كان الجميع في حاله من الزهول والصدمه من صفعه عماد القويه لمروه التي أخذت تبكي بشده فهي تستحق ذلك لما فعلته بهم وتركته هو وملاذ في وقتا صعب عندما فقد عماد ثروته تركتهم وفضلت المال عليهم ولكن الطمع اعمى عيناها.
.
عماد بغضب : انتو ليه بتحبو تعصبوني انا مش قولت مش عاوز اشوف وشها.
.
مروه وهي تبكي : انا اسفه يا عماد علي كل إلي عملته وانا مش لاقيه اي مبرر او سبب اني مشيت وسبتكوا كدا وحتي رفعت قضيه علشان أطلق منك ودا بردو من غير اي سبب وانا مش عدت قادره احط عيني في عينك والله.
.
عماد بسخريه: كويس انك عارفه اللى انتي عملتيه ومش تفتكري ان كلمه اسفه دي هتغير حاجه انا خلاص مش متقبلك في حياتي و شكرا اوي لحد كدا وابعدي عني وعن بنتي.
.
ملاذ ببكاء: بس انا بنتها بردو يا بابا بنتكوا انتو الاتنين وعيزاكوا انتو الاتنين.
.
عماد : النجوم أقربلها من انها ترجع تاني مراتي.
.
امير : انا متاكد انك لما تسمع إلي هي عملته هتسامحها.
.
عماد بحزن : حتي لو عملت ايه يابني إللي عملته برضو مش سهل.
.
ملاذ:اسمعوا بس يا بابا ممكن تغير رايك.
.
نظر عماد إلي أمير ينتظر منه الحديث فبدا حديثه
أمير وهو يعطيه بعض الأوراق :دي اوراق لكل ممتلكاتك إلي نادر كان أخذها منك.
.
عماد بصدمه وهو يتفحص الأوراق : انت ازاي قدرت ترجع الأملاك والشركه كدا.
.
امير بابتسامة : مش انا إلي رجعتهم مروه هانم هي إلي رجعتهم
.
عماد:ازاي.
.
*Flash Back*
.
مروه بخوف:انا لازم اروح اقول الأمير وملاذ لازم ارجع الفلوس دي تاني لاني مش هقدر انفز كل إلي هو عايزه وخصوصا بعد اما شفت طيبه البيت دا والناس إلي فيه وعشت معاهم ولازم اصحح اغلاطي إللي عملتها في حق عماد وفي حق ملاذ بنتي.
.
اتجهت إلي شقه امير وطرقت الباب إلي أن فتح لها
امير :خير يا مروه هانم.
.
مروه :عايزه اتكلم معاك انت وملاذ.
.
امير :طبعا اتفضلي وانا هنادي ملاذ.
.
ثم دخلت إلي الشقه ونادي أمير لملاذ فخرجت باستغراب.
.
مروه بحزن :انا عارفه اني غلط في حقك كتير يا بنتي وهتتفاجأى لما تعرفي انا جيت هنا ازاي وليه.
.
ملاذ: جيتي ازاي يعني يا ماما انتي كنتي تعبانه.
.
مروه :لانك طيبه وعلي نياتك فصدقتي.
.
امير بتسأل:يعني ايه.
.
مروه بألم :يعني كنت بمثل علشان ادخل البيت دا واحرض ملاذ عليك واخليها تطلب منك ملكيات ليها او اضحك عليك واخليك تكتب انت كل حاجه لنادر واحطلك الأوراق دي بين اي ورق واخد انا الفلوس.
.
اخذت ملاذ تبكي بالم وقالت بين شفتاها:وليه جايه تقولي دا كله مش نفزتي الخطه بتاعتك ليه.
.
مروه ببكاء أيضا : علشان عرفت غلطي وعرفت اني كنت واحده غشيمه زي لما سبتك انتي وعماد ولما عست مع الناس الطيبه دي قولت قد ايه انا كنت قاسيه لما ضيعت فرحه لمة العيله من إيديا وجايه هنا علشان لطلب منكو تساعدوني ارجع فلوس عماد كلها من نادر واقدر ارجع ثقتكوا فيا من تاني.
.
امير بتفكير:وانا هساعدك انا وملاذ.
.
ملاذ:ازاي هنعرف نرجع الفلوس دي.
.
امير انا عندي واحد صاحبي ظابط هيقدر يساعدنا في تنفيذ إلي في دماغي.
.
مروه :وهو ايه إلي في دماغك
.
امير بخبث: انت هتتصلي بنادر وتقوليله انك قدرتي تخليني اكتب لملاذ بعض ممتلكاتي نتيجه انك لعبتي في عقلها وخلتيها تصر عليا وانا وافقت في الاخر وبعد كده قوليله انك عملتي اوراق نقل ملكيه ملاذ بأسمه وانك ازاي تخليها توقع عليها.
.
مروه بفرحه: وهو يقولي اعمل زي ما عمل مع ملاذ لما اتجوزها.
.
امير بخبث :بالظبط كده.
.
ملاذ: ايوه مش فهمت برضو ايه علاقه دا
بدا.
.
امير بشرح :انا هطلب من صاحبي دا يجبلي ازن اني اسجل لنادر ومروه المكالمة وهسجلها وبعد كدا اديله تسجيل المكالمه وباقي الشغل ليه والمحكمة هترجع كل الممتلكات للحج عماد.
.
مروه :بفرح اتفقنا هنفز النهارده كل حاجه.
أنت تقرأ
ملاذى
Romanceلماذا دخل حياتها وكيف صار هذا لم تشعر بالوقت الذى مر بها خدعت ف حياتها وتعقدت من الزواج ومن الفكرة تعقدت من كل شئ ولكنه غير كل افكارها بمقابله واحده منه فصار ف قلبها وصار اميرها ولقبته بأمير قلبى واحلامى.