tapi,aku selalu teringat kat kawan-kawan aku di Korea.Bila aku ada masa lapang,aku selalu juga call diorang.Mereka pun rindukan aku.Seronok bila dapat dengar suara diorang.Aku mengaku,bukan senang nak lupakan Mi Ha sebagai bekas teman wanita aku.Tapi,aku dh mula menganggap dia sebagai kawan baik aku semula,macam dulu.Tahu tak,aku ingatkan aku seorang je budak yang baru berpindah ke sekolah baru aku ni.Rupanya ada seorang lagi,budak perempuan pula tu.Tapi,dia datang seminggu sebelum aku.Dia dari Busan.Nama dia Kim Hye Joo.Korea juga!! Bestlah.Cantik pula tu.Kawan aku yang bernama Mark sibuk pula suruh aku mengorat budak tu.Yalah,aku try. Hahahaha.."Kai!! Look! Hye Joo is looking at you! She's smiling!"  Bisik rakan aku kat sebelah ni,Edisson.Suka sangat kenakan aku.Haiihh..aku dh banyak membebel ni.Aku nak layan kawan-kawan aku.Tak bolehlah asyik termenung je.Huhuhu...

Suho,saranghae!!Where stories live. Discover now