الفصل الثالث

1.8K 41 6
                                    


سيف بتحدى/انته بتحلم تمسك عليا حاجه تانى اصلا.
نادر وهو يفتح له باب المكتب/ورايا حاجات اهم منك مش ناقص اشوف اشكال زيك على بدايه اليوم كده... اتفضل وقتك خلص.
ليصدر صوت اسنان الثانى دليل على غضبه من نظرات الموظفين إليه ثم يقول بنبره حقد/اوعدك قدام كل اللى واقفين خلال اسبوع ايدك هتبقه مربوطه ومش هتعرف تعمل حاجه وساعتها هيبقه لينا لقاء تانى.

*ثم خرج من المكتب ليأتى بعده صمت وتساؤلات فى عقل نادر فهو لا يدري بما يقصد ولكن سرعان ما تلاشى هذا القلق ليدلف مره اخرى لمكتبه غير خائف من هذه التفاهات.

*فى منزل ندا ونادر. كانت تود أن تشرب فدلفت المطبخ وعندما كانت تحمل الكوب فشعرت بغصه كبيره بقلبها جعلت كوب الماء يسقط من بين يدها وظلت تبكى بصمت وهى شارده خائفه من مجهول فهى تؤامه كيف لا تحس به.
فأتت والدتها مسرعه كى ترى ماذا يحدث.

فاطمه بخوف/بسم الله الرحمن الرحيم مالك يا ندا فى ايه.
*فلم تجيب عليها بل عانقتها وكأنها تتحامى بها من شئ. دلفت بها والدتها ليجلسوا فى غرفتها وظلت تبكى و والدتها تقرأ لها قرآن ولكن ما زالت تبكى و بعد فتره قالت إمها.

فاطمه بخوف/مالك يا حبيبتى ايه اللى حصل بس.
ندا ببكاء/ن. نادر يا ماما.
فاطمه بخوف/نادر.. نادر ماله يا ندا.
ندا بخوف مماثل/خايفه يا ماما خايفه عليه عايزه اكلمه.
فاطمه/أهدى بس يا بنتى خير ان شاء الله

*ثم خرجت لتأتى مره اخره بهاتف ابنتها.

فاطمه/خدى يا حبيبتى اطمنى على اخوكى .
*كانت متردده تشعر بانها ستسمع خبر ينهيها ولكن ظنها اختفى عندما سمعت صوته فى الجهه الثانيه وما أن نطق حتى شهقت وبكت بصوت عالى.

نادر بخوف/ن.. ندا حبيبتى ردى عليا فى ايه بتعيطى ليه ماما حصلها حاجه.. ردى.. انتى كويسه يا روحى.
ندا وهى تجفف دموعها/لا . ماما بخير وانا كمان.
نادر مستفهما/طيب كنتى بتعيطى ليه؟
ندا وهى تشهق/انا حسيت انك فى خطر معرفش ليه وفجأة لقتنى بعيط لوحدى وبصرخ باسمك وكلمتك عشان اطمن عليك والحمدالله انك بخير.
نادر/متخافيش يا حبيبتى انا بخير ولو فى حاجه زى ما بتقولي المفتش كرومبو اللى هو انتى هيعرف وهيقولى وهعمل احتيطاطى كويس متخافيش.
لتبتسم على كلام أخيها/هههه. ماشى يا عم مصلحى هروح انا بقه اطمن ماما اللى خضتها دى.
نادر/ماشى ومش هسيبك على كلمه مصلحى دى.
ندا/هههه. طيب سلام.
نادر/سلام.

*وبعدما اغلق الخط حتى اختفى شبح الابتسامه المصطنعه التى كانت على وجهه ليضع وجهه بين كفيه وهو يفكر بينما احمد الذى سمع مكالمته لأخته زادته خوفاً على صديق عمره اكثر.

احمد/انا خايف يانادر.
نادر/مفيش حاجه هتحصل.
احمد/أنته متاكد كده ليه زيارته ليك النهادرة  بتدل أنه حطك فدماغه وكمان ندا خايفه عليك وبصراحه انا مش مستحمل اشوفها كده.
نادر بابتسامة خبث/نعم... نعم قلت ايه دى اختى على فكره.
احمد بحرج مدافعا/ا.ا. انا مكنتش اقصد.ااا
ليضحك نادر على طريقته حتى تدمع عينيه/براحه براحه اشرب ميه طيب...هههه انا بهزر
ليتنفس احمد الصعداء/يخربيتك خوفتنى.
نادر/يابنى انته مفكرنى اهبل
احمد محاولا تجنب الموضوع/يعنى ايه.
نادر/يعنى انا عارف انك بتحب اختى ندا.
احمد بصدمه/عرفت ازاى.
نادر/لاواللهى.. يابنى واضحه كل ما تيجى عندى تفضل تدور بعينك عليها والنهارده كنت هتاكلنى لما عرفت انها بتعيط قعدت تقولى فيه ايه طيب نرحلها طيب حد عملها حاجه مش عطيني فرصه افهم منها ههه‍ه.
احمد باحراج/مكنتش اعرف انى واضح عليا اوى كده .
نادر بجديه/أنته مقلتش ليا ليه يااحمد
احمد/كنت خايف ترفضنى وما اكنش الشخص المناسب اللى بتدور لاختك عليه ونخسر بعض يا صاحبى.
نادر بأستغراب/دماغك غريبه اوى على فكره يهبل ده يبقه احلى يوم فحياتى لما اختى تتجوز صاحبى واخويا اللى بيحبها ومستحيل يزعلها .
احمد بتوتر/يعنى موافق ولا لأ؟
نادر مصطنع الجديه/ لا طبعا.
ليشاهد صدمه احمد فيتابع حديثه/مستحيل اوافق بالسهوله دي لازم تيجي بيتي واتشرط عليك مش انا ولي امرها ولا ايه🤨.
احمد بفرح/هههه طبعاً طبعاً.
نادر موضحاً/هاكلم ندا في الموضوع واللي فيه الخير يقدمه ربنا.
احمد/ ماشي بس اعمل حسابك لازم توافق يا هاخلي فرح تسيبك.
فابتسم نادر عند ذكرها/ فرح.. فرح دى العشق يا ابني.
ليصفق احمد بيداه/ياااعم الحبيب قوم خلينا نروح يلا.
نادر بأنزعاج/يخربيت البرود شكلى هغير رأئيى ومش هكلم ندا.
احمد/لا والله خلاص.
نادر بضحك/ايوة كده اتعدل.

*فى مكان آخر دخل سيف علي هذا الشخص الذي كان يتحدث بالهاتف لينهي اتصاله موجها حديثه لسيف الذي واقفا والشر يخرج من عينيه
الشخص مالك يا سيف
سيف/مفيش ياعلي سبني والنبي دلوقتي.

تعريف/علي هو صديق سيف وذراعه الايمن ويعرفون بعض من الصغر ولكنه عكس سيف بعض الشيء فهو يستطيع التحكم باعصابه وبغضب سيف ايضا ويعرف عنه كل شيء حتي تفكيره.
المواصفات/هو شاب فى أواخر العهد الثاني جسده رياضي رشيق ويمتلك بشرة معتدلة ويزيده وسامة لون عينيه التي تحمل كثيرا من الغموض وشعره اسود ناعم،وهذا اول شخص يستطيع سيف التغير معه ويكون أسلوبه مختلف باقي الشخص الثاني.

(تفاااعل بليييييز،واى سؤال او استفسار بخصوص الرواية هجاوب عليه اكيييد)

زواج إجبارىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن