35
Adam bersandar tenang pada kerusi. Teringat semula pertemuannya dengan Khairul.
“Aku memang masih sayanngkan Bella. Aku sedar, aku tak sepatutnya macam ni. Bella dah ada suami. Aku pula dah ada isteri. Ada anak. Tapi aku tak mampu nak hapuskan perasaan tu. Aku masih cintakan Bella,” beritahu Khairul dengan riak wajah yang serius. Adam menggenggam penumbuknya. Dia cuba sedaya upaya menahan diri daripada menimbulkan masalah. Sejak awal lagi memang dia sudah tetapkan yang pertemuannya dengan Khairul hari ini bukan untuk bertelingkah.
“Maafkan aku,” sambung Khairul. Jujur dia akui rasa bersalah pada lelaki itu. Adam menarik nafas panjang cuba menenangkan diri.
“Kalau aku kat tempat kau, isteri yang aku kejar adalah isteri kau. Kau nak buat apa?” soal Adam dengan sinis. Khairul terkedu.
“Kau nak buat apa?” soal Adam semula separuh mendesak.
“Aku…,”
“Kau mesti terfikir nak bunuh orang tu. Betul tak?” pintas Adam separuh menyoal. Khairul tunduk meraup wajahnya.
“Aku minta secara baik. Berhenti ganggu isteri aku. Kita masing-masing dah ada keluarga. Ada tanggungjawab. Kau tak kasihan dengan anak kau?” soal Adam dengan kening berkerut. Khairul membalas pandangan lelaki itu semula.
“Maafkan aku. Boleh tak aku jumpa Bella? Untuk kali yang terakhir,” balasnya separuh meminta. Dia tidak mempedulikan soalan Adam sebentar tadi. Mahu sahaja Adam menumbuk wajah lelaki itu namun akal warasnya masih mampu menahan diri daripada berbuat demikian.
“Boleh. Tapi aku akan ikut sekali,” balasnya dengan tegas. Khairul mengangguk dengan senyuman hambar.
Adam mengeluh lagi.
“Abang,” panggil seseorang. Adam menoleh memandang ke arah pintu pejabatnya. Dia agak terkejut apabila melihat Bella yang sedang berdiri di muka pintu tersenyum manis membalas pandangannya.
*****
Chinta merenung lama gambar perkahwinannya dengan Adam yang berada di atas meja.
“Hai, rindu ke?” soal Marwah separuh mengusik sambil berjalan ke arah mejanya. Chinta hanya tersenyum mendengar kata-kata gadis itu.
“Mesti lah. Suami aku,” balasnya perlahan. Marwah membuat aksi seperti hendak muntah.
“Ishh! Nanti bila kau dah kahwin baru kau tahu rasa seksanya kalau tak jumpa walau sehari,” kata Chinta dengan riak wajah serius.
“Geli,” komen Marwah sambil tergelak kecil. Chinta hanya menggeleng memandang gadis itu.
“Kau jadi ke nak ke rumah mama mentua kau?” soal Marwah sengaja mengubah topik.
“Jadi. Kau nak ikut?” soal Chinta semula.
“Tak lah. Aku tanya aje. Aunty Asna tak tahu kan apa yang berlaku antara kau dan suami kesayangan kau tu?” jawab Marwah separuh menyoal. Chinta menggeleng sambil tersenyum hambar. Memang ibu mentuanya itu tidak tahu. Dia juga tidak berniat untuk menghebohkan hal tersebut kepada kedua-dua mentuanya itu. Dia tidak mahu hal kecil itu tiba-tiba diperbesarkan pula.
“Okay. Jumpa nanti. Aku ada kelas ni,” kata Marwah sambil berlalu semula. Chinta hanya tersenyum. Dia mengeluh perlahan. Cerita Farah masih terngiang-ngiang di telinganya. Chinta berazam tidak akan membuat Adam kecewa lagi kepada dirinya. Lelaki itu sudah menerima dirinya seadanya. Dia bersyukur dengan jodoh yang telah ditetapkan oleh Allah itu kepadanya.
YOU ARE READING
AKU TANPAMU
RomanceAdam- "Jika memang sudah ditakdirkan..." Bella- "Kau tipu aku?! Apa kau fikir aku akan merayu??" Chinta - "Dah lama saya tunggu awak. Tapi..." Delisya- "Jantan tak guna!" Ikatan yang wujud antara kita adalah sesuatu yang tidak pernah dijangka. Saya...