⭐️٧/وداعا يا من احببت ⭐️

1K 36 1
                                    

،🌠بعد مرور شهر اخر🌠

دخل حسن الى غرفه فيروز رافضا التنازل تلك المره
فيجب على فيروز مواجهه ما حدث فهى تلزم غرفتها منذ انتهاء واجب عزاء والدها....... ورافضه بعناد التواصل مع العالم كله....... وكانت تقضى يومها فى النوم فقط.......... فهى تنام ليل نهار ولا تاكل سوى بالاجبار وذلك بعد ان هددها بانها ان لم تاكل سيرسلها الى مستشفى الامراض النفسيه......وعلى مايبدو انها صدقت تهديده واصبحت تاكل الفتات فقط.......والتى جعلتها مازالت على قيد الحياه بمعجزه حتى الان........

نظر حسن بغضب الى تلك النائمه بعمق على الرغم من دخول ضوء الشمس القويه منيرا الغرفه بشده من خلال نافذه وشرفه غرفتها

وهو من أمر ناديه بفتحهم عليها كل صباح حتى يجبرها على النهوض من الفراش عندما تزعجها اشعه الشمس وضوئها المبهر.......... ولكن حتى هذه المحاوله كانت تفشل أيضا فى ايقظاها من ثباتها العميق فهى كانت تواصل الهروب من واقعها الاليم بالنوم العميق..........وهذا ما قاله له طبيبها النفسى الذى اخبره بانها تلجا الى النوم حتى تهرب من فكره فقدانها لوالدها الحبيب.......والذى كان يعرف انها تعشقه بجنون......ولكن حالتها النفسيه تثير قلقه بشده......وخصوصا انها استسلمت لاحزانها حتى عملها فى المستشفى الذى تحبه. كثيرا ....لم ترغب فى الذهاب اليه هو ايضا........

وتقدم نحو سريرها وهزها برقه بعض الشئ.......فالطبيب النفسى الذى احضره لمتابعه حالتها امره بعدم الشفقه معها بل دائما يكون التحدث معها بحزم وتهديد حتى لا تاخذها الشفقه بنفسها وتغرق اكثر فى بحار اليأس والالم

تعمد حسن الصياح بقوه حتى يزعجها قائلا : فيروز يلا اصحى الساعه بقت عشره الصبح.......وانهارده عندنا حاجات كتير لازم نعملها........

اجابته فيروز ببرود وبدون ان تكلف نفسها فتح عيناها حتى قائله : واصحى ليه......... ورايا ايه يعنى اعمله؟؟؟ وحاجات ايه اللى لازم اعملها يا حسن؟؟؟؟؟

اجابها حسن بغضب قائلا : وراكى مليون حاجه يا فيروز لازم تعمليها ......... وراكى شغلك فى المستشفى.......وراكى المرضى بتوعك اللى طالبين حضرتك بالاسم علشان تكشفى عليهم........ورافضين اى دكتور غيرك يكشف عليهم........... وراكى ناس قلقانه عليكى لانهم بيحبوكى.......... وراكى انا جوزك اللى متجاهله وجوده تماما ومش مهتمه به نهائى .....شفتى وراكى حاجات كتير ازاى.......

وكما توقع تماما استفزتها الجمله الاخيره فاعتدلت فى فراشها ونظرت له ببرود وسخريه قائله : اه طبعا جوزى...... بقول لك ايه يا حسن متتجوز عليا مش احسن لك برضه من الجوازه السوده دى

لمعت عيون حسن بمكر لانه رغم ادعائها البرود الا انها تاثرت بالفكره مع انها هى من اقترحتها وليس هو ولهذا صاح موافقا اياها قائلا : طبعا حتجوز عليكى يا فيروز......... وكمان حختار عروسه احلى منك بكتير......... علشان تنسينى معاملتك الوحشه ليا من يوم ما اتجوزتك........ واهمالك الدايم لوجودى

عالقه فى منتصف كل شئ  (مكتملة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن