תקציר. לסכם את כל הספר שעמלתם עליו, בעמוד אחד (ולעתים אפילו פסקה). איך לעזאזל עושים את זה?
חשוב לא להתבלבל בין תקציר להקדמה\פרולוג. תקציר זה מין סיכום של כל הספר, בצורה שתגרום לקורא לרצות להוסיף את הספר לספרייה שלהם (או לקנות אותו בסטימצקי). בעולם הספרים הכתובים, תקציר לרוב יהיה באורך של עמוד, אבל בוואטפד לרוב מדובר בפסקה. היום כמובן אני הולכת לדבר על וואטפד. אני מניחה שחלק מדבריי יהיו רלוונטים גם מחוץ לוואטפד, אז תהינו מכל מידע שתוכלו לקחת מכאן:)
תקציר קלאסי הוא באמת סיכום של העלילה (בלי לחשוף את הסוף\את הטוויסטים) שמשאיר טעם של אור. אבל, בוואטפד יצא לי להיתקל בתקצירים שהם פשוט ציטוטים מתוך הספר, או משפט אפלולי. כשזה לא נעשה בקיטשיות, זה נהדר! התקציר הוא חלק כל כך משמעותי בסיפור שלכם, הוא עלול להכריע האם אנשים יקראו אותו או לא, ביחד עם עוד כמה מרכיבים - מוניטין, כריכה, שם הספר. בואו נתחיל!
*במקרה שאתם כן בוחרים לצטט חלק מהספר שלכם, תדאגו שהוא רלוונטי ומייצג את הסיפור שלכם! אם הספר שלכם הוא קומי, שימו לב שהחלק שאתם שמים במרכז הבמה (התקציר) הוא מצחיק! כנ"ל לגבי כל ז'אנר אחר. אם הסיפור שלכם ברובו מתרחש במשרד, שימו לב שהציטוט שלכם יציין זאת. בקיצור - שהציטוט יהיה רלוונטי כמה שיותר לרוב עלילת הספר!
*שימו לב שאתם לא מספרים את כל הספר בתקציר! המטרה היא להשאיר את הקוראים עם טעם של עוד - שיגרום להם לרצות לקרוא את שאר הספר. לא לתת יותר מדי מעלילה, ובכללי אני חושבת שתקצירים יותר קצרים עדיפים מתקצירים יותר ארוכים, במיוחד במיוחד בוואטפד.
*לא לכתוב דברים כמו "אני ממש גרועה בתקצירים" בתקציר! אתם חייבים להציג את עצמכם בביטחון, ובעוד שרוב הכותבים יבינו מאיפה אתם באים, הקוראים לא! משתמע מכך שבטח גם הספר לא טוב. אם אתם כותבים טובים, תאמינו לי - אתם תצליחו בסופו של דבר גם לכתוב תקציר.
*שלבו כמה מאפיינים. אם אתם רוצים ציטוט, דאגו שהוא לא יהיה רק של שיחה, אלא גם ציטוט של תיאור ארוך יותר, שיעיד על רמת הכתיבה ולא רק רמת כתיבת הדיאלוגים שלכם. ואפשר גם לתת תקציר ציטוטי, ואז להוסיף תקציר קלאסי המסכם את הספר.
*ממליצה לכלול איפה שהוא בתקציר את השם של הדמות הראשונית. זה יעשה סדר לקוראים בראש.
* אם אתם כותבים קו עלילה מוכר, כמו מישהי שמתאהבת בבוס שלה, ילדה טובה וילד רע - כן לכלול את זה בתקציר! זה ימשוך את קהל היעד שאוהב את התוכן שאתם כותבים. הוסיפו את זה גם לתגיות שאפשר להוסיף לכל ספר!
*תגיות! דבר נהדר שיש בוואטפד. כמה שיותר תגיות, ושיהיו כמה שיותר רלוונטיות (אך לא ספציפיות מדי כי אז אנשים לא ייחשפו לספר שלכם) לספר. זה המקום לכלול את הז'אנר, האווירה, קו העלילה המרכזי, וקהל היעד שלכם.
*התקציר שלכם חייב להיות כתוב ברמה הכי גבוהה שאתם יכולים לכתוב! הוא הדבר הראשון שהקוראים שלכם באמת קוראים לפני שהם מחליטים להוסיף את הספר לספרייה. אין כזה דבר יותר מדי עריכה כשזה מגיע לתקציר.
~~~
זהו זה לעת עתה! אם יש לכם עוד מה להוסיף - באהבה! כולנו כאן ביחד כדי לעזור אחד לשני.
אוהבת <3
YOU ARE READING
כתיבה 101
Diversosבאורך הזמן שאני מבלה בוואטפד, הרבה אנשים ביקשו את דעתי ועצותיי לגבי הספרים שלהם. מה יש לתקן, מה טוב, ובעיקרון ביקשו ממני לתת את הביקורת שלי. היו כמה פעמים שלקחתי על עצמי פרויקטים לעזור אישית לכותבים בעלי פוטנציאל לא ממומש להפוך לכותבים הרבה יותר טוב...