*ثم قبل يدها بحنان ابوي و خوف حبيب ثم خرج ليحضر هاتفه ورجع مره اخرى الى الداخل وطلب رقم.
عمار بلهجه صعيديه/ الو.. ايوه يا حكيمه مراتي تعبانه جوي بالله عليكى تعالى شوفيها..معلش عارف ان الوقت متاخر.. ربنا يخليك... معلش طلب تاني تعالى على شقتي على طول مش عايز اقلق حد عليها.. شكراً.. هستناكى.
"بعد ربع ساعه كانت الدكتوره تقوم بالكشف على شروق وبعد ما انتهت نظرت لعمار.
عمار بتوتر/ خير يا دكتوره.
الدكتوره/ للاسف دخله فى حمى جامده واللي زودها عليها أن شكلها كده مهمله في الاهتمام بالاكل بتاعها.
عمار بحزن/طيب والعمل دلوقتي ايه.
الدكتوره /انا كتبت لها على شويه علاج لازم تاخذه بس اهم حاجه تستحمى بميه بارده هتفرق اوى.
عمار بشرود/ميه بارده.... طيب شكرا جبتك في وقت متاخر.
الدكتوره /لا شكر على واجب.
وبعد ما رحلت الدكتوره حاول عمار مره ثانيه أن ييقظ شروق ولكنها لم تستجيب فقرر وذهب الى المرحاض وقام بملء حوض الاستحمام بمياه باردهحتى تقوم شروق بالاستحمام بها
،ذهب الى الفراش ومسح بحنان على خصلات شعرها الطويله وظل ينظر لملامحها الملائكيه.
عمار بحزن/ ما تزعليش مني يا شروق بس ما فيش حل غير كده.
*ثم قام بنزع ملابسها وهو ينظر الى الجهه الاخرى ولكنه كان متوتر جدا بسبب ذلك الموقف الذى وضع فيه،ومن ثم حملها وتوجه بها الى المرحاض ثم دخل ووضعها برفق داخل حوض الاستحمام فشهقت شهقه عاليه اثار بروده الماء وتمسكت فيها عنقه معلنه رفضها للماء ولكنه نزل معها كي لا تقاوم وظلت تبكي بصوت عالي وهي الان بنصف وعى ليس كاملا كانت مغمضة العينين من اثار الحراره والنور ظلت تشهق وتبكي الى ان اخرجها من الماء وهنا لم يتحمل بكائها فنظر لوجهها وقبل جبينها وهو حاملها ثم قال.
عمار بحنان/ معلش يا قلبي... استحملي معلش.
شروق بهزي/ا.انا ماما ...م ما تسبنيش.ع.ع.عمار.
عمار بحب/شششش.. بس اسكتي دلوقتي انتى تعبانه يا شروق.
*تمتمت بذلك الكلام الغير مفهوم ثم رجعت في سبات عميق خرج هو بها من المرحاض ووضعها على الفراش ثم قام بتجفيف كامل جسدها و من ثم ذهب الى الخزانه واخرج منها بيجامه ذو اكمام طويله والبسها لشروق وبعد ذلك دثرها جيدا بفراشها وذهب الى المطبخ ليحضر ماء وثلج ليزيل الحراره ورجع اليها وجلس بجانبها ليرعاها وهو حزين على حالتها تلك.
*وفي الصباح... قامت هي وجلست على فراشها باعياء شديد اثار مرضها الذي اصابها البارحه..نظرت بجانبها فرقته نائم على الكرسي الذي بجانب فراشها نظرت الى الكمود فرأت طبق به ماء وقماشه تحسست جبينها فشعرت بأن حرارتها طبيعيه.
شروق باستنتاج /يعني انا كنت تعبانه امبارح ...انا مش فاكره اي حاجه. شكل عمار نام هنا عشان كان قلقان عليا لازم اصحيه زمانه تعب من النومه دي.
*وضعت يدها برفق على ذراعه وهزته كي يستيقظ من نومه.
شروق/ عمار.. عمار.
*ليقوم الاخر مفزوعا من نومه.
عمار بفزع/ شروق.. شروق.
وعندما راها جالسه امامه لم يعطي لعقله قرار التفكير للحظه ،حيث عانقها بشده كادت ان تحطم عظامها ثم قبل كل إنش بوجهها وهي مصدومه من ما يفعل هو... وضع كفيه على وجهها ونظر لعيونها الزيتونيه التي عشقها.
