Moddey Dhoo veya Mauthe Doog ("siyah köpek" anlamına gelir), Manx folklorunda, Man Adası'nın batı kıyısındaki Peel Kalesi'nin perili olduğu söylenen siyah bir tazıdır .
Siyah köpeğin "bir buzağı kadar büyük ve kalaylı tabaklara benzeyen gözleri olan" (Killip 1976) tanımlandığı versiyona gelince, bu, buzağı büyüklüğündeki köpeğin modern bir görüntüsünün bir raporundan kaynaklanıyor gibi görünüyor (Gill 1932), Asbjornsen ve Moe'nin Norveç halk masalı koleksiyonundaki bir trolün gözlerinin tasviri ile birlikte.
Efsaneler;
Yerleşik bir Manx tarihçisi George Waldron, kalede yerelleştirilen bu folklorun tek kesin yazılı otoritesi gibi görünüyor. Köpeği şöyle tarif eder:
" Kendi dillerinde Mauthe Doog olarak adlandırılan ve kıvrık tüylü saçları olan büyük bir siyah spaniel şeklindeki bir hayaletin Peel Kalesi'ne musallat olmak için kullanıldığını ve her odada, özellikle de Nöbet odası, mumlar yakılır yakılmaz gelip ateşin önüne uzandılar ve sonunda, görmeye bu kadar alışarak dehşetin büyük bir kısmını kaybeden tüm askerlerin huzurunda yattılar. ilk ortaya çıktığında ele geçirildi. "- George Waldron, Man Adası Tarihi ve Tanımı (1. baskı 1731) 1744 baskısı, s.23
Eskiden Peel Kalesi'ne bağlı, kilise arazisinden geçerek Muhafız Kaptanının dairesine giden bir geçit vardı ve "Mauthe Doog'un her zaman o geçitten gün sonunda geldiği görülüyordu. sabah doğar doğmaz yine. "
Waldron, köpeğe meydan okuyan sarhoş bir muhafızın, kale kapısını çiftler halinde kilitleme şeklindeki olağan prosedüre karşı çıktığını ve bunu tek başına yaptığını bildirdi. İçki onu cesaretlendirerek, sırası kendisine gelmediğinde "anahtarları kaptı". Bekçinin kilitlendikten sonra anahtarları kaptana teslim etmek için perili geçidi kullanması gerekiyordu. Bazı sesler duyuldu, maceracı nöbet odasına döndü, korkunç bir şekilde korktu, gördüklerinin hikayesini paylaşamadı ve üç gün sonra öldü.
Bu, köpeğin son görüşüydü. Ancak geçit kapatıldı ve musallat olduktan sonra bir daha asla kullanılmadı ve farklı bir patika inşa edildi.
Sör Walter Scott, Peveril of the Peak'de (1823) büyük, tüylü, siyah bir mastiff şeklinde "Manthe Dog - bir şeytan veya iblis olan Manthe Dog'u tanıttığında, dünya çapında tanınmış oldu. Waverley romanları.
Burada folkloru kendi planına uyacak şekilde özgürce uyarladı, ancak Scott, bu folklor bilgisini Waldron'un çalışmaları aracılığıyla elde etti, çünkü "yazarın notlarında" samimi bir şekilde yer aldı.
Modern Kanıtlar;
William Walter Gill (ö. 1963), Manx manzarası çevresinde ortaya çıkan Kara Köpek ile ilgili yerel irfanın bir kısmını ve ayrıca ilk elden görgü tanıklarının ifadelerini korumuştur:
Doğu tarafında bir çiftlik evinin bulunduğu Ballagilbert Glen'in (aka Kinlye's Glen) aksine, Robin y Gate, "Robin of the Road" adlı alanın yakınındaki Ballamodda yakınlarındaki bir tarla, "sıradan bir moddey dhoo" tarafından perili olmuştu. ve ona giden şeritte "Hango'da olduğu gibi kafasız bir moddey dhoo gizlendi."Gill ayrıca Moddey Dhoo'nun Ramsey'e yakın "Milntown köşesi" adlı bir noktada görüldüğünü bildirdi. 1927'de bir arkadaşı onun Glen Aldyn'e döndüğünü gördü ve "siyah, uzun tüylü saçlı, ateş közü gibi gözleri olan" idi. Ve bir doktor 1931 virajının ötesindeki yolu sürerken, "neredeyse bir buzağı büyüklüğünde, parlak bakan gözleri olan büyük siyah bir köpek benzeri yaratıkla" karşılaştı.
Popüler kültür;
Moddey Dhoo, Tom Siddell'in Gunnerkrigg Mahkemesinde ölülere geçişlerinde yardımcı olan birçok ruh rehberinden biri olarak yer aldı.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
MİTOLOJİ
NonfiksiBir çok ülkede bahsedilen kulaktan kulağa dolaşan mitolojik olaylar vardır. Ben size bildiğiniz veya bilmediğiniz olayları anlatacağım. BU KİTAP KÜÇÜK ÇOCUKLAR İÇİN UYGUNSUZ GÖRÜNTÜLER İÇERİR!!