25

896 97 0
                                    

Lupa nak cakap. Haritu, lepas sembang kencang labi-labi terbang dengan abang Shafiq, Peah bawak aku jumpa perempuan tu.

Perempuan yang dakwa kerusi makndak Semah tu dia punya tu lah.

Kau tau?

Ahh mestilah taktau.

Perempuan tu rupa-rupanya ialah Aina Wasabi. Classmate aku masa form 3 kat Kedah dulu. Tak ingat, pergi baca bab 6 buku 1.

Lepastu aku pun berhehe penuh awkward kat situ. Dah la aku sempat berlagak depan dia sebelum tu. Maka dilepaskan peluru berpandu soalan kat aku pasal Kanada, Tengku dan yada yada..

Talking bout Tengku, aku ni ada darah diraja negeri mana eh? Kenapa aku nampak macam taktau asal usul? Aku sepatutnya semak sejarah keluarga dulu, baru tau kesahihan ayat-ayat yang family aku cakap dulu.

Tak ada la aku blur macam kepompong baru keluar sarang walaupun dia bakal jadi seekor rama-rama yang lawa hawau.

Memang ada aku tanya abang Firhad dulu, tapi biasalah, nama pun Firhad..

"King Parameswara"

...mana pernah serius kecuali mandi kolam.

Dan kesahihan ayat dia tak dapat dikenal pasti. Lagipun Parameswara memang raja last Singapore, dan founder Melaka.

Ahh.. Biar benar?

Tapi Yang di-Pertua negeri Melaka sekarang Mohd Ali bin Mohd Rustam.. Sorry kalau salah, aku cuma mampu google.

Aku ni adik beradik dia ke?

Takkanlah.

Dah la tu. Tutup buku sejarah dan google. Kita tengok kalendar pulak.

11/8

Maaf, aku terluka, hilang kata bermakna, hilang di depan mata, hilang begitu saja. Bintang sudah ku ukir, janji sudah kau mungkir, walau di dalam luka, kau ajar ku berjuang. Sayang takkan terbuang, adakah ini peluang. Maaf rindu dalam halaman hati bila kau hilang. Selagi akan terang, cahaya sinar bintang..

Tiber lagi.

Tak, aku taktau nak buat apa sebenarnya sekarang. Kemas baju? Macam awal sangat je. Makan? Dah selalu.

Oh, dan semalam abang Iz sakit belakang sampai kena pergi pusat urut. Katanya first time tidur kat ruang tamu.

Puii. Aku dulu tidur berdiri leklek je. Tak ada sakit mana-mana pun. Gelabah benar itu anak.

🥑🥝🥑🥝🥑

Disebabkan aku tak tau nak buat apa harini, aku ajak Dee dan Lia keluar melepak kat mall dan macam perempuan normal yang lain, kami masuk Watsons.


Dan aku teringat disaat aku masuk Watsons dulu, aku cuma mampu beli Skittles peket merah.

"Wehh ada promotion ubat ketiak!"

"Suara you tak boleh kuat lagi ke?"

"Boleh. WEII ADA PROMOTION UBAT KETIAK LEHSIAA!!"

"Fq la Lia. You tak patut ajak dia datang sini, Farah. Tempat yang sesuai untuk dia cumalah pusat karaoke" Dee tepuk dahi dan berjalan menjauhi kami.

Mana ada aku ajak. Aku cuma cakap nak cari mask Freeman kat Watsons. Minah ni yang beria keluarkan koleksi membercard dia yang entah wujud sejak zaman bila sampai perkataan kat situ pun dah kembang.

"Kau cari apa, Lia"

"Vaseline"

"Jadi kenapa jerit ubat ketiak kuat-kuat?"

Lia bangun dari membongkok. Dia pandang kiri kanan sebelum mendekati telinga aku.

"Nak tau tak?"

Memandangkan perkara ni nampak macam sebuah rahsia, dan aku suka korek rahsia orang, aku mengangguk.

"Dee kan.. Tak pernah kan.. Pakai kan.. Ubat ketiakk.." Lia buat muka serius sambil mengangguk.

Kehanatan apa ni? Kenapa kami buat keputusan untuk bercakap pasal ubat ketiak instead of cari produk *kecantikan* ..

"Mana kau tau dia tak pernah pakai?"

"Dulu aku pernah duduk sama dorm dengan dia"

"Dorm?"

"Haah. Dorm kat Vanessa. Tapi kitorang balik lepas tiga hari sebab Dee kata dia nampak bunga ros putih kat tandas"

Oh wau. Ternyata tahap kenooban aku kat sekolah tu masih bertahan. Dah la tak pernah jumpa loker, taktau ada asrama pulak tu. Baju kelab E-Sport tak payah cakap la, sampai sekarang aku tak dapat. Pengawas pun tak sempat jadi.

Bila pikir-pikir balik, banyak benda yang aku rugi bila pilih untuk duduk kat Kanada.

Termasuklah momen Purru beranak. Dah la tak dapat jadi bidan, tak boleh bagi nama pulak tu. Tak pasal-pasal diorang dapat nama pelik-pelik.

Ahh menyesal kemudian tiada gunanya, Farah. Benda dah jadi dah pun. Takkan kau nak pergi sekolah umur 24? Nak jadi kaklong kawasan?

Kerja pun belum.

Oh, apa kata aku kerja cleaner kat situ? Tak pun, tukang potostet kertas.

"Asyhadualla ila hailallah, waasyhadu an namuhammadurrasulullah.."

Aku pandang Lia dengan muka pelik. Minah ni.. Tengah tenat ke?

"Alhamdulillah, sedar pun kau. Penat aku panggil dari tadi. Kau berangan apa meh?"

Aku buat muka itik semput sebelum pandang mask Freeman yang berderet kat rak.

Bermacam warna, bau dan harga.

Enaq buat habisin uang gue.

Cakap pasal habisin uang, ehek. Ingat tak, haritu lepas majlis tunang Peah, Riyaz ajak aku keluar kan?

Bukan keluar dating ya anak-anak sekalian tapi keluar cari mesin ATM. Hanay ya robbi mamat tu. Nasib baik dia belanja Tealive.

Tak, masalah sekarang dia tu bebal sangat ke sampai ATM pun tak boleh cari sendiri? Kau masuk Pacific pun ada ATM apa? Nak senang sikit, masuk je la bank terus.

Dah la. Tak baik mengutuk orang. Tak berkat Tealive dia nanti.

"Wrekek wrikuk warenang warenik werekuk warenak werenang!"

Wadehel?

"Wrikik wrikuk werenang woring"

Astaga..

"Ko pehal, Lia?" Aku pandang Lia yang berdiri tegak depan rak masker penuh kekejian.

"Ngak ada apa sih. Gue cuma teringatkan video yang gue liat di insta kemaren. Lucu banget. Kayak anjir"

Bordor punya Lia. Aku punya ingat di kena rasuk hantu air tadi sebab dia kata, sebelum kami berjumpa kat sini, dia terjun kolam jiran sebelah lepastu kena kejar pakai vakum.

Mesti jiran dia kebal kan? Kalau tak, mesti dah ada kat hospital jiwa sekarang. Saiya tabik sama kamu, jiran Lia.


2 November 2020  [ taktau pukul berapa sebab jam bengong ]

I tada data eheq maap.

Home | HeavenWhere stories live. Discover now