عمار بارتياح/ الحمد لله يا قلبي انك بخير ...كنت خايف عليكي اوي.
صمت فجأه عندما شاهد الصدمه على وجهها وهنا احس بأنه تماده فبعد يده عنها وظل يهرب بنظراته بعيدا عنها دليلا على حرجه ..اما هي فظلت تنظر اليه بشك ثم نطقت اخيرا.
شروق بشك /مين اللي غيرلى هدومي.
عمار بتوتر /شروق..ا اصلي يعني.
شروق مقاطعه/ مييين اللي غير لي هدومي يا عمااار.
عمار بحرج /انا ياشروق.
شروق بصدمه/ انته ازاي يعني.. انته اتجننت؟
عمار بصدمه اكبر/ شروق انت مراتي.
شروق مكمله /مؤقتا انا مراتك مؤقتا ..و هتطلقني انته سامع.
عمار بعصبيه/مستحيل... اللي انتى بتتكلمي فيه ده مستحيل.
شروق باستفزاز /لا مش مستحيل و هيحصل.
عمار/ انتى شكلك اتجننتى من حرارتك العليا بتاعه امبارح.
شروق/كمل.. قول عملت ايه تاني ..انا كنت عارفه من الاول انك مش متجوزني لله و للوطن انته نواياك سيئه من ناحيتي واستغليت اني تعبانه عشان تعمل اللي انته عايزه ...انا مش عايزاك طلقني.
عمار صدمه/ انا ..انا يا شروق بتفكري فيا كده.
*ثم اكمل بعصبيه.
عمار/طيب اسمعي بقى اخر كلام عندي طلاق ما فيش طلاق.. ووشي يا شروق مش هتشوفيه تاني.
*قال ذلك ثم خرج من غرفتها الى غرفته وجهز حقيبه بها ملابسه وكل ما يلزمه ثم نزل لمنزل العائله ليخبرهم بحاله شروق المرضيه و انه سيسافر لعمل طارئ وبالطبع لم يخبرهم عن شجاره هو و شروق.
*. *. *. *. *.*استيقظت ندا بعد ما احست بحركه في الغرفه وعندما استقيمت في جلستها راءته ينهى تصفيف شعره ويرتدى ساعه يده الغاليه وينظرلها عبر المراه.
سيف بتهكم /صحيتي.
ندى بابتسامه مصطنعه/ ايوه ..صباح الخير.
سيف بشك/ انتى عايزه ايه بالضبط.
ندا تتصنع البراءه /انا ..ولا حاجه.
سيف بلامباله/طيب.. سلام.
ثم خرج من الغرفه وبعد دقائق دخلت ام احمد الغرفه بعد ما طرقت الباب.
ام احمد/ صباح الخير يا ست الكل.
ندا ب ابتسامه/ صباح النور يا طنط.
*ثم مدت يدها لندا بورقه.
ام احمد موضحه /اتفضلي يا بنتي الورقه دي سبهالك سيف بيه.
ندا وهي تاخذها/ شكرا يا طنط.
ام احمد بحب /طيب يا حبيبتي احضر لك الفطار هنا ولا تحت على السفره. ندا/ لا شكرا مش جعانه.
ام احمد/ على راحتك يا بنتي.
ثم خرجت ،وندا فتحت قصاصه الورق ل تقرئها وكان مكتوب بها(انا رايح مشوار وجاي لو جيت لقيتك في اوضتي او لابسه زي امبارح ما تزعليش من اللي هاعمله معاكى).
ندا بخوف/ هو يقصد ايه بالكلام ده
*وبدقيقه كانت بغرفتها ومغلقه باب الغرفه عليها من الداخل.
ندى بتراجع/ لا الخطه دي مش هتنفع معاه خالص انا لازم اغيرها.
*. *. *. *. *.*مرت عده ايام وحدث بها الاتي.
*فرح ونادر /يحاولون معها بكل الطرق كى توافق ان ترجع له.. اما هو فمصدوم من ذلك العنفوان التي تشعر به عندما تراه.
