Bab 27

24 2 0
                                    

27

Adam menghampiri Chinta yang sedang leka memandang laptopnya. Lama wajah polos isterinya itu direnung.

“Tak rindu abang ke?” soalnya sambil meletakkan dagunya pada bahu wanita itu. Chinta tersenyum lebar.

“Mesti lah rindu,” balasnya sambil membuka cermin matanya. Pandangannya beralih memandang wajah suami tercinta.

“Sorry, tak sedar abang dah balik. Dah makan?” soalnya dengan perasaan bersalah. Adam menggeleng perlahan.

“Saya tak sempat masak lagi. Ingatkan abang makan malam kat rumah Elis,” kata Chinta sambil bangun perlahan.

“Nak ke mana?” soal Adam.

“Nak masak. Abang kata tak makan lagi,” jawab Chinta dengan kening berkerut. Adam turut bangun sambil menyentuh lembut kedua belah bahu isterinya itu.

“Abang gurau aje. Abang dah makan tadi,” katanya sambil tersengih.

“Dia ni,” berkerut kening Chinta memandang suaminya itu.

“Awak tu yang tak makan lagi. Kenapa? Tunggu abang? Atau sibuk sangat sampai tak sempat makan? Sayang, boleh tak jangan lewat kan waktu makan? Macam mana kalau sayang jatuh sakit?” tegur Adam yang jelas risau. Chinta menggaru kepalanya yang tidak gatal.

Aku pula yang kena.

“Jom. Biar abang masak untuk sayang,” ajak Adam sambil menarik lembut lengan isterinya itu.

“Maaf lah kalau Chin buat abang risau,” ucap Chinta perlahan.

“Memang abang risau. Kalau boleh nak pasang cctv kat dapur tu. Biar abang tau sayang tu dah makan ke belum,” gurau Adam. Chinta hanya tergelak kecil.

“Melampau,” balasnya sambil memeluk erat lengan suaminya itu. Kedua-duanya berjalan seiringan untuk turun ke tingkat bawah.

*****

“Elis sihat?” tanya Puan Hasna. Delisya tersenyum sambil menyentuh jemari wanita itu.

“Sihat ma. Mama dan papa sihat? Maaf lah dah lama Elis tak datang jenguk mama,” ucap Delisya dengan perasaan bersalah.

“Tak apa. Mama faham Elis sibuk,” balas Puan Hasna dengan senyuman.

“Tak ada berita lagi?” soalnya pula dengan riak wajah yang teruja. Delisya tergelak kecil.

“Belum ada rezeki ma,” balasnya.

“Nampaknya tahun depan lah mama dapat cucu ni. Semua menantu mama tak ada berita gembira lagi untuk mama,” katanya sambil mengeluh perlahan. Dia sengaja menunjukkan riak wajah kecewanya.

“Amboi Na. Kecewa nampak,” usik Tuan Izan yang baru saja menarik kerusi yang berada di hadapan mereka. Puan Hasna hanya menjeling memandang suaminya itu. Delisya pantas memeluk bahu wanita itu.

“Elis janji tahun ni mama akan dapat cucu. Insya Allah,” balasnya separuh memujuk.

“Janji,” kata Puan Hasna dengan riak wajah yang kembali teruja mendengar kata-kata menantunya itu. Delisya mengangguk yakin. Tuan Izan hanya tersenyum memandang telatah kedua-duanya.

“Ayah kamu sihat?” tanyanya.

“Papa sihat. Dia kirim salam,” balas Delisya dengan senyuman.

“Waalaikumsalam. Papa ingat nak jumpa papa kamu hujung minggu ni. Nak bawa pergi memancing,” rancang Tuan Izan.

“Tengok tu Elis. Sebab tu mama nak cucu. Asyik kena tinggal seorang kat rumah ni,” celah Puan Hasna dengan kening berkerut. Delisya tergelak kecil.

“Mama kamu tu saja nak gunakan papa sebagai alasan,” usik Tuan Izan.

AKU TANPAMUWhere stories live. Discover now