23

925 100 8
                                    

"Aku nak kau.."

"Aisya. I'm sorry, okay? Aku main-main je tadi"

Mamu kat sebelah yang nampak tenat lepas berlari tadi dipandang sekilas. Sibuk je kacau aku berdating.

Ehek.

Mamu tegakkan badan lepas ambik nafas. Lelaki di depan aku dipandang atas bawah. Senyum sinis ditunjuk.

"Ehem.. Umar Zahrin bin Umar Affendi. Childhood friend Aisya" Tangan dia hulur pada lelaki di depan aku.

"Riyaz Arzael bin Dato' Riyadh. Schoolmate and cousin Farah"

Muka berlagak mamu diganti dengan muka berkerut. Tu lah kau. Tadi berlagak sangat nama sedap. Heh. Nama Riyaz lagi sedap la weh!

Nama bapak kepada bakal anak aku HUAHUAHUA!!

Hemm lupa pulak dia dah nak kawin. Tak apa lah.

"Farah who?"

"Farah Adhia. Tengku Farah Adhia bin Tengku Malek" Riyaz pandang aku kembali dengan muka ketat cemberut batu-bata simen peti aisnya.

Tengok betapa stonenya muka dia. Kalah Tugu Negara.

"Aku nak kau teman aku lepas majlis esok"

"Pergi mana?"

"No! Aisya ada hal dengan aku esok" Mamu tiba-tiba menyampuk. Siap bagi tapak tangan lagi. Dia taktau yang Riyaz mungkin akan patahkan tangan dia sebab suka menyibuk hal orang.

Dan bila masa aku ada janji nak keluar dengan dia esok? Gampang lah mamu. Pergi balik Melaka sana!

"Lepas habis majlis, balik rumah rehat. Pukul 3 petang kita keluar" Riyaz pandang tepat ke mata aku sebelum pusing ke belakang dan melangkah pergi meninggalkan aku dengan seekor monyet.

"Weh Aisya nak keluar dengan aku lah!"

"Bila masa, jebon?" Aku cekak pinggang pandang mamu. Rasa marah kat dia sebab kata aku taktau malu tadi masih ada. Meluap-luap lagi macam bubur asyura yang dimasak dalam kuali hitam legam.

"Alahh aku baru nak cakap tadi, tapi kau dah blah"

"So kita tak ada berjanji apa-apa. Cau. Wassalam" Aku letak dua jari di dahi dan buat gaya cau yang cool sebelum mengejar langkah Riyaz.

Cepat betul mamat ni jalan. Pakai skateboard ke apa?

"Riyaz-"

"Oihh pompuan"

Aku angkat kepala pandang perempuan free hair yang buat muka berlagak depan aku.

Pahal pulak ni? Nak mintak derma?

"Yes?"

"Bangun. Tu tempat aku"

Aku pandang perempuan tu lama. Lepastu aku belek belakang kerusi. Terpampang satu nama kat situ.

Makndak Semah

"Oh, sorry makndak Semah" Aku bangun dan tunduk sikit kat perempuan tu. Aku tengah cuba jadi savage sebenarnya, tapi kalau perempuan ni tak paham, maksudnya dia bebal.

"Siapa makndak Semah?"

"Pemilik kerusi ni lah. Kan tertulis kat situ jelas nak mampus pakai pen marker permanent 'makndak Semah'. Kan kau kata ni kerusi kau tadi"

Perempuan tu terdiam. Malas melayan penjual karipap oksigen yang baru kacau flashback aku pasal malam tadi, aku ambik cawan atas meja dan melangkah ke pintu rumah Peah.

Home | HeavenWhere stories live. Discover now