*عمار وشروق/ من بعد ذلك اليوم و هو لم ياتي ولا يهاتفها حتى،لكنها لا تعرف انه يطمئنا عليها و يتابع اخبارها من خلال شقيقته.. ولكن رغم ذلك فهي جرحت رجولته وكرامته ايضا. وعليه تاديبها.
*ندى وسيف/ من ذلك اليوم عندما كانت بغرفته ومن وقتها وهي تتعامل بحذر شديد معه, فهي غيرت الخطه وهذه الخطه الجديده هي (التجااااهل) وهذا يغضبه كثيرا منها.. فهل سيسمح لها بالتمادي اكثر او ماذا سيفعل؟.
*ياسمين وعلى/ هي لا تنكر انها معجبه وبشخصيته الواثقه كثيرا, ولكنها تقول بعقلها ان هذا لا يجوز فأنا لا امتلك اسعاده هذا ما تعتقد هي،اما هو ذلك الرجل الذى يعشقها منذ الطفوله له رأي اخر فهو لا يرى في حياته غيرها هى وبعد تردد كبير قرر بانه سيوضح لها الامر.
*احمد ونهى /وهنا الحدث الاكبر حيث ان بعد يومين فقط سيكون زفافهم,احمد متردد كثيرا وخائفا ايضا من ذلك اليوم اما نهى فسعيده جدا و تحاول ارضاء احمد حتى بابسط الامور.
* *. *. *. *
*في مكتب نادر دلف احمد اليه فهو اصبح قليل ااحديث جدا معه بسبب ما يمر به وما مر به ايضا،
نادر بود /احمد ..تعال واقف ليه.
*ليجلس الاخر ثم يبدا بالكلام.
احمد باحراج/ نادر انا عارف اني ما بقتش باتكلم معك زي الاول بس والله الايام اللي عدت عليا دي كانت صعبه.
نادر متفهما/ يا ابني انت عبيط ...انت اخويا وانا عارف ان الايام اللي عدت دي كانت صعبه عليك بس انت ادها ..ها هتتجوز امتى بقى وتريحنا منك؟.
احمد بتهكم/ بعد يومين
نادر بتساؤل ومالك بتقولها كده ليه!.
احمد بندم /حاسس اني اتسرعت في القرار ده.
نادر بنصيحه/ اسمع كلامي يا احمد شيل الكلام الفاضي ده من دماغك وعيش حياتك.. نهى بتحبك بجد.
احمد مغيرا للموضوع/ ماشي انت هتيجي طبعا صح؟
نادر بيضحك/هههه. مش باقول لك عبيط انت بتسال يا حيوان اكيد هاجي طبعا بس بشرط.
احمد بغيظ/ كنت عارف انك ندل ومش هتيجي لله وللوطن ايه هو الشرط ياسي نادر؟
نادر بفرح/ تحضر فرحي انا كمان.
احمد بصدمه/ فرحك على مين؟
نادر بحب/ على فرح طبعا.
احمد بفرح/ رجعتوا لبعض!!
نادر/ ان شاء الله قربت ايه ..هتحضر ولا ايه؟
احمد بتردد/ هاشوف.
نادر وقذفهم لما يرمي احمد/احمد سيبك من كل حاجه وركز في حياتك الجديده ..خذها نصيحه من اخوك وصاحبك.
احمد بتفهم/ ماشي يا نادر هحضر.
(يا ترى اليوم ده هيعدي عادي ولا هيحصل حاجه هنشوف😉)
*. *. *. **في منزل فرح كانت تتناقش مع ابيها وامها.
فرح بغضب/ مش هتجوزه يعني مش هتجوزه.
سلوى بحزن /ليه بس يا بنتي ده نادر بيحبك.
فرح بكره/ وانا بكرهه.
فضل مستفسرا /وايه السبب؟
*وهنا صممت ولم تتحدث.
فضل موضحا /بصى يا فرح انا عمري ما اجبرتك على حاجه بس في الموضوع ده بالذات الكلام في منتهى تردي عليا النهارده بالليل يا موافقه على نادر يا العريس الثاني هيكون هنا بكره.
فرح ببكاء /مش بحبه..
فضل مقاطعا /فكري وردي عليا بالليل.
*ثم دخل والدها لغرفته لتتبعه سلوى.
سلام بحزن/ عمرك ما زعلتها يا فضل.
