البارت الخامس

5.4K 84 2
                                    


..
كان عمر ف غرفته وكان يقول بغضب شديد:واحده متخلفه وجايه تعمل عليا شاطرة اوى ثم أكمل بسخريه وهو يقلدها:هو انت متأكد انك متخرج من كلية ميكانيكه....هاء بجد واحده مش شفت زيها.
.
ثم صمت قليلا وقال:بس هى قالت العطل صح وطلعت المشكله ف الموتور مش ف البطاريه وبصراحه انا اللىىكنت غلطان.
.
ثم أخذ يتذكر ما حدث معه عندما ذهب إلى شركته.
.

*Flash Back*
.
ذهب عمر مسرعا وعلامات الغضب تسيطر عليه منها ومن كلامها ايضا فهى شخص مستفز جدا.
.
عمر لاحد العمال:شوف مشكلة العربيه دى وقولى ع كل التفاصيل.
.
العامل:حاضر يا عمر بيه.
.
أخذ العامل يفحصها السياره.
.
العامل:احنا مش متأكدين لاما المشكله ف الموتور لاما المشكله ف البطاريه.
.
عمر بغضب:يعنى أى لسه مش متأكدين انا مشغل ناس مش بتفهم هنا.
.
العامل يحاول تهدائته:اهدى يا عمر بيه احنا مش متأكدين لان دى من أحدث العربيات اللى طالعه جديد ولسه مش ورد علينا عربيه زى دى وكمان ف دخانه ف العربيه ولسه العربيه سخنه شويه من السواقه وكدا فلما تخف سخونة العربيه احنا هنعرف كل حاجه.
.
عمر بصرامه:المشكله ف الموتور.
.
العامل باستغراب:بس احنا لسه....
.
قاطعه عمر:زى ما بقولك كدا المشكله ف الموتور فغير الموتور حالا.
.
العامل بتنهيده قويه:اوامرك.
.
عمر وهو يوقفه:وابقى قولى أى اللى هيحصل.
.
العامل بطاعه:حاضر يا عمر بيه.
.
ثم اتجه العامل وفعل ما قال عليه عمر وبعد ساعه تقريبا اتجه العامل إلى عمر.
.
العامل بفرحه:كل حاجه عادت تمام والعربيه رجعت زى ما كانت واحسن.
.
عمر:تمام مش عايز غلطه هنا ابدا.
.
العامل باستغراب:بس احنا مش عملنا...
.
قاطعه عمر بسخريه:والله وانتو لما مش عرفتوا المشكله ف الموتور ولا ف البطاريه دى كدا مش غلطه.
.
العامل وهو يخفض رأسه:احنا اسفين جدا يا عمر بيه وآخر مرة دا هيحصل.
.
عمر برضا:اما نشوف ممكن تروح ع شغلك دلوقتى.
.
العامل:حاضر.
.
ثم اتجه العامل الى عمله مجددا.
.
*Back*
.
عمر بتفكير:انا لازم استغل البنت دى ف شغلى ولازم تيجى شركتى دا هى عرفت ف ثانيه اللى محدش عرفه بعد وقت طويل فلازم الموهبه اللى زى دى تيجى شركتى بس ازاى الله اعلم.
.
ثم أخذ يفكر ف شئ يجعلها ترضى وتعمل ف شركته وخاصه انه يعلم انها لن توافق بهذه السهولة.
.
.
____****____
.
.
ف صباح يوم جديد استعد الجميع للذهاب الى عمله واسعد امير وكذلك جده.
.
امير بتسأل:اول مرة تيجى يومين ورا بعض كدا الشركه.
.
الحاج صالح بحب:مش يومين دول ثلاثة....وبعدين دا براحتى انت هتعد عليا ولا أى يا ولا انت.
.
امير بضحك:وهو انا قولت حاجه يا جدى دانت اللى منور الشركه.
.
ريماس وهى تجلس معهم وتتدخل ف الكلام:وكمان هو اللى منور حياتنا.
.
