בחלק הקודם, שבו שאלתי אתכם איזה מדריכים הייתם רוצים שאכתוב, כמה וכמה ציינו שהם מתקשים בבחירת שם. זה תחום שאני אף פעם לא התעכבתי עליו יותר מדי. אני מעדיפה שמות שקולעים ישר ולעניין, לא ארוכים ומטושטשים.
הכוונה במטושטשים היא שהם לא חושפים בכלל על תוכן הספר, עד לפחות שקוראים את רוב הספר וחושבים על מהלכו. אבל, כעת כשאני חושבת על כך - זה לא בהכרח הרעיון הכי טוב לשם לספר. שם לספר כן צריך להיות קשור לעלילה, או לפחות להעיד עליה משהו.
אישית, כשאני מגיע לשם הספר, אני אוהבת לקחת נייר ועט, ולהתחיל לכתוב את כל המילים האקראיות שעולות לי לראש. באיזה שהוא שלב תעלה מילה שנשמעת לי טוב, ואני אתחיל לשחק איתה. להוסיף, להוריד, לחבר, להחסיר... לנסות שוב ושוב ושוב עד שיש שם שמרגיש לי נכון ורלוונטי. אני טיפוס אינטואיטיבי שעובד על פי תחושת בטן, אבל אני מבינה שלא כולם מורכבים בצורה הזאת.
מאילו מאפיינים צריך להיות מורכב השם לספר שלכם?
1. ז'אנר הסיפור:
מה הז'אנר של הספר שלכם? האם מדובר בקומדיה? רומנטיקה? דרמה תקופתית? ברגע שתדעו את הז'אנר של הספר שלכם, אני ממליצה ללכת ולחפש רשימה של ספרים מוכרים בז'אנר הזה כדי להבין מה משותף לשמות של ספרים אלו, ואיך אתם יכולים להשתמש בממצאים שלכם כדי שאנשים שמרימים את הספר שלכם ידעו\יחושו את הכיוון הכללי של הז'אנר. כאן גם הכריכה נכנסת לסיפור אבל זה נושא אחר. השפה של שם הספר שלכם צריכה להתאים לשפה של הז'אנר. אם נניח אתם כותבים ספר רומנטיקה, שימוש בשפה רומנטית וחולמנית יכול להיות מאוד מתאים.
2. ה"בעיה" המרכזית בסיפור שלכם:
מה הבעיה המרכזית בסיפור - כלומר; מה מרכז העלילה? האם מדובר בתהליך התפתחות של הדמות הראשית? מה הוא כולל? אהבה? שברון? אבדן? חיפוש? סביב מה הסיפור סובב? האם מדובר במסע, או במשימה של כמה דמויות ראשיות? מה העיקר של הספר שלכם? כדי להכריז הזה כדי לבחור האם יש דמות ראשית אחת בולטת, ואז להתרכז בבעיה שלה, או שמדובר בבעיות של כמה דמויות ראשיות? לדוגמה, הסדרה "אופוריה" - מה שמשותף לכל הדמויות הוא המרדף אחר האופוריה, ואני מניחה שמכאן השם - אחת מוצאת את זה בסמים, אחת מוצאת את זה בגברים, אחד מוצא אופוריה בשליטה. זאת דוגמה קלאסית לשם קצר וקולע שמתאים בול לסדרה.
3. שם שקל לזכור:
כמו שמות ללהקה, לסרט, או כל דבר אומנותי, אתם צריכים שם שקל לזכור! הוא צריך להיות מתגלגל על הלשון, קליט אפילו, ולדעתי האישית, גם פשוט. זאת בדיוק הסיבה שאני מעדיפה שמות קצרים, למרות שאם השם שלכם מספיק מגניב ומתאים הוא גם יכול להיות ארוך. במידה והשם שלבכם בוחר יוצא ארוך, אפשר לחלק אותו. זאת אומרת, שיהיה אפשר להגיד את השם המלא שלו, או קיצור קליט. לדוגמה "שר הטבעות: אחוות הטבעת". כולנו מכירים את שר הטבעות, אבל האם נגיד את השם המלא של כל סרט בטרילוגיה? לא, בגלל שזה פחות קליט. טריק טוב לעשות את זה הוא לשים סימן פיסוק היכן שאתם רוצים לחלק את שם הספר, כמו הנקודותיים לאחר שר הטבעות.
4. הרגש העיקרי של השם:
מה הרגש שאתם רוצים שהקורא ירגיש כשיקרא את שם הספר? פרט לסקרנות, כמובן. זה ברור מאליו. אבל האם אתם רוצים שהשם יהיה בוהק, או אפל? מסתורי או מצחיק? מה הרגשות העיקריים של הספר שאתם מיד רוצים להחצין החוצה? במקרה של הספר שלי, REVOLVE, רציתי שם מסתורי שנשמע אינטליגנטי ולא ברור, בעל הרבה משמעויות, בגלל שהספר מכסה המון בעיות שהמון בני נוער חווים.
5. השם של הדמות הראשית יכול להיות כלול בשם
אני אישית מאוד אוהבת שמות של ספרים שכוללים את השם של הדמות הראשית. אבל השמות האלו עלולים להיות קצת טריקים. בשלב הזה, לקוראים עדיין לא אכפת מהדמות שלכם, מהמחשבות והרגשות שלה. זה האתגר בזמן כתיבת הספר. אבל אם תיקחו פעולה מאוד מרכזית\חפץ מרכזי בסיפור ואת שם הדמות הראשית, יכול לצאת שם מאוד טוב. לדוגמה, שם אקראי: ההיעלמות של גברת סן, לתפוס את סופי, החבל של אריק, וכ'ו וכ'ו.
6. חמשת החוקים הקצרים לשם הספר:
* קליט
* תופס תשומת לב
* רלוונטי\אינפורמטיבי
* קל לומר
* קצר
~~~
זה כל מה שעולה לי כרגע! כרגיל, אם למישהו יש רעיונות ושיטות שיכולות לתרום לקהילת הכותבים כאן, אתם מוזמנים להגיב את הדרך שלכם למצוא את שם הספר שלכם, או לשלוח לי הודעה ואוסיף את העצות שלכם לחלק הזה!
<3
YOU ARE READING
כתיבה 101
Randomבאורך הזמן שאני מבלה בוואטפד, הרבה אנשים ביקשו את דעתי ועצותיי לגבי הספרים שלהם. מה יש לתקן, מה טוב, ובעיקרון ביקשו ממני לתת את הביקורת שלי. היו כמה פעמים שלקחתי על עצמי פרויקטים לעזור אישית לכותבים בעלי פוטנציאל לא ממומש להפוך לכותבים הרבה יותר טוב...