فضل /بنتك بتحب نادر ابن عمها يا سلوى.. وحالتها ساءت لما سابوا بعض و كان لازم اتدخل.
سلوى بتساؤل/ صحيح... هو مين العريس اللي متقدم لفرح ده؟
فضل بتوضيح وابتسامه/ ما فيش عريس متقدم.
سلوى بصدمه/ يعني ايه؟
فضل بحكمه/ يعني انا اللي اخترعت موضوع العريس ده علشان ياخدوا خطوه ايجابيه هما الاتنين.
سلوى بفرح /ربنا يخليك لينا يا حاج.
فضل بحب /ويهدي بنتك يا رب.
*. *'. *. *. *
كانت جالسه بغرفتها ستجن من ذلك الوضع الذي هي فيه الان... كيف تتزوج بغيره وهو حب حياتها الابدي.. هو الرجل الوحيد الذي لمسها وسلمته نفسها عن رضا ايضا ..فماذا سيكون موقفها اذا تزوجت بغيره وهل ستقدر من الاساس. وبعد اجهاد فكري طال من الصباح الى المساء واجهت نفسها بالحقيقه وهي ان رغم كل الاتهامات التى وجهها لها وجرحه لقلبها. هي انها تعيش حتى الان لانها تتنفس نسمات عشقها له
*خرجت من غرفتها فكان والدتها ووالدها جالسين يتابعون مسلسل غرفه الجلوس.
فرح/ بابا.... انا موافقه ارجع لنادر.
*اماالاخر عندما هاتفه عمه ليذف له ذلك الخبر السعيد توجه لغرفه والدته واخبارها وظل يعانقها ويقبل جبينها وهي تدعو له ايضا ثم دخل غرفته لينفرد بتلك السعاده.
*. *. *'. *. *
"كان جالسا بغرفته يقوم ببعض الاعمال عبر الحاسوب الخاص به طرق الباب فاذن بالدخول لمن يطرق... فكانت ام احمد.
سيف/ خير يا ام احمد.
ام احمد /الغداء جاهز تحت يا سيف بيه.
سيف/ طيب ياسمين فين؟
ام احمد باجابه/ لسه ما رجعتش من بره.
سيف بملل/اممم. طيب ندا.
ام احمد /طلعت لها وقالت لي مش عايزه تاكل.
سيف بعصبيه /هي كل شويه هتقول كده طيب روحي انتي.
*ثم اكمل ما يفعله حتى اتاه اتصال على هاتفه فابتسم ابتسامه خبيثه عندما عرف هويه المتصل ثم قام بالرد.
سيف بسخريه/ ايه ده نادر باشا بنفسه بيتصل بيا انا!
نادر بغضب/ مش عشانك انته انا عايز اكلم ندا.
سيف باستفزاز/ اه.. ندا بس بصراحه هي مش كويسه خالص.ههههه.
نادر بعصبية/ انته لو لمستها انا مش هاسيبك انت سامعني.
سيف بضحك/ وانته هتمنعني ازاي ان شاء الله.
نادر بتقزذ/ انته حيوان.. مشكلتك معايا انا هي مالها.
سيف بتشفي/ عارف يا نادر.. انا كل يوم بتطلع
حقدي عليك كله فيها هي..وببقه فرحان اوي وهي بتعيط وبتصرخ من ضربى ليها.هههه.
نادر وهو يلكم الحائط بيده بغضب/ عايز اكلم اختي يا اما هاجي لك والله.
سيف/ خلاص خلاص.. ما تعيطش طيب, هاديك اختك خمس دقايق ما فيش غيرهم.
*ثم توجه سيف لغرفه ندا و فتح الباب بدون استئذان وكانت هي بهذه اللحظه خارجه من المرحاض وعلى جسدها منشفه ورديه اللون فوق الركبه.. لم يقوي على ازاحه عينه من عليها،اما هي فشهقت عندما راته ودخلت المرحاض مره اخرى واغلقت عليها من الداخل،وهنا استفاق هو من شروده..طرق عليها باب المرحاض.
ندا بخوف/عايز ايه؟
سيف/اخوكى عايز يكلمك.
ندى/ طيب سيب الفون و اطلع برا.
سيف بحده/اقسم بالله العظيم لو ما طلعتيش دلوقتي حالا لكون حبسك في الاوضه دي وما تكلميش اخوكى كمان.
