בחירת מילים

1K 69 52
                                    

אני יודעת שאנחנו עדיין לא בחלק הממש עיקרי של מדריכי הכתיבה, אבל אני רוצה קודם כל לשתף\ללמד\להסביר את הדברים שהם לא בהכרח יצירתיים, אלא יותר יבשים. זה בסיס מעולה, ויעזור לכתיבה שלכם להיות הרבה יותר טובה - כתיבה יוצרת או לא.

אז, החלק הזה לא יהיה ארוך, אבל הוא נחוץ.

בחירת מילים. 

הבחירה של המילים שלכם. פשוט מאוד. על מה לעזאזל היא מדברת אתם חושבים? על טיפה אוצר מילים. וזה חתיכת אוצר. יש מילים שאנחנו משתמשים בהן כל יום, וזה לא אומר שהן לא טובות, או "עממיות" נגיד ככה. אבל לעתים מילים שאנחנו אומרים ביום יום לא בהכרח יתאימו לספר\סיפור רהוט.

הנה דוגמה שנתקלתי בה לפני בערך חצי שנה. המילה "קפוצ'ון". היא הרי נכונה, לא? אבל הקו האדום מתחתיה עצבן אותי. ואז הבנתי שאני לא מכירה מילה אחרת לקפוצ'ון. אחרי עזרה מהאינטרנט, מצאתי את המילה שהייתי צריכה. "ברדס". ולמען האמת, מישהי שמה לב והחמיאה לי על השימוש במילה!

אני לא אומרת שעכשיו תתחילו לכתוב בשפה רהוטה וגבוהה - זה לא כיף לרוב לקרוא וגם לא לכתוב. אבל, מכירים את זה שאומרים על ילד שקורא הרבה ספרים שיש לו אוצר מילים רחב? זה למה! כי אנחנו, האומנים הכי בוטים, שהופכים את השפה שלנו לדמיון - מעבירים לאותו ילד מילים שלא ישמע ברחוב. 

לצערי התופעה הזאת נעלמת, והיום רוב ספרי רב המכר לא מופיעים בחזיתן (חזית = בקדמה, בראש ה...) של חנויות הספרים בגלל השפה הנהדרת (או העלילה...) אני נאחזת באפשרות הנהדרת הזאת, ללמוד מילים ככה. 

כמעט לכל מילה יש מילה נרדפת, ולעתים האלטרנטיבה אפילו יותר מתאימה! 

הנה דוגמה ממש פשוטה, ובכל זאת, משמעותית. "אתמול ראינו סרט מפחיד" לעומת "אתמול ראינו סרט אימה". שתי האפשרויות מעבירות את המסר, אבל סרט מפחיד הוא לא בהכרח סרט אימה. המשפט "אני אוהב סרטים מפחידים", לא בהכרח מתכוון ל"אני אוהב סרטי אימה". 

תרחיבו את אוצר המילים שלכם, ותשתפו אותו! הדברים הקטנים האלה מהווים הבדל משמעותי, לפחות בעיניי! 

כתיבה 101Where stories live. Discover now