امير ببرود:بس مش كل الناس بتفهم كدا.
.
ثم نظر إلى عمر الذى كان يجلس ف صمت وشرود:عمر...عمر.
.
عمر باستوعاب:نعم.
.
امير باستغراب:ف أى مالك اول مرة يعنى مش تنط ف الكلام.
.
عمر:احم....لاء مفيش حاجه بس انا سرحان شويه ف الشغل وكدا.
.
حامد بسخريه:وهى دى شغلانة اصلا.
.
عمر بغضب وقد قام من ع طاولة الافطار:بعد ازنكوا انا لازم امشى دلوقتى.
.
ثم قبل يدى والدته ليلى ورغد وجده الحاج صالح ولكنه لم يقترب ابدا من والده.
.
الحاج صالح بعد ذهابه وهو يخرج ايضا متجها إلى سيارة امير:عالطول كدا مش بتفوت فرصه غير اما تقوله كدا....يلا يا امير يابنى انا هستناك ف العربيه.
.
امير وهو ينظر إلى عمه:شركة ابنك اللى مش عاجباك دى احسن شركه فيكى يا بلد واسأل اى حد عنها.
.
ثم اتجه إلى سيارته وقادها وهو مع جده إلى شركته.
.
حامد بفحيح مثل الافعى:هاخد فلوسى منك يعنى هاخد فلوسى منك.
.
______*****______
.
ذهب عمر إلى هذا المكان الذى رأها به لاول مرة.
.
عمر لنفسه:انا مش فاكر انا روحتلها منين.
.
ثم سأل أحد الأشخاص عن هذا المجال القديم وقودها إليه.
.
عمر بامتنان:شكرا ليك.
.
ثم أخذ ينظر حتى وجدها تعمل.
.
عمر بخبث:انت يا استاذ انت.
.
ملك وهى تلتفت ع صوته وهى تعتقد أنه ينادى ع أحد العمال الذين يعملون معها ولكنها صدمت عندما رأته وعلمت انه ينادى عليها هى.
.
ملك وهى تتجه اليه:أى اللى جابك هنا تانى.
.
عمر بفرحه وهو ينظر إلى ملامحها بتركيز:جيت هنا علشان ادفعلك حسابك.
.
ملك بغيظ:مش عايزه حاجه منك.
.
"قالت هذا وهى تتألم من داخلها فهى حقا تريد هذه الأموال وتحتاجها كثيرا ولكن كرامتها فوق كل شئ"
.
عمر بتنهيده قويه:دا حقك ولازم تاخديه.
.
ملك بتفكير ففعلا هذا حقها:يعنى اللى انا قولت عليه طلع هو اللى صح.
.
عمر وهو يحاول كتم غيظه:ايوه طلع صح.
.
ملك بفرحه:تمام يبقى هات حقى بقا.
.
عمر بخبث:وانت ليه مستعجله كدا ع الفلوس ف حاجه أصل أنا مش معايا غير فيزه.
.
ملك بحزن:طيب ليه كدا...اقصد انا يعنى.
.
عمر باستماع:قولى وانا اوعدك انى مش هقول لحد انا مش زى ما انت متوقعه.
.
ملك بتفكير:خلاص هقولك أصل ديدو عيد ميلادها بكرا وانا محتاجه الفلوس دى اوى.
.
عمر بتسأل:مين ديدو.
.
ملك بشرح وهى تبتسم قليلا وتدمع قليلا:ديدو دى بنت طيوبه اوى هى ورودى وياسر وسالى هم كلهم يتاما زيى كدا بس هما عاد عندهم عيله وحلوه كمان وانا عارفاهم من المتيم لانى كنت بزوروا عالطول لان دا المكان اللى انا اتربيت فيه ولما روحت هناك شفتهم وعادوا جزء منى واخواتى كمان ولما ف ناس ايجوا واتبنوهم بردو كنت بتواصل معاهم وانا وعدتها انى هيجبها العروسه اللى هى عايزاها ف عيد ميلادها وحقها ٥٠٠ جنيه والله مش صدقت السعر دا وانا معايا بس ٢٠٠ جنيه وشهريتى قليلة جدا كمان.