*ظلت تنظر بعيناها في ارجاء المرحاض تبحث عن شيء ترتديه فهي بالفعل تريد انت تهاتف شقيقها ولكن كيف تستخرج هكذا امام. وعندما كاد ان يخرج من الغرفه فتحت الباب سريعا لتلحق به.
ندا/استني.. انا هو طلعت.
*نظر اليها وكان سيجن جنونه من ذلك المنظر الذي امامه كان ينهر نفسه بشده كيف يراها جذابه ومثيره وهو يري البنات الاكثر جمالا منها في البارات ولم تهتز به شعره واحده تأثرا بهم..كيف؟!
*ذهب نحوها ..فرجعت خطوتين للوراء.
سيف بتهديد/ هاتصل لك باخوكى بس لو كذبتى اي حاجه انا قلتها له ..هعيشك الطوفان اللي لسه ما تعرفيش عنه حاجه.
ندا بسخريه/ تصدق خفت اوى.
سيف بتهديد /لا سيبى الخوف دلوقتي عشان هتحتاجيه لما تسمعي خبر وفاه اخوكى مش كده؟
ندى بخوف/ لا مالكش دعوه بأخويا
سيف /يبقى تسمعي الكلام
ندا بإستسلام/ حاضر.
*ثم اتصل بشقيقها واعطاها الهاتف ,وعندما سمعت صوته بكت اشتياقا له.
نادر بحب/ الو عامله ايه يا حبيبتي.
ندى ببكاء شوق /الحمد لله يا نادر انت عامل ايه وماما وكلكم عاملين ايه؟
نادر مطمنا/ احنا بخير يا حبيبتي.. المهم طمنيني عنك انتى كويسه يا ندا الحيوان ده بيعمل لك حاجه.
ندا بخوف/ نادر.
نادر متفهما /هو جنبك.
ندا/ايوه.
نادر بحده/طيب قولي له يطلع بره.
ندى وهي متردده/ممكن تطلع بره.
سيف ببرود/ لو طلعت هاخذ الفون معايا.
ندا بحزن/ خلاص خليك.. الو.
نادر بزمجره/ما رضاش مش كده.
ندا بتهرب/ سيبك من كل ده فرح عامله ايه؟
نادر بفرح /انا وفرح هنرجع لبعض يا ندا.
ندا بسعاده /بجد يا نادر احلى خبر سمعته والله. ربنا يتمم لكم على خير يا رب.
نادر بتأكيد/ انتى اكيد هتيجي الفرح طبعا.
*نظرت لسيف الذي ما زال ينظر لها ثم قالت.
ندا بحزن/ مش عارفه يا نادر.
نادر بغضب/ مستحيل انتى لازم تيجى والحيوان ده ما يقدرش يمنعك.
ندا بشرود/ماشي يا نادر هاحاول ما تنساش تسلملي على ماما.
نادر بخوف/ يوصل..ندا خلي بالك من نفسك عشان خاطري وحاولي تنفذي خطتك بسرعه.
ندا بتوتر/احم. ماشي يا نادر.. يلا سلام.
*اغلقت الهاتف ومن ثم صعدت الدماء لوجهها من كثره الخجل عندما تذكرت ماذا ترتدي الان ,اعطته الهاتف.
سيف بضجر /ساعه بتتكلموا.
ندا/ معلش.
*ومن ثم ذهبت الى الخزانه بخطوات متعسره بسبب مراقبته لها ,اخرجت بيجامه ذات اكمام لترتديها وعندما التفت كان يقف خلفها مباشره. فشهقت من الخوف.
ندا بخوف/ في ايه؟!
سيف مستفسرا /بتعملي ايه.
ندى بخوف وتوتر/ه.هغير ممكن تطلع بره.
سيف بمراوغه/وتغيرى ليه.. انتى كده جامده.
ندا بهروب/لو سمحت ممكن تبعد عنى
*فقام سيف بالاقتراب منها أكثر فطلبت منه مره اخرى انا يبتعد،فاقترب اكثر وحاوطها بذراعيه الذي وضعهم على طرفي الخزانه ليحاصرها.
ندا بخوف وعصبيه/انته مش بتفهم.
سيف موضحا /اصل البنات لما بتقول لا بيكون قصدها ايوه.
ندا بسذاجه/ طيب قرب.
