מאחורי כתיבה של ספר, יש המון מחשבה. כמובן, שלפעמים ההשראה פשוט מתפרצת ואז מתחילים לכתוב מיד, וזה נפלא! יש אנשים שיותר מסתדר להם פשוט להתחיל לכתוב והכתיבה סוחפת אותם לעלילה, ולמען האמת הספר שאני כרגע כותבת התחיל מרעיון מאוד ראשוני שהיה לי בראש, ובמהלך כתיבת הפרקים הראשונים עשיתי סיעור מוחות עם עצמי ובניתי עלילה, תוך כדי מחקר.
לא בהכרח לפני שכתבתם אפילו את הפרק הראשון! אבל, אני הולכת לדבר בחלק זה על דברים שאני ממליצה להתחיל לעשות לפני\בזמן כתיבת הפרקים הראשונים. (ולפני פרסום הספר כמובן!)
אני מאוד אוהבת את החלק ה"יבש" של הכתיבה. את המחקר, את בניית העולם, בניית הדמויות, חיפוש ליהוק (ממש לא חובה!), ובחירת שם לספר.
אני אוהבת אותו כי כשאני מתכננת ועורכת את העולם והדמויות אני בונה לעצמי מין נוסחה, שמאוד עוזרת לי להימנע ממחסומי כתיבה ומבלבול (דבר שאצלי מגיע בערך כל חמש דקות - אני תמיד נעשית מבולבלת). באמת, על החלק ה"יבש" של הספר... אני יכולה לבזבז חודשים. כרגע עדיין לא היה לי ספר שאתם כבר מכירים שבו עשיתי את זה (התחלתי לכתוב את "כתיבה 101" בנובמבר 2016) אבל בספרים שאני כרגע מתכננת לעתיד אני כבר המון זמן בונה את העולם, ואני פאקינג אוהבת את זה. לדוגמה, הספר שאני מתכננת להעלות, Revolve - במשך חודש הפסקתי את הכתיבה שלו כדי לעשות מחקר על מערכת החינוך של בריטניה. (היא כל כך מסובכת! הייתי חייבת לעשות לי סדר בראש)
מה אני ממליצה לעשות לפני שכותבים את הספר? (או במהלך הכתיבה, זה חשוב בכל מקרה!)
*לא בהכרח בסדר הנ"ל!
1. להכין רשימה של הדמויות ובה לכלול את כל מה שאתם יודעים עליהן (יהיה חלק בספר זה שידבר בנפרד על דמויות)
2. לכתוב רעיונות אפשריים, או סיטואציות שאתם רוצים לכתוב בהמשך העלילה - תכינו לכם איזו טיוטה, שבה תוכלו לכתוב כל רעיון, מחשבה, ציטוט, וכ'ו שאתם עלולים לרצות להשתמש בו בעתיד! ככה, תוכלו להיעזר בה כל פעם שתהיו צריכים השראה\רעיון.
3. לעשות מחקר מקיף: על הנושא של הספר, על התקופה, המקום, דברים מיוחדים לגבי דמויות (למשל, דמות עם הפרעת קשב וריכוז - כל כך חשוב שתדעו מה זה עד לפרטי פרטים, גם כדי להפוך את הכל לאמין יותר וגם כדי ללמוד בעצמכם! מחקרים על כתיבה מרחיבים את הידע באופן מדהים!)
4. למצוא ליהוק - לא חובה כלל! (אני גם אדבר בהמשך על ליהוק)
5. לחשוב על הכריכה, ולמצוא מישהו שיכין לכם ושיבין את מה שאתם רוצים\להכין בעצמכם! (יש לי ספר של כריכות, מוזמנים לפנות אליי שם)
6. להכין לכם מקבץ של דברים שאתם יודעים שייתנו לכם השראה בעתיד. (ספר מסוים, סדרה, סרט, שיר, אלבום, ציור, מקום, וכ'ו)
7. להכיר את הדמויות שלכם!
8. להגדיר תפקיד של כל דמות - לא בהכרח באופן המוכר של "הטוב והרע" - כי לא בכל הסיפורים זה ככה. הכוונה שלי היא שתבינו מה התפקיד של כל דמות בעלילה, כדי שתוכלו להימנע מדמויות מיותרות. (דוגמה מאוד שכיחה - הורים שבכלל לא קיימים בעלילה ואף פעם לא בבית! מיותר ומכעיס)
9. קבעו את הסוגה (ז'אנר) של הספר שלכם!
10. החליטו בערך על אורך הפרקים שלכם - טוב, זה משהו שאני אף פעם לא עשיתי לפני שהתחלתי לכתוב ספר, כי אני אישית תמיד מכוונת לאזור ה- 2,000 מילים, אבל הטווח שלי הוא בין 1,500 - 2,800 מילים. לרוב הפרקים שלי יוצאים באזור ה - 1,700 מילים. (אני אדבר על אורך פרקים בהמשך!)
~~~
חשוב לי להדגיש כי זה המדריך שלי, וזה מה שאני ממליצה לעשות. אתם עלולים למצוא באינטרנט אנשים שכותבים דברים כמו "לכתוב את הסוף", או "לכתוב ציר זמן" - וזה לגמרי לגיטימי, אבל אני כותבת מנקודת המבט שלי ואני אישית בדרך כלל לא יודעת את הסוף של הספר בתחילתו. אלו ההמלצות שלי, ואתם מוזמנים לבדוק דעות של אנשים אחרים!
יש לכם עוד דברים שאתם ממליצים לעשות לפני? מה אתם חושבים על מה שכתבתי? זה הבהיר לכם כמה דברים? עזר? ספרו לי בתגובות! אל תשכחו לפרגן באיזו הצבעה ;)
YOU ARE READING
כתיבה 101
Rastgeleבאורך הזמן שאני מבלה בוואטפד, הרבה אנשים ביקשו את דעתי ועצותיי לגבי הספרים שלהם. מה יש לתקן, מה טוב, ובעיקרון ביקשו ממני לתת את הביקורת שלי. היו כמה פעמים שלקחתי על עצמי פרויקטים לעזור אישית לכותבים בעלי פוטנציאל לא ממומש להפוך לכותבים הרבה יותר טוב...