.
عمر بخبث:تعالى اشتغلى عندى ف شركتى وشهريتك هتكون ٥ آلاف ف الشهر.
.
ملك بفرحه فهى لم تمسك هذا المبلغ من قبل ف يدها:بجد.
.
عمر بفرحه:بجد وانا معايا دلوقتى بس ١٠٠٠ جنيه فخديهم لان زى اما قولتلك انا معايا فيزة.
..
ملك بصدمه:دول كتير اوى بتوع اى.
.
عمر بابتسامه:حقك ودا كرتى علشان تتصلى عليا واقولك ع مكان شغلك وكمان اقولك هتبدأى امتا سلام.
.
ملك تحاول الاعتراض فهى لا تريد ان تتصل عليه ابدا فهى لم تنسى ما فعله بها ولكنه ذهب قبل اتمام كلامها:بس....
.
ملك بغضب:أى دا دا بارد ايوه بارد ادانى فلوس كتير مش عارفه لى وادانى كمان رقم تلفونه وانا مالى بيه....بس انا مش ينفع اسيب الشغل دلوقتى اخر الشهر قرب وانا هستنى لما اقبض لان دا حقى ايوه...وبعد كدا هقولهم انى همشى من الشغل كدا تمام.
.
ثم ذهبت واستكملت عملها.
.
_____*****_____
.
كان عماد يستعد للذهاب الى العمل ولكنه كان يلبس ملابس تعالي ظروف عمله.
.
ماذا باستغراب:اش اش اش انت رايح فين بالشياكه دى كلها يا بابا.
.
عماد بضحك:ههههه رايح الشغل هروح فين يعنى.
.
ملاذ باستغراب:هتروح الشغل اللى هو ازاى انت عمرك ما لبست لبس زى دا.
.
عماد بحب وهو يجلس ع طاولة الافطار:أصل انا لقيت شغل حلو ف شركه كبيرة.
.
ملاذ بفرحه شديده:ومش قولتلى ليه مبروك يا عماد بيه.
.
عماد بسخريه:معدش فيه بيه.
.
ملاذ بطمآنينه:اطمن يا بابا أن شاء الله الميه هترجع لمجاريها تانى.
.
عماد بضحك:ههههه اتعلمتى الكلام دا منين.
ملاذ بسخريه:من المكان اللى عشنا فيه....المهم أى اسم الشركه اللى انت بتشتغل فيها.
.
وتناولت كوب الماء واخذت تشرب منه.
.
عماد بفرحه:شركة الصاوى.
.
كادت ملاذ أن تختنق عند سماعها هذا الاسم.
.
ملاذ بصدمه:دا بجد.
.
عماد بفرحه:اه بجد اتعرض عليا شغل كويس وبمبلغ كويس فوافقت ويلا كملى اكلك.
.
لم تعلق ملاذ ع اية كلمه بعد سماعها هذا منه اما هو فأخذ يتذكر حديثه مع الحاج صالح.
.
*Flash Back*
.
.
اخذه الحاج صالح واتجها اللى مطعم الشركه وطلب القهوة به.
الحاج صالح بتسأل:هو انت لى متعصب كدا هو امير عمل أى.
.
عماد بغضب:ابنك بيقول علينا ناس طماعه صح انا هوريه بقا ازاى هو يقول كدا هو مفكر أن انا اتولدت كدا فقير لاء الظروف هى اللى عملت فينا كدا دانا عماد الدمنهورى.
.
الحاج صالح بصدمه:انت عماد الدمنهورى المليونير اللى فلس كدا حتى من غير اما حد يعرف السبب.
.
عماد بحزن:طليق بنتى ضحك عليا واتجوزها واخد كل فلوسنا.
.
ثم أخذ يقص عليه كل ما حدث.
.
الحاج صالح بحزن:ان شاء الله كل حاجه هتكون احسن دا اختبار من ربنا.