*ما ان انهت جملتها حتى نزع يده من على الخزانه ثم وضعهما على خصرها النخيل وجذبها الى احضانه بقوه.. لتنظر له بعيونها الناريه برعب والغضب ايضا.
سيف بابتسامه/هههه. نسيت اقول لك ان البنات لما بتقول ايوه بيبقى قصدها ايوه برده.
*ولم يعطيها الفرصه لترد حيث حاوطها مره اخرى بيد على خصرها والاخرى على الخزانه وظل يقبل شافتيها قبلات عميقه طويله مره حنونه واخرى عنيفه،حتى تأوهت هي وكانت تريد ان تتملص منه لكنها فشلت فهو قوي البنيه عنها.. فحاولت ان تستعطفه.
ندا وهي تلتقط انفاسها/س سيف س سبنى والنبى.
*و لم يزيده همسها الا جنونا حيث هبط بشفتيه على جوف رقبتها ليقبلها برقه ثم بعنف ليترك اثار جنونه عليها.. و بثانيه كان مبتعدا عنها كأن حيه لدغته..ليزمجر هو
سيف بحده/دقيقه وما لقكيش قدامي انت فاهمه.
*لتهرول ندا وتدخل المرحاض وتغلق عليها اما هو فذهب لغرفته وظل يدور بها ذهابا وايابا.
سيف في باله/ ايه اللي حصل ده... انا ازاي اعمل كده ما قدرتش اتحكم في نفسي ازاي.انا مش فاهم حاجه.
(هذا هو الحب يا سيف بيه🥰😍)👉🏻
*. *. *. *:. *(الفصل الثامن عشر)
*بعد مرور يومين, هذا هو يوم زفاف احمد ونهى..ذهب اليها في الصباح ليوصلها الى صالون التجميل اما الان فهو ذاهب اليها مره اخرى لياخذها ويتوجهوا الى قاعه الزفاف، الذي كان يقود السياره هو نادر كان يود ان تأتى معه فرح ولكنها رفضت متحجبه بمرضهاوصلوا امام صالون التجميل وهنا طلت نهى ومعها والدتها فكانت ساحره جدا بذلك الفستان الابيض المنفوش وحجابها الابيض الصغير الذي زينه تاج جميل يليق بها كثيرا اما احمد عندما راها لم يقوى على غض بصره عنها ..كانه يراها لاول مره .وهي كانت بقمه الخجل من تلك النظرات التي تتفحصها وبقمه السعاده ايضا من اجل هذا اليوم الذي تمنيته كثيرا،بارك نادر لها ولوالدتها ومن ثم ركب السياره بكرسي قياده مره اخرى ابتسم احمد لها ابتسامه صغيره ثم ساعدها في ركوب السياره وركبوا ليتوجهوا الى قاعه الزفاف.
* مره وقت الزفاف ما بين الرقصات والتهنئه من المعازيم فكان زفافا بسيط ممتعا ومن ثم اوصلهم نادر الى منزل والده احمد لانهم سيقيمون معها ونهى مرحبه بتلك بالفكره جدا.
سميره بفرح/ طيب يا اولاد انا هدخل انام بقى. احمد و نهى/اتفضلي يا ماما
* ثم دلفوا هما الى غرفتهم وكانت غرفه كبيره وبها مرحاض خاص بها وغرفه داخليه لتبديل الملابس.
احمد بتوتر/مبروك يانهى.
نهى بحب/ مبروك عليا انته يا احمد.
احمد بتهرب/ طيب يلا عشان نصلى.
نهى بفرح/حاضر ثواني اغير وهاجي.
احمد /ماشي.
*ومن ثم توجهت الى غرفه تبديل الملابس وهي داخل غرفتهم ايضا وبدلت فستانها وارتدت اسدال للصلاه ثم خرجت له.
نهى باستعداد /أنا جاهزه.
احمد بايجاب/ طيب يلا.
*ثم وقف وهي خلفه ليبدا بالاذان ثم شرع في تاديه الصلاه وهي ايضا وبعد ما انهوا صلاتهم وضع يده على راسها ليقول دعاء الازواج.
احمد بحرج/ معلش يا نهى انا هانام معاكي في نفس الاوضه عشان ماما.... وكده.
