Hari ini Qowiy turun lewat ke kantin untuk berehat. Mujur masih ada sebungkus nasi lemak yang tidak terjual. Kalau tidak, kempunanlah dia hendak merasa air tangan mak cik kantin yang terlampau sedap itu. Kaki dibawa merapati sebuah meja kosong yang baru ditinggalkan oleh sekumpulan pelajar.
Berbekalkan baki 15 minit yang ada, Qowiy menikmati nasi lemak berlaukkan telur rebus. Langsung tak toleh kiri kanan. Maklumlah, dia nak cepat! Nak-nak lagi kelas seterusnya ialah kelas kimia Madam Sulfat di makmal.
"Qowiy." Suara seseorang datang mengganggu tumpuannya untuk makan. Qowiy toleh ke kiri. Badrul sudah mengisi tempat di sebelah. Diikuti dengan kelibat Iffat di hadapannya saat ini.
Ketika wajah Iffat menjadi tatapan, darah Qowiy pantas naik mendidih. Rasa benci meluap-luap. Keberadaan dua beradik itu berjaya membuatkan seleranya mati.
"Aku dengan Iffat nak minta maaf," terang Badrul. Terus kepada tujuan utama.
"Tak payah. Aku yakin benda sama akan berlaku sekali lagi nanti." Sinis saja kata-kata itu meluncur keluar dari bibir Qowiy. Badrul jelas terkedu. Dia kehilangan kata. Iffat pula langsung tak menunjukkan sebarang reaksi. Hanya memandang jelek drama di depan mata.
"Then kalau macam tu, aku blah dululah Bad. Aku dah cakap, orang macam dia memang sombong. Tak payahlah susah-susah nak merayu. Buang masa," sampuk Iffat. Sesekali jam tangan dikerling. Dah nak habis waktu rehat.
"Iffat, tolonglah! Kita dah janji nak selesaikan semuanya hari ini," tegas Badrul. Iffat mendengus geram. Melihatkan tingkah pasangan kembar itu, tahulah Qowiy apa sebenarnya yang berlaku. Tak lain tak bukan pasti Iffat dipaksa untuk menghadapnya.
"Okay, fine! Aku mengaku salah sebab dah reka cerita pasal kau. Kononnya petang itu kau sepak perut aku sampai lebam. Hakikatnya tak pun."
Sayangnya, kata-kata maaf Iffat langsung tak memberikan kesan. Lagi Qowiy rasa nak tumbuk laju-laju adalah. Bayangkan, sambil minta maaf mulut Iffat tak berhenti mencebik. Nampak sangat tak ikhlas. Qowiy melemparkan senyum sinis.
"Dah habis berlakon? Not bad. Aku suka," perli lelaki itu. Dia kembali menunduk, menyambung semula suapan yang tadinya tergendala. Rasa tak berbaloi pula kalau nasi lemak yang masih berbaki separuh dibuang begitu saja.
"Qowiy, aku pun nak minta maaf juga sebab tuduh kau melulu." Kata maaf daripada Badrul pula diterima.
"Tak apa. Simpan dulu maaf tu. Nanti kau buat lagi. Aku faham." Qowiy menganggukkan kepala. Faham sangat.
"Eh, meluatlah aku tengok muka kau ni Qowiy. Kita orang dah minta maaf kot. Maafkan ajelah. Kau nak apa lagi?" Iffat dah hilang sabar. Jengkel melihat tingkah Qowiy yang langsung tak berperasaan dan hanya beriak tenang. Iffat Hazwan bencikan ketenangan. Apatah lagi ketenangan itu dipamerkan oleh Qowiy, musuh ketatnya sendiri.
"Ke... nak tunggu kita orang pujuk pakai duit? Maklumlah, kau miskin. Kesian!" ejek Iffat lagi.
"Iffat! Jangan biadablah," tegur si abang.
Qowiy sudah mengetap bibir. Wah... Iffat betul-betul mengundang amarah saat ini. Dia paling pantang mendengar perkataan miskin. Badrul sendiri pun tak pernah ingatkan tentang status kewangannya.
Pang! Muka meja ditepuk kuat. Habis bergema sehingga mampu menarik berpuluh pasang mata memandang mereka.
Qowiy bangkit berdiri menghadap Iffat. Bungkusan berisi nasi lemak itu dicampak betul-betul di hadapan muka si anak setan. Habis terpalit sambal merah di pipi dan baju pengawas lelaki itu. Tidak kurang juga butir-butir nasi yang berterabur di atas lantai. Para pelajar yang menyaksikan kejadian itu sudah melongo luas.
YOU ARE READING
BAD[AR]
Teen FictionBAD[AR]: friendship | hatred | revenge | tarbiyah | BADRUL QOWIY, seorang pelajar bermasalah. Tiada istilah peraturan dalam kamus hidupnya. Disiplin? Pergi mampus. Baginya peraturan dicipta untuk dilanggar bukan untuk dipatuhi. BADRUL AMIN, pengawa...