טוב, בואו ניגש ישר לעניין, חד וחלק; ההגדרה של ויקיפדיה:
"פרולוג הוא חלק בסיפור המשמש כרקע לסיפור, יכול להכיל פרטים על המקום והזמן בהם מתרחשת העלילה, דמויות העלילה או אפילו להוות סיפור עצמאי שמתקשר לסיפור הראשי שבא בעקבותיו. "
אז הנה, פרולוג הוא בעצם סוג של הקדמה. הוא מגיע בתחילת הספר\סיפור, ויכול אפילו להיות סיפור מקדים לסיפור העיקרי שיבוא אחריו. מכאן האורך של פרולוג הוא לא מוגדר, כמו שציינתי בחלק הקודם של "כמה מילים צריכות להיות בפרק?" שבאמת אין בדיוק אורך ממוצע או הנחיות מיניהן על האורך של הפרולוג.
מה עשוי להיות בפרולוג?
*הקדמה - הקדמה של הסיפור, תרתי משמעת, מין תקציר קצר.
*סצנה הלקוחה מאמצע הסיפור - היא תמשוך את תשומת ליבו של הקורא. אני מאוד בעד, כי אז גם כשתגיעו לסצנה שהייתה בפרולוג, זה יחבר את החתיכה האחרונה בפאזל, וכל כך הרבה דברים עכשיו יהיו הגיוניים.
*סצנה מהעתיד - נניח הדמות בת 90 ונזכרת בעבר. זה פחות נפוץ כי זה דורש שתדעו את הסוף של העלילה, פרט לכמובן כל מיני מקרים אחרים. זה מאוד קשה לכתוב פרולוג שכזה, עכשיו כשאני חושבת על זה.
*סצנה מהעבר - זה די נפוץ, אני רואה את זה המון. נניח בפרולוג, מסופר על הדמות הראשית כשהיא בת 6 לדוגמה. אבל אני חייבת לציין שלפעמים זה כל כך מיותר, כי לפעמים לא קורה שום דבר שאי אפשר היה לספר עליו בתוך העלילה עצמה. קחו בחשבון האם אתם באמת צריכים לחזור אחורה בזמן כדי לספר משהו, או שזה פשוט קל?
*נקודת מבט של דמות אחרת, לא הדמות הראשית, או נקודת מבט של יודע כל במידה והספר לא כתוב בנקודת המבט הזו במילא. (הפרולוג של הספר הבא שלי כתוב כך! אוי, אולי זה ספוילר גדול מדי? לא נורא!)
*הסבר - אם רק אנשים היום היו משתמשים בדרך הזאת יותר במקום לדחוף הסברים לתוך העלילה. דוגמה: "התקשרתי לאופק, החבר הכי טוב שלי מאז שהיינו בגן. גדלנו ביחד ולמרות שפעם אחת התנשקנו אנחנו רק ידידים." - הרי זה ברור למה ההסבר הזה פה, ועכשיו העלילה צפויה. אני לא חושבת על איך הכרתי את החברים שלי כל פעם שאני מתקשרת אליהם. הסבר פשוט יכול להופיע בפרולוג ולסגור עניין! עוד דוגמה, נניח הסיפור הוא סיפור שעוסק... בסטודנטים לפיזיקה. (זה לא אומר שהסיפור לא יהיה מעניין!!!) בפרולוג יכולה להופיע ההגדרה של המקצוע "פיזיקה", ואולי אפילו למה הנ"ל בחרו ללמוד את זה.
שאלות לשאול את עצמכם בנוגע לפרולוג:
*האם אני באמת צריך פרולוג? - פרולוג הוא לא חובה! אם אתם יכולים להכניס את המידע והחלק הזה לעלילה, למה להפריד? זה עלול רק למשוך ולגרור. תחשבו על זה, האם יהיה הבדל אם זה יהיה פרולוג, או פרק 1? אם לא, וותרו על הפרולוג.
*למה אני רוצה לכתוב פרולוג?
*מה כתיבת פרולוג תיתן לי? איך זה יועיל לי אחרת? (מוזמנים להיעזר בכל מה שכתבתי עד עכשיו על פרולוגים)
יתרונות של פרולוג במידה ואתם צריכים אותו:
*זה מעניין - בדרכים שציינתי קודם, פרולוג לגמרי יכול להיות דרך למשוך את תשומת הלב של הקורא ממש על ההתחלה, לפני שבהכרח כל האקשן והעלילה האמיתית מתחילה.
*זה מארגן את הסיפור.
*זה עוזר להסביר ולתת רקע בלי להרוס את הקצב של העלילה עצמה.
~~~
זהו זה על פרולוגים לבינתיים! יש משהו נוסף שאתם חושבים שכדאי לי להוסיף? מה אתם חושבים על החלק הזה, הוא עזר לכם להבין יותר?
מה שבטוח, זה עזר לי ממש. אני תמיד כותבת פרולוגים, אבל לא באמת ידעתי עליהם יותר מדי. עכשיו אני מרגישה הרבה יותר בטוחה בעצמי, במידה ואצטרך לכתוב פרולוג בקרוב (כנראה שלא).
החלק הבא יהיה על אפילוגים!
אל תשכחו להצביע ולהגיב!
YOU ARE READING
כתיבה 101
Rastgeleבאורך הזמן שאני מבלה בוואטפד, הרבה אנשים ביקשו את דעתי ועצותיי לגבי הספרים שלהם. מה יש לתקן, מה טוב, ובעיקרון ביקשו ממני לתת את הביקורת שלי. היו כמה פעמים שלקחתי על עצמי פרויקטים לעזור אישית לכותבים בעלי פוטנציאל לא ממומש להפוך לכותבים הרבה יותר טוב...