نهى بصدمه/ نعم احمد انت بتقول ايه؟ انا مراتك وانت جوزي على فكره!.
احمد مبررا/ ايوه انا فاهم.. بس ممكن نستنى شويه لحد ما ناخد على بعض.
نهى وقد فهمت لما يرمي اليه/ ماشي ..ماشي يا احمد.
*توجهت لغرفه الملابس وارتدت بيجامه ثم خرجت واستلقت على الفراش اما هو فكان يفرش الاريكه لينام.
نهى بعدم فهم /انته بتعمل ايه؟
احمد باجابه/ بفرش علشان انام.
نهى/ السرير كبير على فكره وياخدنا احنا الاثنين.
احمد محتجا/ معلش يا نهى سيبني على راحتي.
*استلقت مره اخرى واعطته ظهرها حتى لا يرى دموعها اما هو فظل ينهر نفسه.. كيف يفعل ذلك بها بيوم زفافها ولكنه انسان و لديه مشاعر وبالنسبه لتلك القرارات التي اتخذها هذه الأيام من زفاف وغيره فهو هكذا قطع شوطا كبيرا فلا باس ببعض الوقت ايضا..
*. *. *. *. *
ندى مهرولا من ذلك الفندق بعد مكالمه شقيقته له بان حاله شروق المرضيه قد ساءت جدا وان عليهم بنقلها الى المستشفى ..لا يعلم كيف وصل الى الصعيد بوقت قياسي كهذا ولكن قلبه كان سيقف من الخوف عليها.. صعد الي منزله فاستقبلته الهام من على الباب.
عمار بخوف/ فين شروق.
الهام/ جوه يا عمار.
*ليجرى الاخر الى الداخل... لتبتسم الهام ثم تخرج من المنزل😉،انصدم عندما راها تقف بمنتصف الغرفه بكامل زينتها مرتديه ولا اول مره قميص نوم باللون الازرق فوق الركبه مع شعرها المنساب على ظهرها وكتفها بحريه
عمار بعد ما فهم/ انتى مش تعبانه؟!
شروق /لا، مش تعبانه.
*نظر لها نظره غاضبه على فعلتها تلكج فهو كاد ان يموت خوفا عليها ,كان سيخرج من الغرفه فجرت هي وعانقته من الخلف لتعيق حركته.
شروق بندم/ انا...انا اسفه يا عمار.
عمار بسخريه /ليه هو انتى قلتى حاجه غلط... الهام قالت لك ايه بقى؟
شروق مببره/ الهام مقالتليش حاجه خالص والله... انا في مره سمعتها وهي بتكلمك عليا في الفون وطلبت منها تساعدني اصالحك وهي وافقت.
عمار بتهكم/ طيب.. انا ماشي.
*كاد يخرج ولكنها وقفت امامه وعانقته وهي تبكي.
شروق ببكاء / عمار لأ..عشان خاطري ماتسبنيش.
عمار ب ابتسامه خبيثه بدون ان تراه/لأ يا شروق انتى كان معاكي حق في كل كلمه قلتيها.. انا لازم اطلقك.
شروق ببكاء/لأ والنبي لأ.
*ثم وضعت كفيها على وجهه ونظرت لعينه وتقول بصدق.
شروق ببكاء/ عمار انا بحبك.. بحبك واللهى ماتسيبنيش.
عمار بعشق /انتى ايه قوليها تاني كده.
شروق بحب/ بحبك وما اقدرش اعيش من غيرك يا عمار.
*ليهبط على شفتيها ويظل يقبلها بشغف وشوق وعلى عنقها ايضا ثم يرجع لشفتيها ابتعد مرغما ليلتقطوا انفاسهم.
عمار بشوق/ وانا بعشقك. ومش شايف واحده غيرك ومستحيل اسيبك اصلا.
شروق بخجل/ يعني تقبل اكون مراتك، ونكمل جوازنا؟
*ليقبل جبينها مره اخرى.
عمار بصدق/ لازم ارجع لك حقك الاول.
شروق بعدم فهم /مش فاهمه!!
عمار بثقه/ هتفهمي دلوقتي.
ثم اجري اتصالا بإحدى رجاله.
الرجل/ ايوه يا عمار بيه
عمار/ طلع الحيوان اللي حبسينه. قدام اهل البلد كلهم عشان يعترف بالحقيقه على نعمه، وتكون هي كمان موجوده هناك.
