"كان عمر جالس ف غرفته ومع نفسه يفكر فيما حدث قبل قليل اهو قد تشارط هو وأيمن ع ملك وأخذ يتذكر كل ما حدث وهو يتألم من داخله.
.
*Flash Back*
.
ايمن:انا بحب ملك.
.
كان عمر يشعر وكأن دلو من الماء البارد سقط عليه فماذا يقول ايمن اهو يحب طفلته ومعشوقته الصغيرة ماذا هذا كانه كالبركان غاضب جدا وكان يتمنى أن يضربه ولكنهم ف مكان عام وهو أيضا لا يريد أن يعرف احد بحبه لملك.
.
ايمن:ف حاجه يا عمر.
.
عمر بغضب:لاء مش فيه حاجه بس انت بتقولة دا ليه.
.
ايمن بفرحه:عايزك تساعدني اعرف هى بتحبنى ولا لاء أو حتى معجبه بيا.
.
شعر عمر بالاختناق من هذا الكلام الذى يجرحه حقا...وقال بإقتداب:وليه عايزنى اساعدك.
.
ايمن:انا عارف نظرتك الصحيحه عن الناس وكمان هى بتشتغل معاك يعنى تقدر تعرف...نفسى اوى يا عمر انا وهى نتجمع ف بيت واحد وهى تكون ام عيالى ف المستقبل ملك وبس.
.
نفذ صبر عمر ع هذا الهراء وثار كالبركان واتجه نحو ايمن وتمسكه من ياقة قميصه وقال بغضب:مش تحلم بدا يا ايمن ملك ليا انا وبس والكلام الفاضي اللى عمال تقوله دا مش يتكرر تانى.
.
ايمن باستغراب:وانت مالك انت ومالها انا بحبها وهى كمان ممكن تكون بتحبنى وانت مش تقدر تجبر واحده أنها تحبك.
.
عمر بغضب اكبر:انا لحد دلوقتى عامل حساب انك صاحبى يا ايمن وكلمه زيادة هيكون ليا كلام معاك تانى....وهى مش بتحبك ولا هتحبك انا بحبها اوى وهى بتحبنى انا.
.
ايمن بغضب:هى قالتلك كدا وبعدين شوف معاملتك معاها ومعملتى معاها هتحب مين ها ماتجاوب هتحب مين.
.
عمر بغضب اكبر وهو يصفعه ع وجهه صفعه قويه:انت مش تعرف اللى بينى وبينها قد اى هو اكتر من مجرد كلمة دا شعور واللى زيك مش هيفهمه.
.
التف الناس حولهم لينظروا ع شجارهم.
.
ايمن بغضب:انا هثبتلك أنها بتحبنى انا.
.
وبعد هذه الكلمه اخذ عمر يضرب ف ايمن ضربا مبرحا حتى لم يستطع ايمن الوقوف من شدة تألمه ونزيف فمه وأنفه وصار له بعض الكدمات ف وجهه.
.
.
عمر بسخريه:لا انا اللى هثبتلك.. ومش عدت عايزك معايا ف الشركه.
.
ايمن:ولما ملك تسألك هتقولها اى ها اى هو السبب مفيش سبب احسن خليها تكرهك.
.
عمر بتفكير وخوف من أن تكرهه حقا فما سبب طرده لايمن أهذا سبب:ولا اقولك خليك في الشغل علشان اللعبه تحلو اكتر.
..
ثم افلته عمر من بين يديه واتجه إلى سيارته ف غضب.
.
ايمن للجميع بغضب وصراخ:اى هو فيه مسرحيه هنا كل واحد ع شغله....انا هخليكى تحبينى يا ملك وهخليك تشوف حب ملك ليا يا عمر.
.
*Back*
.
عمر بانزعاج:لاء ملك بتحبنى انا وبعدين هى مش لعبه هى تقدر تقول بنفسها هى بتحبنى انا ولا هو الحل الوحيد انى اسألها وقبل اما يفوت الأوان اتمنى بس أن بكرا يجى بدرى.
.
وأخذ يفكر مطولا إلا أن غرق ف نوم عميق.
.
____****____
.
عودة إلى الخلف قليلا.
..
..
كانت ملاذ تجلس مع امير وكانت تنظر له وهو يتحدث عن زفافهم وقالت وهى لا تسطيع كتم هذه المشاعر أكثر من ذلك:امير انا بحبك.
.
كانت تتمنى ان تقول هذه الكلمه حقا ف وجهه ولكن لا تستطيع فهذه الكلمه تتطلب شجاعه وهى لا يوجد لديها شجاعه بما يكفى واخذت تردد هذه الكلمه ف زهنها.
.
امير باستغراب وهو يراها شارده بعض الشئ:ملاذ فيكى اى.
.
ملاذ باستوعاب:ها لا انا كنت بقول بس انى.....اقصد كنت بفكر ف فرحنا.
