16

857 107 0
                                    

"Cik Farah serius ke?"

Aku diam mendengar soalan abang Syafie. Ada rasa takut, ada jugak rasa gementar. Tangan tak payah kata la. Kalau pegang cawan kopi, habis melimpah ruah airnya.

Cemana kalau diorang tak terima aku dah? Cemana kalau diorang dah buang aku dari hidup diorang? Cemana kalau diorang dah lupakan aku?

"Bagi abang lah kan, tak salah nak melawat orang yang pernah berjasa kat kita dulu. Diorang jaga cik Farah 15 tahun. Diorang dah banyak berkorban. Anak pulak bukannya sikit. Tapi andai kata diorang tak perlukan, atau taknak jumpa cik Farah lagi, itu semua diluar kawalan kita. Kita tak boleh paksa orang benci atau sukakan kita. Ingat tu"

Aku senyum nipis. Pandai nau abang Syafie berkata-kata. Macam cikgu BM!

"Sekarang.. Kalau cik Farah nak masuk, saya nak tumpang tandas. Kalau taknak, saya nak berhenti kat stesen minyak kejap"

Ceh.. Ternyata ada udang di sebalik batu.

"Saya masuk lah. Jumpa kejap je. Bagi barang-barang ni, and kalau diorang nak cakap sikit, sembang la. Then kita balik" Aku berkata dan tangan terus tolak pintu yang tak berkunci. Dah bukak dari tadi sebenarnya tapi tak tutup rapat balik. Masih ragu-ragu.

Abang Syafie mengangguk dan turut keluar. Tanah merah yang masih kekal sejak 8 tahun dulu dipijak.

Dan sah-sah la melekat kat tapak kasut. Waduh waduhh..

Motor 125 milik along masih ada kat situ. Diletak sebelah motor Dinamik angah. Selipar bermacam warna macam pesta cosplay bertaburan depan pintu.

Aku cekak pinggang. Beranikan diri, Farah.. Diorang family kau.

Abang Syafie yang tengah mengangkut barang dapur aku perhati. Banyak tu. Kesian la pulak.

Jadi aku pun tolong angkat mana yang mampu macam beras 10 kilo Maggi tomyam. Favorite aku dan angah. Yang balance dalam bonet tu nanti ulang-alik lah.

Sampai depan pintu kayu yang tak nampak macam pintu, aku bagi salam.

Agak-agak dalam dua minit menunggu, pintu akhirnya dibukak dari dalam. Lelaki yang berdiri di muka pintu buat beras kat tangan aku hampir jatuh lalu berderai.

Hampir jelah. Tak jatuh lagi.

Tapi lelaki depan aku ni..

WHAT THE COKLAT HACKS??

🍇🍆🍇🍆🍇


"Bila accidentnya?"

"Minggu lepas kat selekoh taman baru tu"

Aku menggeleng pandang achik yang dah berbalut kepala dan tangan.

Gila lah dia ni. Nak merempit pun agak-agak la. Nasib baik tak hilang ingatan. Kalau tak, dia lupa yang dia ada kembar yang lawa.

Well, walaupun kami beza lima hari, dan cuma adik-beradik susuan, aku tetap nak panggil dia kembar. Baru ada feel.

"Kepala tu okey ke? Mana tau, sentuh sikit japgi terus koma"

"Huishh! Tak ada lah. Okey je. Berbalut pun sebab dahi bergaris panjang terkena palang tepi jalan tu" Achik pegang dahi dia sesaat. Mata menoleh pandang lelaki yang duduk di atas sofa yang sama dengan aku tapi berjarak satu meter.

"Tu bakal adik ipar aku ke? Umur berapa? Kerja apa?" Achik angkat kening dua kali.

Teringat pulak muka terkejut dia masa abang Syafie tiba-tiba rempuh pintu mintak pinjam tandas tadi.

"Mana ada la. Tu bakal suami orang lain. Aku punya tak kesampaian. Nanti-nanti la cari lain" Muka pasrah aku buat bila teringat Riyaz.

Huhuu mungkinkah ini takdirku.. Tiada jodoh bersamamuu.. Ohh baby Riyazkuu..


Ehh tiber baby Riyaz.

"I see.. Eh, by the way, kau ingat tak ex angah, Hasrina tu?"

"Ingat ingat! Kenapa?"

Siapa je tak ingat Hasrina. Awek angah yang paling taguna pernah aku jumpa. Perangai dia sebijik macam Nanashima tu. Suka jeles tak tentu pasal.


"Dia adik Hamdan weh! Aku baru tau bulan lepas masa pergi kenduri anak pak Munawir"

"Hamdan Selipar??"

"Haa laa siapa lagi nama Hamdan kat sini!"

"Omaigod.. " Muka terkejut tahap nampak khinzir berzina dengan kerbau aku tunjuk.

Hamdan selipar tu antara orang yang lejen kat kampung ni selain aku. Kalau kat masjid, semua selipar kena simpan dalam loker. Sekali kau letak kat luar, balik nanti kau takkan nampak dah walaupun bayang dia.

Semuanya sebab Hamdan selipar. Tak ada siapa tau kat mana dia simpan selipar-selipar tu. Yang pastinya, dia akan tinggalkan petunjuk berupa sekeping kertas yang dikoyak dari buku latihan matematik dengan huruf H di atasnya.

Persis filem mafia.

Fuhh! Nasib baik angah tak kawin dengan kakak dia. Kalau tak, habis selipar semua lenyap.

Kalau adik dia bukan Hamdan selipar pun, aku takkan restu la angah dengan perempuan cibes tu. Aku takkan lupa yang dia pernah fitnah aku keluar dengan lelaki malam sebelum pt3 dulu padahal malam tu elok je aku pergi pasar malam dengan along.

Nampak tak betapa tebalnya kebebalan perempuan tu. Nampak?

"Assalamualaikum.."

"Waalaikumsalam" Abang Syafie menjawab salam sekali mewakilkan aku dengan achik. Along yang masih terjenguk-jenguk keluar dipandang.

"Kereta siapa kat luar tu- AISYA??!" Along yang akhirnya nampak rupa aku melopong. Heheh tejut letuw!

Tak silap aku, along sama umur dengan abang Riz. Entah la. Aku pun dah lupa. Dah 30 lebih rasanya. Bila nak kawin entah lah.

"Pis yo" Aku angkat tangan tegur along yang baru setel bersalaman dengan abang Syafie.

Tak, sekarang ni aku nak tau. Betul ke muka aku tersorong-sorong bak kata Peah sampai semua orang boleh cam aku dengan senang??

Apakah??

Aku baru je nak prank along, buat-buat macam aku ni bakal maid dari Vietnam. Tak sempat pulak. Mungkin aku patut try dekat angah.

"Aisya bila sampai?" Along yang masih dengan muka terkejutnya menyoal.

"Setengah jam yang lalu. Ni Farah- I mean, Aisya ada beli barang dapur sikit. Siap ada stok megi lagi" Aku tunjuk timbunan barang dapur kat tepi sofa. Jenuh jugak mengulang alik dengan abang Syafie tadi. Achik nak tolong,tak boleh.

OKU sementara.

"Naiss!" Achik kat sebelah bersorak. Dia tu, kalau dua pagi tak tidur lagi, memang melantak megi la jawabnya.

"Mesti Aisya bahagia kan kat sana?" Along pandang aku dengan senyum nipis. Aku faham maksud dia. Diorang tak mampu bagi apa yang aku perlukan.

Tapi benda tu tak penting pun. Biasa la remaja. Semua nak ikut trend walaupun dompet nipis macam kertas exam PK.

"Angah mana?" Malas nak buat drama air mata meleleh macam roti nan cheese, aku terus tukar topik.

"Angah kerja kat Penang sekarang. Cari duit nak kawin"

Ohh wau wau wauu.. Aku bakal dapat kakak ipar lerr! Dalam tujuh abang yang aku ada, akhirnya kawin jugak sorang.

"Cakap pasal tu, minggu depan along nikah tau"

"HAHH??!"




24 September 2020  [ 3.00 P.M. ]

Home | HeavenWhere stories live. Discover now