شروق/ الغفير.
عمار مؤكدا/ ايوه
*وبأقل من الربع ساعه كانوا اهل البلد كلهم متجمعين ليشهدوا على حقيقه ما حدث مع شروق وان هذه كانت خطه من نعمه ليقوموا الاهالي بردمها بالحجار وطردها من الصعيد باكملها. ليتصل الرجل مره اخرى بعمار ليؤكد له انم ما طلبه تنفذ.
شروق ببكاء فرح /ربنا يخليك ليا.
عمار بشوق /كنا بنقول ايه بقى.
شروق بخجل/ تقبل اكون مراتك.
عمار مكملا بعشق/ مراتي وحبيبتي وام عيالي كمان.
*ليقبلها قبله طويله مره اخرى وهو ينزع قميصه ثم يقوم بحملها إلى الفراش.. لتكون هى بالاسفل وهو أعلاها.
عمار بهيام/ بحبك اوي يا شروق.
شروق بتوتر وعشق/ وانا بحبك.
*عمار وهو ينزع لها ما ترتديه. احس بتوترها.
عمار مطمنا/ بتثقي فيا؟
شروق بتاكيد/ ايوه.
عمار/ يبقى ما تخافيش مني ابدا.
*لتحاوطه هي من عنقه بذراعيها ليهبط مقبلا كل إنش بوجهها.
عمار بهمس في اذنيها/بتحبينى
شروق وهي مغمضه عينيها/بموت فيك
(لتصمت شهرزاد😜✋🏻)*آتاها اتصال عندما كانت تساعد ولادتها بالمطبخ فخرجت لترد وكان نادر المتصل،
فرح بضيق/ نعم.
نادر بحب /عامله ايه يا فرح؟
فرح بتهكم/الحمد لله.
نادر مكملا/ انا هاعدي عليكي النهارده بعد ما اخلص شغل عمي كان قايلي انك عايزه تشتري شويه حاجات.
فرح/ لأ انا هانزل لوحدي.
نادر بحزن/ انت بتعامليني كده ليه يا فرح!
فرح/ عشان مش طايقه اشوفك انا هتجوزك بس عشان غصب عني.وانته عارف ليه.
نادر بحزن/ للدرجه دي بقيتي بتكرهينى!
فرح موضحه/ اكتر مما تتخيل.
*ثم قامت باغلاق الخط بوجهه.
*. *. *. *
طرق باب غرفته فسمح بالدخول... وكانت ندى.
سيف/ خير.
ندى بتوتر /ممكن ادخل سيف/ ادخلي هو انا ماسكك.
*دخلت بتوتر فهى من ذلك يوم مهاتفتها لشقيقها وهي تراه يتعامل معها باسلوب مختلف حتى نظرته مختلفه عن ذى قبل ولكنها افضل من نظراته القديمه.
ندا/كنت عايزه اكلمك في موضوع.
سيف/قولى.
ندا بتوجس/ نادر فرحه بعد بكره.
سيف/ لا والله وعلى مين بقى؟
ندا بالاجابه/ فرح بنت عمي.
*ليهب هو واقفا.
سيف بصدمه/على مين.
ندا بتعجب/ فرح بنت عمي. ليه في حاجه ولا ايه!
سيف بعصبية/و المطلوب يعني؟
ندا بخوف/ عايزه احضر فرحهم.
سيف بحده/مفيش حضور فرحان.. وانتى مش هتخرجى من هنا.
*ثم خرج غاضبا من الغرفه وظلت هي تبكي حتى أتتها فكره، توجهت لغرفه ياسمين فهي خلال تلك الايام التي عاشتها بذلك القصر ادركت ان كل ما تطلبه ياسمين من سيف مجاب. طرقت الباب فسمحت الاخره بالدخول،وقبل أن تنطق ندا.
ياسمين بابتسامة/ندا.. اتفضلى ادخلى.
ندا بذهول/ انتى عرفتى منين إنه انا... انا اسفه يعني.
ياسمين موضحه/ههههه..لا والله عادي انا بعرف احدد الشخص من صوت تنفسه وانتى شكلك كده زعلانه من حاجه.
ندا مؤكده/بصراحه ايوه سيف اخوك هو اللي مزعلني.