.
عماد بحزن:ونعمه بالله بس انا عايز اعرف حفيدك بيقول كدا ليه لبنتى.
.
الحاج صالح بشرح:اهدى يا حاج عماد....حفيدى مش فاهم كل دا بس انا اول اما شفت بنتك وانا عارف ان مفيش زيها وبصراحة كدا كنت عايز اطلب اديها لامير حفيدى وامير حاطط فكرة ف دماغه عن الفقرة بس هو مش يعرف أن انتو كدا.... وكل الناس بتحسب أن كل اللى حصلكوا دا علشان انتو كنتو بتشتغلوا شغل حرام وانت عارف كلام الجرايد.
.
عماد بحزن:عارف وشوفت كل حاجه.. بس انت ازاى عايز تطلب ايد بنتى لابنك امير وانا عارف انه متجوز.
.
الحاج صالح بحب:ابنى امير مخدوع ف مراته وانا متأكد أن ريماس مراته مش متجوزاه علشان هو وبس لاء دا علشان فلوسه كمان وغير كدا بقالهم اربع سنين متجوزين ولسه مش حملت ومعدش فيه امل أنها تحمل ف امير هيتجوز تانى وانا حبيت بنتك اوى.
.
عماد بتفكير:بص يا حاج صالح لو امير متجوز بنتى علشان الخلف انا مش هوا.....
.
قاطعه الحاج صالح بحب:اتأكد أن بنتك هتفضل ف وسطنا عالطول ومش هتغيب عننا ابدا وانا حاسس بحفيدى وانه مايل ليها بس انا مش عايزك تفاتح ملاذ ف الموضوع دا غير بعد اسبوع نظرا لطلبه هو.
.
عماد بتفكير:تمام يا حاج صالح انا لازم دلوقتى امشى علشان اروح شغلى.
.
الحاج صالح بحب:مش محتاج تروح شغل انا عايزك تشتغل معانا هنا ف الشركه وتكون دراعنا اليمين يا حاج عماد.
.
عماد بفرحه:شكرا بجد يا حاج صالح انا كنت محتاج الشغل دا بجد وانا مش هخيب ظنك ابدا.
.
الحاج صالح بفرحه:وانا متأكد من كدا.
.
عماد بامتنان:طيب همشى انا بقا سلام.
.
الحاج صالح ف نفسه:كدا كل حاجه مشيت زى اما انا عايز.
.
*Back*
.
.
ملاذ باستغراب:بابا مش هتروح بقا الشغل.
.
عماد باستوعاب:هااااء...انا هروح اهو خلى بالك من نفسك سلام.
.
ملاذ بفرحه:حاضر.
.
_____*****_____
.
وصل الحاج صالح وامير إلى الشركه واخيرا.
.
نور بدلع:نورت الشركه يا صالح بيه.
.
الحاج صالح بلامبالاه:اسمى الحاج صالح.
.
نور وهى تحاول كتم غضبها من طريقته معها:اللى تأمر بيه.
.
ثم اتجهت إلى عملها وعلامات الغضب تكسو وجهها.
.
امير باستغراب:ف أى يا جدى ليه الطريقه دى.
.
الحاج صالح بكره:مش برتاح للبنت دى بحسن أن هى ملزقه كدا.
.
امير:هأ....معاك حق.
.
الحاج صالح:النهارده الحاج عماد هيجى يشتغل معانا.
.
امير بتسأل وهو ينظر للاوراق التى امامه:مين عماد.
.
الحاج صالح بخبث:عماد الدمنهورى ابو ملاذ.

امير بصدمه وهو يرفع حاجبيه باستغراب من طريقة جده:وانا مش هشغله عندى.
.
الحاج صالح بتصميم:هيشتغل هنا.
.
امير:مع احترامى ليك يا جدى بس لا مش هيشتغل معايا ف الشركه.
.
فمن سوف يتخلى عن كبريأه وتصميمه وهل سيعمل عماد معهم ام لا.
.
______*****______

ملاذىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن