Part 17

134 6 0
                                    

[Press ☆ dulu yaa]

"Afya sorry doo pasal minggu lepas."suara Emy di ujung talian.

"Ya Allah, kenapa kau tak call aku tahun depan je?"

"Wey sorry sangat sangat. Aku terpaksa balik. Urgent. Ni pun baru dapat nak call kau."

"Hmm takpe. Kau kenapa tiba ii balik Malaysia?"

"Mak aku cepat kan majlis nikah. Suami aku nak gerak laut dah."

"Kau kahwin?"

"Ye."

"Astaga. Dahtu bila kau balik sini?"

"After raya?"

"Pala hotak kau. Kau nak biar aku raya sorang sorang sini? Dah lah tkde Malay students sini. Yang ada pun pakcik pakcik."

"Aku tak boleh buat apa. Mak aku tu haa."

"Kau skip class ah ni?"

"Postpone."

"Kau ingat kau anak raja main postpone class."

"Alaaa. Nanti aku rujuk kau ahh."

"Banyak cantik muka kau. Dahlah nak berbuka dah ni. Chaw ii." panggilan terputus.

Ish Emy ni. Dulu beria sangat nk pick up aku kt airport. Batang hidung pun tk nampak.

Azan terdengar....

"Bismillahirrahmanirrahim..."

*****

"Okay everyone reports and assignments that I gave last month can be sent tomorrow on my desk." lecture sem kali ni best jugak, Miss Pora.

"Emy. I added another period for you to send. Btw congratulations newlyweds."

"Thank you miss."ucap Emy di sebelah aku lalu menayang muka bangga.

Aku sembelih satgi sia sia je.

*****

"Wey laki kau bagi ke kau study jauh jauh ni?" tanya aku sambil mengacau air kopi.

"Mulanya sebelum kahwin dia terkejut gak ahh aku study overseas. Pastu aku cakap lah dah last sem. Takkan nak stop. Hidup segan mati tamau lah wey."

"Dari ayat kau ni, dia macam baru kenal kau."

"Kau ingat dalam drama je ada kahwin aturan family ni? Real life pun ado. Lagi triggered aku dengan dia."

"Pahal kau nak triggered pulak?"

"Bila aku tahu sejarah dia dulu. Dia buat apa. Personaliti dia macam mana."

"Apa? Dia pernah rosakkan anak dara orang ke?" direct saja aku. Buat apa nak tapis².

"Tak. Dia...rosakkan anak teruna orang."

Aku terlopong sedikit.

"Mengunyit?"

Emy angkat kening tanda ya.

"Lama ke?"

"Dalam 2 tahun bole dikatakan 10 sugar  babyboy lah yang dia dapat."

"Sejak bila dia berubah?"

"Sejak dia jumpa aku." Emy tersenyum nipis.

"Dia tak pernah jumpa perempuan yang boleh terima baik buruk dia dengan hati yang betul betul ikhlas. Aku terima dia sebab dia cerita satu persatu keburukan tanpa rasa segan. Dia sanggup ambil risiko." terang Emy.

"Bagaikan deja vu."

"Apa?"

"Cerita kau ni lah. Aku terasa deja vu."

AFYA AILEEN (completed)Where stories live. Discover now