.
امير بابتسامه:اممممم حسيت ف حاجه تانيه.
.
ملاذ بتوتر:اااه فيه..اقصد لاء.
.
امير:انت كويسه.
.
ملاذ بابتسامه خفيفه:اه الحمد لله كويسه بس تعبت شويه.
.
امير بخوف:تعبت مالك ف حاجه وجعاكى.
.
ملاذ بسرعه:لاء مش تخاف انا كويسه بس تعبت يعنى هو...اه تعبت من التفكير.
.
امير بشك:هو فيه حد بيتعب من التفكير وخصوصا التفكير في فرحه
.
ملاذ:ها...ماهو خوف بقا وكدا... اجبلك عصير.
.
امير:لاء شكرا انا لازم امشى.
.
ملاذ بحزن:طيب ليه كدا القاعده حلوه وزى الفل اهى.
.
امير بابتسامه:معلش كلها كام يوم وتبقى ف بيتك وتنوريه.
.
ثم اتجه الى جده الذى كان يجلس مع عماد ويتحدثان قليلا واستأذنا واتجها إلى المنزل.
.
فور وصولهم كان الجميع يجلس وكذلك عمه حامد وكذلك ريماس.
.
رغد وليلى ف صوت واحد:ها اى الاخبار.
.
الحاج صالح بفرحه:فرحهم إن شاء الله بعد يومين ومش حد يقلق امير مجهز كل حاجه مش عليكوا غير استقبال عروستنا وبنتنا الجديده ملاذ.
.
ريماس بغضب:ليه يعنى هو انتو متسرعين على اى.
.
..
ليلى وهى تغيظها:مفيش بس احنا عايزين نشوف ابن أمير وحفيد عائلة الصاوى اللى هيشيل اسم عيلتنا ولا اى يا رغد.
.
رغد بفرحه:طبعا يا ليلى كلامك كله صح ميه ف الميه.
.
ريماس بغضب وهى تنظر لأمير: وانت وافقت بالسرعه دى.
.
امير ببرود:انا اللى محدد المعاد.
.
ريماس وهى تصعد لأعلى:تمام.
.
حامد بغضب له:على الله يكون فرح عليه القيمه وحقيقة مش فالصه زيك كدا.
.
امير بغضب:جرا اى يا عمى ماتنتبه ع كلامك كويس.
.
حامد بخوف من نبرته الحاده: مش كنت اقصد حاجه انت اللى دماغك عالطول بتروح شمال.
.
نظر امير له نظره ارهبته وجعلته يذهب من أمامهم.
.
وأخذ الجميع يبارك لأمير ويهنائه.
.
____****____
.
كانت ملاذ ف غرفتها تكمل رسمها:ياترى هيعجبه الرسم دا والموديلات دى طيب فرضنا مش عجبوه هعمل اى..بس انا تعبت فيهم يعنى هيعجبوه بالتأكيد ايوه أن شاء الله كل اللى عليا انى اورهمله....بحبك يا ميرو.
.
____****____
.
.
ف صباح يوم جديد كانت ملك تعمل ف قسمها الذى قام عمر بنقلها إليه وأيمن ف قسم اخر وكان مشوه الوجه مما فعله عمر به...اتجه ايمن إلى ملك ف قسمها بينما كانت ملك تعمل وكل تفكيرها ف عمر وهل هو بخير فهى لم تره حتى الآن وهذه المرة الأولى التى يتأخر فيها هكذا.
.
ايمن:ازيك يا ملك.
.
ملك وهى تنظر له:الله يسلمك.
.
وشهقت عندما رأت ايمن ف هذا الحال:هو اى اللى حصل لوشك من اللى عجنه كدا.
.
ايمن قرر استغلال هذه النقطه: لاء مش فيه حاجه عملت حادثه بسيطه امبارح.
.
ملك بخوف:طيب اقعد هنا وارتاح وقولى اى اللى حصل احكى احكى سرك ف بير.
.
رأى ايمن عمر وهو اتى من خلفهم:مش فيه حاجه بس ف عربيه خبطتنى اااااااااه.
.
ملك بخوف وهى ترى ما الذى يؤلمه:اى فيه اى اى اللى بيوجعك.
.
كان عمر يقف بغضب وغيره وهو ينظر لها وبإعتنائها له.
.
عمر بحده:ف اى يا ايمن اى اللى حصلك.
.
ايمن يتصنع التعب:مفيش حادثه بسيطه بس تعبان اوى.
.
عمر بخبث:خلاص ليك اسبوع اجازه عقبال اما ترتاح.
.
ايمن بصدمه:ل..لاء انا هكون كويس الدكتور قال اتحرك كتير.
.
عمر:لاء انا ف رأيى ترتاح احسن ف مرة حصلى نفس اللى حصلك والدكتور قالى اهم حاجه الراحه ولا اى رأيك يا ملك.
