Bab 17

1.4K 112 0
                                    

Mi Ha~~~

Aku pulang ke rumah dengan keadaan seperti orang yang tak betul.Omma takleh tahu psal benda ni.Aku bercinta pun dia tak tahu.Setibanya aku di rumah,aku ternampak kereta Suho di hadapan rumahku.Aku bergegas masuk ke dalam rumah."Lewat kamu balik hari ni.Suho tunggu kamu sejak dari tadi lagi," Kata ommaku."Dia naik kereta,Mi Ha jalan kaki.Kalau Mi Ha jalan sama laju dengan kelajuan dia bawa kereta tu lain,lah," Balas aku.Ommaku hanya tersenyum."Knapa kau datang sini?" Aku menyoal Suho."Nak cakap psal kerja sekolah,jap," Setahu aku...mana ada kerja sekolah."Ok,jom lah.Kita bincang kat taman," Kata aku dan terus menuju ke taman di belakang rumah."Mi Ha.Apa dh jadi antara kau dan Kai?" Dia menyoal aku dengan begitu serius."Dia..dh tinggalkan aku.Kenapa?" Aku membalas."Semua ni salah aku.Aku minta maaf sangat-sangat.Aku kawan yang jahat.Tak mungkin kesalahan aku dapat dimaafkan dengan mudah," Kata Suho.Aku langsung tidak merasakan yang itu salah dia.Aku dan Kai memang tiada jodoh.Tiada siapa yg perlu dipersalahkan."Knapa pula salah kau? Aku beruntung dapat kawan yg prihatin macam kau ni.Tak perlulah nk salahkan diri kau," Aku berkata kepada Suho,cuba untuk meyakinkannya."Habistu macam mana?" Dia menyoal aku lagi."Macam mana apa? Dh tamat,pun," Aku membalas.Daripada riak muka aku,tidak seperti orang yg baru putus cinta.Tetapi dalam hati ini,hanya Tuhan yg tahu betapa sakitnya ia."Kau tak boleh nk tipu aku,Mi Ha.Aku kenal kau dh lama.Tak nak pujuk Kai,kah? Manalah tahu dia ubah fikiran," Kata Suho."Perlukah?" Soal aku,sepatah."Huhh..terserahlah.Aku nk tolong kau untuk lupakan segala masalah kau,ek?" Pujuk Suho.Aku tahu,dia memang terer kalau bab-bab memujuk ni."Kau nk buat apa?" Aku menyoalnya dengan penuh hairan.Mana taknya,duk tersengih dari tadi lagi."Kita keluar petang ni,eh? Aku belanja kau.Pakai cantik-cantik," Pesan Suho."Ishh..aku ni memang selalu cantik.Tak payah nak pesan-pesan.Pukul berapa?" "Pukul 3.Jangan lambat-lambat,tau?" "Aku tahu,lah.Dahlah,kau pergi balik.Nnti kau pula yg lambat,bukan aku," "E'eleh.Yelah," Kemudian,aku menghantar Suho ke pintu pagar dan terus masuk ke rumah."Omma.Pukul 3 nnti nak keluar ngan Suho," Kata aku kepada omma.Tak perlu tunggu jawapan,aku tahu omma tentu izinkan.

Pukul 2.50

"Selalu keluar ngan Suho,je.Kai macam mana?" Tegur Min Ah."Aku minta tolong ngan kau,jangan cakap pasal Kai selama dua hari.Ok?" Min Ah hanya mengangguk tanpa sebab."Amacam? Dh cantik ke belum aku ni?" Aku menyoal Min Ah."Dah.Pergilah turun.Nnti lambat pula," Kata Min Ah.Turun je bawah,Suho dah ada tengah duduk kat atas sofa."Tu,dah turun.Korang pergilah.Jangan balik lewat,tau," Pesan omma."Okay.Tak perlu risau.Saya jaga dia," Balas Suho pula.

Suho~~~

"Cantik betul kau,kan?" Aku memuji Mi Ha."Dah kau suruh aku pakai cantik-cantik.Memang cantiklah jadinya," Kata Mi Ha sambil tersenyum manis."Pakailah seatbelt,tu.Orang yang cantik tak semestinya tak akan mati," Aku menakutkan Mi Ha sedangkan aku sendiri pun tak pakai seatbelt.Hihihihi..tak suka,lah."Jauh sangat ke kita nk pergi?" Soal dia lagi."Restoran omma Chanyeol,je.Hahaha," Okaylah tu.Bukan calang-calang restoran.Mi Ha patut bersyukur."Lah..bukan main lagi aku pakai cantik-cantik.Tak perlulah nk pakai seatbelt.Bukan jauh sangat,pun," Kata Mi Ha.Mungkin spesies aku,kot.Tak suka pakai seatbelt.Lagipun aku bukannya bawa laju pun."Kau nk makan..," Belum sempat aku menghabiskan soalan aku kepada Mi Ha,tiba-tiba telefon aku berdering.Tengok screen telefon aku,terpapar gambar Kai.Sudahhh..Aku terkejut+takut waktu tu.Sebabkan aku terlalu menggelabah,telefon aku terjatuh.Aku perlu jawab panggilan Kai.Nnti,dia akn fikir yg bukan-bukan pula kalau aku tak jawab.Aku terus berusaha untuk mengambil semula telefon aku yang berada hampir dengan kaki aku."Suho,janganlah ambil lagi.Nantilah," Pesan Mi Ha.Aku tidak peduli.Aku perlu selamatkan hubungan persahabatan aku dengan Kai."Suho!! Lori!!" Teriak Mi Ha.Lori? Kenapa pula dengan lori? Aku baru tersedar yang ketika itu,aku sedang memandu.Aku terus pandang ke hadapan dan..kami kemalangan.Aku membuka mataku.Tangan aku penuh dengan darah.Aku memandang Mi Ha yang berada di sebelahku.Kepalanya penuh dengan darah.Mungkin kerana terhantuk di dashboard.Aku menggoncang bahunya."Mi Ha? Mi Ha? Bangun.Aku dh minta tolong Chanyeol sediakan segalanya untuk kita kat restoran omma dia.Kesianlah dia kalau kita tak dapat pergi.Mi Ha? Mi Ha!" Aku berusaha untuk mengejutkan Mi Ha.Tiba-tiba,semuanya menjadi gelap.Kenapa ni?


Suho,saranghae!!Where stories live. Discover now