اقتباس

43.5K 545 32
                                    

جلس ف مقهي علي البحر يرتشف كوب العصير بتلذذ وهو يعبث ب الهاتف.
أنتبه علي صوت يعرفه يتذكره ب عقله.
التفت ليجدها ترتدي فستان صيفي أصفر وبه ورود بيضاء صغيره تبحث عن أحدهم وهيا تهتف ب"علي".
دقائق وجاء طفل ف الخامسه من عمره قائل:أيوه يا ماما.
عبثت ب خصلاته السوداء الناعمه قائله:كده تقلقني عليك مش قولتلك متتحركش بعيد علي ما ارجع.
ليشير ف مكان ما قائل:كنت قاعد مع صحابي دول.
لتقرص أحد وجنتيه قائله:علي باشا مش جعان.
ليهز رأسه بالايجاب..أمسكت يده تتجه نحو حسن وهيا لم تراه بعد.
جلست بالقرب منه وطفلها بجوارها وطلبت الطعام له بينما الصغير يقص عليها الكثيير من الأشياء وهيا تنصت له.

جاء الطعام لتطعمه بسعاده وحنان وهم يتبادلان الحديث.
نهض لكي يغادر..وقف بجوارهم ينتظر العامل ليعطيه النقود.
ليشعر بشئ صغير يصدم ب معدته نظر للأسفل ليجد ذالك العلي قد لوث قميصه الأبيض ب كفي يده الملوثان ب الصلصله الحمراء من طعامه.

اسرعت تمسك صغيرها تعاونه علي الوقوف تضعه علي أحد المقاعد..لتلتفت سريعاً كادت أن تتحدث لتهتف بزهول:استاذ حسن.
استند برأسه علي جبينه قائل بتحسر:استاذ زفت ليكمل بخفوات:يعني أمه تاخد التيشرت والواد يوسخ القميص الدور الجاي علي امها تسلخني ب كوبايه شاي ولا حاجه.

لتهتف بأسف شديد:أنا بعتذر لحضرتك جدا والله هو  خبط فيك بدون قصد..اتمني تقبل أعتذاري.
لتهتف بأسم العامل تطلب منشفه.

إتي يعطيها ما طلبت لتحاول تنظيف القميص لتزيد البقع ليبعد حسن يدها قائل:باااس والله ما انتِ مكمله.
ارجعت خصله من خصلاتها القصيره الذهبيه خلف اذنها قائله:أنا اسفه والله حقك عليا.
ليهتف سؤال غير مناسب لما هو فيه:انتِ أسمك أيه.
ارتفع جانب فمها بابتسامة قائله:ريناد إكرامي.
جاء ليرد ليصتدم به العامل لتسكب المشروبات علي ملابسه.
اسرع العامل يعتذر ليهتف حسن وهو يكاد يصاب ب سكته قلبيه:بااس ششش.
ثواني وكان ينزع قميصه قائل:عن أذنكم اروح استحمي بعد الوجبه دي.

ياعيني عليك يابني ملحقتش تتهني بالقميص😂😂
المواعيد اثنين وخميس الساعه عشره مساء💖
دمتم بخير🌺

أسيرة عشقه للكاتبة/شهد السيد"مُكتمله"حيث تعيش القصص. اكتشف الآن