*أما فى بمنزل نادر بعرفه ندا بالتحديد كانت جالسه على فراشها تتحدث بالهاتف الى صديقتها المقربه شروق.
تعريف/شروق هى صديقه ندا المفضله ولا يخفوا عن بعض شيئا فهما درسوا سويا ومخلصين لهذه الصداقه الابديه كما أنها لا تبتعد عن ندا كثيرا من حيث السكن فدائما يزوروا بعضهم.
المواصفات/هى فتاه تبلغ من العمر ٢٦ عاما مثل عمر صديقتها ذو بشره معتدله وعين زيتونيه واسعه تزيدها جمالا مع شعرها الذى يصل لظهرها يتناسب مع طولها وقوامها المنحوت وهى وحيده والدتها.
*قالت شروق بنبره ذهول.شروق/بتقولي ايه يا ندا ههههه.... معقوله احمد يطلع بيحبك كده.
ندا/أيوة والله ومش عارفه اعمل ايه.
شروق/لأ ياماما انا يتحكالى من الاول مش عالماشي كده.
ندا/طيب ياستى بصي امبارح لما نادر رجع من الشغل قعدنا اتغدينا وبعد الغدا طلب يشوفنى بأوضته وقالى ايه رأيك فاحمد قولتله من ناحيه ايه قالى كزوج ليكى.
شروق بتشويق/ها ..... وبعدين.
ندا/فضلت ساكته مش عارفه ارد راح قالى بصى ياندا لو عايزة رآيى.. احمد كويس وهيسعدك ده غير أنه بيموت فيكى وهنا كانت الصدمه الكبرى.. احمد اللى لما بييجى عندنا عشان يشوف نادر بيبقه قاعد مش عارف يكون جمله من كتر التوتر بيحبنى! هههه.
شروق/ومامتك. عرفت؟
ندا/أيوة وفرحت جدا
شروق/طيب هتعملى ايه.
ندا/هوافق.
شروق/مش حاسه انك متشوقه ... انتى مش بتحبيه؟
ندا/بصي يا شروق هو صراحه مش بحبه لانى انا عمرى ما جربت الحب بس لو فكرنا بالعقل فغباء انى ارفض احمد هو شخص كويس وناضج وبيحبنى واخويا وماما موافقين عليه انا إستخرت وكانت النتيجه كويسه.
شروق بحب/يبقه على بركه الله. ومتخافيش اكيد هتحبيه.
ندا/عقبالك بقه عشان نخلص منك.
شروق/هههه.. لا ياماما أنا قاعده على قلبكم.*ندا سمعت باب المنزل فعلمت أنه أخيها قد رجع.
ندا/طيب يا شروق هقفل معاكى وهكلمك بكره.
شروق/ماشي يا حبيبتى يلا سلام.*خرجت ندا فرأت أخيها يضع المفاتيح على الطاوله ويدندن. فعلمت أنه كان عند فرح فقالت مداعبه.
ندا/هالا هالا...كنت فين يابيه يا محترم.
نادر/ياه. ايه الرخامه دى عالمسا.. وانتى مالك.
ندا/مش عايزه اعرف.
*ثم لاعبت حاجبيها.
ندا بابتسامة/انا اصلا عارفه.
نادر/طيب ياختى...تصبحى على خير.
استوقفته ندا بجديه/نادر عايزة اقولك.
نادر بجدية ايضا/ايه ياندا فيه حاجه.
ندا بخجل/آه... لا بس...*فهم انها متردده فى التحدث كما فهم ماهو الموضوع فهى تؤامته فابتسم هو.
نادر متسائلا/ها.. مقلتليش موافقه على احمد.
ندا بتردد/... نادر بس.
*شعر نادر بتوترها فاقترب منها واضعا وجهها بين كفيه.نادر/ندا حبيبتى انا عارف انك موافقه بس خايفه ومتردده بس اوعدك انك مش هتندمى.
*لاحظ تعابير وجهها عندما لانت فأكمل.
نادر مشجعا/ها... اقول مبروك.
ندا أومأت رأسها بخجل و قالت بهمس/ماشى. موافقه*عانقها نادر بشده فهو ابيها وأخيها وصديقها ايضا.
نادر بفرحه/مبروك يا حبيبتى مبروك
*وبالفعل اليوم الثانى اخبر نادر احمد بموافقه شقيقته عليه وفرح الآخر بشده.
*. *. *. *. *
*فى بيت احمد مساءاً دلف إلى غرفه والدته بعد أن طرق الباب فسمحت له بالدخول.
احمد بفرحه/باركيلي ياماما.
سميره بفرحه مماثله/وافقت.
احمد مأكدا/ايوه ياماما. وافقت انها تتجوزنى.*عانقته والدته ودعت ربها أن يسعدهم دائما.
*وفى خلال يومين اتوا احمد ووالدته الخطبه التى اصرت ندا أن تكون عائليه ويفعلوا مايشاؤا بالزفاف فكان الحاضرين هم (احمد ووالدته وخاله وفرح وابيها وزوجته وشروق و والدتها ونادر وندا ووالدتهم بالطبع)
*مرت الايام القليله القادمه بسلام فكان احمد يهاتف ندا يوميا كى تتعود عليه ، وفرح ونادر كما هما بحب وود وحذر من نادر على أن لا يزعجها مره ثانيه كان الحال مألوفا ليس به من يعكر صفوهم ولكنهم لم يروا تلك العين اللامعه بالحقد والكره والقلب المشتعل بنار الانتقام ولكن حان وقت التنفيذ ليس الانتظار..؟
*فى منزل نادر كان هو قد ذهب إلى عمله،خرجت فاطمه من غرفتها مرتديه ملابسها للخروج طرقت باب غرفه ابنتها ففتحت لها.
ندا باستفسار/رايحه فين يا ماما
فاطمه/مفيش ياحبيبتى،سلوى مرات عمك تعبانه شويه ورايحه اشوفها.
ندا/طيب مقلتليش ليه آجى معاكى.
فاطمه/معلش بقه ياحبيبتى انا كده كده مش هتأخر عليكى يادوب اشوفها بس.
ندا/طيب ياماما سلميلى عليها هى وفرح وعمى.
فاطمه/حاضر ياندا.*خرجت فاطمه ذاهبه لمنزل سلوى الذى لا يبعد عن منزلهم سوا ١٠ دقائق وبعد مده قصيره طرق باب المنزل فظنت أن والدتها قد نسيت شئ ورجعت لتاخذه. ولكن عندما فتحت الباب رأت شخصاً ملتم يظهر منه عيناه الحادتان فقط وقبل أن ترد اى فعل دفع الباب ودخل واغلقه من الداخل عليهم ثم اتجه نحوها😱
""""""""""""""""""""""""""""""""
تفاااااعل وڤوووووووولت بليزززززز🔥