"Babe! I think....I'm in love." Raisa mengangguk apa sahaja yang dikatakan oleh Delisha. Eh tapi sekejap!
What?!
"You fall in love dengan siapa!" Terjengil mata bundar milik Raisa. Rakan baiknya sudah jatuh cinta! Ohemgeee! Delisha adalah seorang perempuan yang berdikari atau feminism! Dia boleh dikatakan benci dengan lelaki kerana kisah silamnya. Apa jadi dengan sahabat dia kali ini?
"Haq Mikhail. The man who helps the girls yesterday."
Sekali lagi, mata bundar Raisa yang hitam pekat itu terbeliak. Dia tak sangka! Haq Mikhail itu. Lelaki itu nampak baik tapi entahlah pada mata Raisa dia jahat.
"Why it must be him?"
"Eh, why not! I love him already." Raisa tidak akan setuju dengan perkara ini. Delisha tak boleh dengan Haq Mikhail. Dia seorang lelaki yang..... entah! Tapi dia sesuatu dan Raisa tak suka. Lagipula, dia boyfriend Katriana. Musuh ketat Delisha!
"He is Katriana's Del. You can't be with him. Move on, okay? I love you. I don't want you to get hurt." Delisha tak peduli. Katriana's ke Katriano's ke dia tetap mahukan Haq Mikhail. Haq Mikhail harus menjadi miliknya. Dia akan goda habis habisan!
Tunggu la sayangku Haq, you will be mine. Delisha tersenyum sinis.
Raisa tahu apa yang ada difikiran rakannya. Selama 15 tahun berkawan dengan Delisha, dia sudah kenal Delisha ini luar dan dalam. Delisha ini kelihatan nakal tapi dalamnya terlalu rapuh. Bukan tunggu seseorang pijak, tersentuh sedikit sahaja dia akan rapuh menjadi debu. Jadi, dia tidak mahu Delisha bersama dengan orang yang dia rasa ada sisi negatif.
"I tahu apa yang you fikirkan Del, tapi you kena ingat apa yang kita sayang tak semestinya kita kena jaga. Kadang melepaskan itu lebih baik." Delisha tetap Delisha. Dia tidak peduli. Dia mahukan Haq Mikhail!
"It's okay Raisa. InsyaAllah it will be fine. Anyway dia berkawan baik dengan your boyfriend kan? Kenenkanlah I dengan dia." Jeda. Raisa menggeleng.
"You bagitau sendiri la dekat Haikal untuk tolong you. I tak nak masuk campur." Delisha memutarkan bola matanya keatas. Dah tahu dah perangai kawan dia seorang ni. Memang macam ini! Nak tengok kawan dia single sampai ke mati agaknya. Kah!
"Fine. Urgh!" Raisa tergelak.
"Apa you ni gelak gelak pulak?" Raisa mengangkat kening sebelah menandakan 'apa?'
Ish tak sukalah! Ingat senang ke aku ni nak jatuh cinta. Raisa ni pun satu dah tahu aku jenis susah nak sayang orang. Supportlah aku dengan Haq Mikhail ini.
--
Delisha bersiul-siul gembira sewaktu berjalan menuju ke Rose Cafe untuk bertemu sahabat baiknya, Raisa dan teman lelalki Raisa iaitu Haikal. Dia tidak sabar untuk memberitahu Haikal yang dia telah jatuh cinta dengan kawan Haikal!Ah lainnya rasa bila jatuh cinta. Delisha terlalu gembira untuk perkara ini.
Dari jauh dia melihat ada tiga kelibat manusia dia satu meja. Raisa dan teman lelakinya! Tapi siapa lagi sorang eh? Dia tertanya-tanya. Adakah Haq Mikhail? Kalau betul, ya Allah aku nak dia!
Delisha mempercepatkan langkah menuju ke meja yang berada dia penjuru kanan kafe. Apabila lelaki itu menoleh, got you baby! It's him.
Delisha tersenyum sinis. You will be mine,sayang. Haq Mikhail ialah Delisha Arwani yang punya.
"Hey couple! And hi.... Haq Mikhail, you are here!" Haq Mikhail hanya membiarkan Delisha. Dia tahu perempuan ini ada rasa dengan dia tapi bitch tetap bitch. Haq Mikhail tak akan layan!
"I'm here. Kenapa, tak boleh?" Haq Mikhail mengangkat kening sebelah. Alamak, kerek! Delisha hanya tersenyum suka.
"Nope! I wish you here just now and I rasa Allah sayang I sebab tu dia bagi you dekat sini jugak. How sweet!" Raisa menggeleng melihat tingkah laku Delisha. Dia kenal Delisha, kenal sangat. Dia juga tahu Haq Mikhail bencikan Delisha kerana bagi Haq Mikhail, Delisha adalah perempuan murah.
Lihat sahaja pada pakaian Delisha, dia hanya memakai spaguetti straps sekarang. Tapi hanya Raisa sahaja yang tahu Delisha ini macam mana orangnya. Dia baik dan rapuh! Raisa risau akan itu.
Delisha sengaja menunjukkan sisinya yang negatif ini untuk menampakkan dia seorang yang berdikari dan kuat. Padahal, tidak.
"Delisha, seat. You nak order apa babe? Mari I tolong orderkan." Delisha menggeleng. Dia tidak mahu makan. Buah hatinya disini, Delisha dah kenyang. Ahaks!
"You tak makan lagi Delisha dari tadi. Makanlah sikit. Kang malam you lapar pulak."
"I taknak. I dah kenyang tengok buah hati I kat sini." Lirikan mata nakalnya menghala ke Haq Mikhail. Lelaki itu hanya bersantai sahaja sambil melihat telefon. Lelaki itu dengar, tapi dia tidak peduli. Delisha is a whore!
Raisa menggamit seorang pelayan untuk menempah makanan. Delisha ini memang, bila tidak dipaksa tidak buat.
"Yes miss?"
"Order Delisha. You makan jugak satgi." Delisha memutarkan dua bola matanya ke atas. Dah agak! Sahabatnya ini terlalu ambil berat tentang dia.
"I nak spaghetti bolognese satu and carrot juice satu. Thank you." Pelayan lelaki itu memberikan senyuman yang tampak ikhlas dan Delisha balas.
Ada sepasang mata yang memandang dia dari tadi. Dia nampak dari sisi matanya. Dan dia tahu gerangan mata tersebut, Haq Mikhail! Eleh mahu tapi sombong.Delisha terus memandang Haq Mikhail yang leka memandangnya.
"Like what you see baby?" Haq Mikhail tersedar. Dia beriak biasa.
"You? Too flat!" Delisha tergelak sinis.
"Whatever." Dia kembali memandang Raisa yang bertentangan dengannya. Raisa hanya memandang Delisha. Raisa menggerakkan bibirnya 'move on.' Delisha tidak peduli dan mula memikirkan strategi seterusnya.
-
-
-
Vote and follow!
YOU ARE READING
Crashed Glass
Romance"I tak pernah minta pun la untuk jatuh cinta dengan you! Tapi hati I ni yang degil nak jatuh cinta dengan you. Bullshit!" Bodoh! Aku menyesal. Perasaan apa ni sampai aku sendiri yang hancur? Adakah ini semua salah aku? Salah aku untuk jatuh cinta d...