.
ملك بسرعه:انا معاك طبعا يا عمر بيه انت لازم ترتاح يا ايمن.
.
ايمن:تمام.
.
وقال ف نفسه(انا غبى اى اللى خلانى اقول تعبان).
.
عمر بخبث:طيب يا ملك انا عايزك ف مكتبى وانت يا ايمن اعتبر اجزتك اتمضى عليها وخلى بالك من نفسك يلا مع السلامه.
.
ايمن بغضب مكتوم:تمام يا عمر بيه.
.
أشار عمر بيديه إلى ملك لكى تلحقه:يلا.
.
ملك بسرعه وهى تتبعه:حاضر.
.
ثم ذهبا و تركا ايمن وهو يغلى من غضبه.
.
دخل عمر مكتبه ووجد ما كان يتوقع أن يجدها:اهلا رويدا.
.
رويدا وهى صديقة طفولة عمر وقد اتفق معها ع أن يمثلان أمام ملك لكى يجعلها تشعر بالغيرة فهو متأكد انها تحبه:هاى عمر والله ليك وحشه.
.
ضم عمر رويدا صديقته أمام اعين ملك التى كانت تشتعل من الغيرة والغضب منه.
.
ملك بتحمحم قاتل:احم احم.
.
رويدا وهى تنظر لها:اهلا هى مين دى.
.
عمر بتجاهل:دى موظفه هنا اسمها ملك.
.
ملك بغضب:ومن اشطر وانجح واحسن واجمل الموظفين هنا ولا اى رأيك يا عمر بيه.
.
عمر يحاول كتم ضحكاته وهو يحاول التعامل معها ببرود:اممم يمكن.
.
رويدا بضحك:ههههه والله كنت عارفه ردك دا اصل تعرفى عمر طول عمره بيتعامل مع اى حد كدا الا معايا انا مش صح يا عمور.
..
عمر بابتسامه لها:طبعا يا رويدا اتفضلى اقعدى هخلص بس حاجه مع ملك ف الشغل وبعد كدا نقعد نتكلم ف اللى انت عايزاه.
.
رويدا بدلع:اوكى.
.
عمر وهو يشير إلى ملك باحضارها بعض الأوراق من ع الطاوله التى بجانب رويدا.
.
عمر بتركيز:كدا تمام يا ملك كل اللى عليكى انك تعملي اللى انا لسه قايله ولو خلصتى شغلك بدرى تقدرى تروحى.
.
ملك بغيره:لاء انا بحب اشتغل شغل زياده.
.
عمر باستفزاز:ودا من امتا.
.
ملك:من النهارده.
.
ثم تركته وهو يضحك ع غيرتها الواضحه.
.
رويدا بفرحه:اى رأيك في تمثيلى انفع ممثله.
.
عمر بضحك:هههه ممتاذة عايزك تفضلى كدا اشطا.
.
رويدا بحماسه:اشطا بس باين عليها بتحبك اوى.
.
عمر بفرحه:انا عارف بس عايزها هى اللى تقولها.
.
_____****_____
.
استيقظت ملاذ من نومها ع صوت رنين هاتفها...وكان رقم مجهول.
.
ملاذ بغضب:مين الرخم دا.
.
فتحت الخط.
.
:اهلا انت ملاذ عماد الدمنهوري.
.
ملاذ باستغراب من طريقتها:ايوه مين معايا.
.
:انا ريماس مرات امير الصاوى.
.
ملاذ بحزن:اهلا بحضرتك.
.
ريماس بغضب:طبعا انت عايزه تعرفى انا اتصلت بيكى ليه.
.
ملاذ:ياريت.
.
ريماس بخبث:علشان احزرك من جوزى هو متجوزك بس علشان يخلف منك لانى مش بخلف ولما تجبيله الطفل هيرميكى رمية الكلاب وانا وهو اللى هنربيه.
.
ملاذ بصدمه:أن...انت بتقولى اى انت كدابه امير مش كدا وبعدين ف واحده تقول ع جوزها كدا.
.
ريماس تتصنع الحزن:علشان احنا بنات زى بعض وانا عارفه ان البنت مننا مش في عندها اغلى من أطفالها وانا مش هقبل انى احرمك من طفلك اللهم بلغت اللهم فاشهد سلام.
.
أغلقت الخط من هنا وبدأت ملاذ ف البكاء من الجهه الاخرى.
.
بعد وقت طويل هدأت ملاذ قليلا.
أنت تقرأ
ملاذى
Storie d'amoreلماذا دخل حياتها وكيف صار هذا لم تشعر بالوقت الذى مر بها خدعت ف حياتها وتعقدت من الزواج ومن الفكرة تعقدت من كل شئ ولكنه غير كل افكارها بمقابله واحده منه فصار ف قلبها وصار اميرها ولقبته بأمير قلبى واحلامى.