الفصل العاشر

7.8K 240 14
                                    

وقَعت كلِمات رنيم على حياه وَقع الصَّاعقة ، لَم تتوقَّع هذه الكلمات اطلاقًا ، والذي زادها توتُّرًا هو هدوء رنيم .

حيَاه بشحوب : أ أنتي بتقولي أيه يا رنيم ؟

رنيم بهدوء : حياه ، ملوش لازمه التوتُّر ده ، أنا مش عارفه العلاقات في العيله بايظه كده ليه ، فلو أنتي عارفه ياريت تقولي لي !

حياه بتنهُّد : صدقيني معرفش يا رنيم ، بَس كُل اللي أعرفه إن بابا وعمي إياد اختلفوا في حجلت تخُص الشُغل مع أنكل مازن والموضوع اتطوَّر .

رنيم باستغراب : بابا وماما قالوا لنا فعلاً بسبب اختلاف وجهات النَّظر في الشغل ، بس ده مش مُبرر مُقنع ولا أيه ؟

حياه : مَفيش حاجه مُقنعه أساسًا في عيلة الألفي ؛ لا الأشخاص ولا حكاياتهم .

رنيم بابتسامة : أتفق معاك في دي .

حياه بخَوف : رنيم هو فارس يعني عارف بالقرابه دي ؟

رنيم : مَفتكرش ، أنا لسه عارفه حالاً نوع القرابه اللي بينك وبين دكتور حسن دلوقتي ، حتَّى أسماءكم على السوشال ميديا بيبقى الاسم الشخصي واسم العيله "الألفي" ، كُنت فاكراه تشابه أسماء بيننا وبينكم مش أكتر ، بَس عرفت لما اشتريت ورق المُحاضرات بتاعته ولقيت عليه الاسم " حسن إياد كمال الألفي" .

حياه : أزاي برضو عرفتي مم الاسم ده ؟

رنيم : هو الاسم لفت انتباهي عشان اسم ماما "نور كمال الألفي" وكُل البنات اللي في الدفعه اللي مُعجبين بحسَن دايمًا بيقولوا إن حياه اللي في صيدله تبقى بنت عمه .

حياه وهي تُسند ظهرها للخَلف : وأكيد هتقولي لفارس صح ؟

رنيم : لا ، مش هقول له لو أنتي مش عاوزاني أقول له ، ولو علاقتك بفارس قُريبه أوي ياريت تقولي له ده بنفسك .

حياه : أنا مش عارفه علاقتي بفارس أيه بالظبط !

رنيم باستغراب : أزاي ! أنا كُنت مفكراكم بتحبوا بعض وواخدين الموضوع جَد !

حياه بسُخرية : أخوك لسه مش عارف مشاعره ناحيتي .

رنيم : اللي أعرفه إن شخصية فارس جَد أوي يا حياه ، يعني مِن سابع المُستحيلات إنه يلعب بيكي .

حياه بتنهُّد : عارفه يا رنيم ، وأنا واثقه في فارس مِن غير ما تقولي .

رنيم : أنتي بتحبيه يا حياه ؟

حياه وقد تورَّدت وجنتيها : أنا محبتش حد في حياتي قد فارس ، مِش عارفه أزاي في المُده القُصيره دي اتعلقت بيه كده ، ربنا واحده اللي يعرف أنا قاعده قُدامك وخايفه عليه مِن شُغله ده قد أيه !

رنيم بابتسامة : متقلقيش ، فارس قدها وهيرجع بخير وأنا مُتأكده إن هو بيحبك ، مِن الحب اللي في عيونك ده فربنا هيزرع حُبك جوا قلب فارس .

عشق الفارس(الجزء الثاني من سلسلة الحب الأبدي)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن