Masuk meminang eh?..
Masuk meminang..
Mamat mana yang terdesak sangat nak kawin tu? Kot ye pun tunggu la aku istiqomah nak mengorat Riyaz dulu halamekk..
Tapi bak kata Dee, kalau dah jodoh tak kemana kan? Dia pun terus setuju je time Danny datang angkut tok nenek dia semua masuk meminang haritu.
Padahal dulu kemain, 'tunggu atok aku kawin dua pun aku takkan gentleman dengan kau' bagai la. Nyampah aku.
Ahh, apa kau ni Farah. Dengki pulak dengan jodoh orang. Mentang mentang la jodoh sendiri tak datang lagi.
Hmm..
Entah entah mamat ni jodoh aku. Boleh jadi jugak ye tak? Kawin paksa keluarga, akhirnya menjadi cinta sejati.
Wuu.. Persis drama Melayu.
Alahh tapi aku nak Riyaz jugak! Dia apa kurangnya? Macam hero Wattpad lain jugak walaupun peramgai kalah badak sumbu senggugut.
Tapi kalau aku tak kawin sampai tahun depan, T&F punya director nanti aku nak cari mana? Abang abang aku masing-masing dah ada kerja sendiri. Taknak aku, buat dua kerja sekaligus. Kang tau-tau je dah tergolek atas karpet tak bernyawa.
Gurau. Mc tak boleh mati awal. Apatah lagi mati sebelum kawin.
Ah terima jelah kenyataan Riyaz tak berjodoh dengan kau, Farah. Susah betul. Ikut buat apa cakap author yang nak kau single sampai berkedut macam sepupu dia sorang tu? Baik kau cari jodoh sendiri sekarang.
Dan tanpa aku sedar, kaki aku dah berjalan kehulu kehilir dalam rumah mencari mama ke mak ke ibu entah aku lupa mak aku dipanggil apa untuk bagitau keputusan akhir aku.
Otak aku ni memang kadang-kadang suka buat keputusan sendiri. Mungkin dia jugak ada otak.
Dan jangan hairan aku cari mama, sebab aku dah balik Malaysia semalam. Semuanya sebab berita yang mengejutkan rohani aku tu.
Terus aku mintak abang Riz beli tiket flight. Almaklum la aku kan noob.
Lagipun kalau mintak dia buat, dia yang akan bayar huehuehue.
☕🍵☕🍵☕
"Jadi Farah setujulah?"
Aku mengangguk mengiyakan kata-kata mama. Kang aku cakap gurau kena kurung bawah tanah pulak. Tak pasal pasal single balik.
"Alhamdulillah! Kejap lagi mama bagitau pihak sana. Haa tengok la Farah ni, Fir. Senang je orang nak jodohkan dia. Bukan macam kamu, ditolaknya mentah-mentah"
Ehhh?
"Taknak la ma.. Fir.. Dah ada awek. Haa dah ada awek!"
"Macam nipu je. Tak pernah pun bawak dia datang sini"
"Alah nanti nanti la. Dia sibuk sekarang"
"Restu ibu tu penting tau. Kalau minggu depan dia tak datang jumpa mama, mama terima pinangan tu"
"Ye maa"
Ok. Sekarang aku terbantut nak tanya siapa yang merisik aku tu sebab..
PEHAL ABANG FIR LAGI LAKU DARI AKU NIH?!
Sampai perigi pun cari timba. Aku ni tak ada pulak sesiapa nak cari dulu.
Seronok betul jadi perigi hensem. Semua timba nak.
YOU ARE READING
Home | Heaven
Teen FictionSemuanya bermula bila aku ditinggalkan di Kanada untuk memuaskan hati seorang lelaki tua yang jahat lagikan berkedut. Siapa lagi kalau bukan grandpa. Takkan abang Fir kot walaupun dia salah satu penyebab aku terpaksa tinggal kat sini. Tapi aku tak m...